zaterdag 4 oktober 2014

Extra besparen

Gezien de maand september een walgelijk dure maand was, met als klapper op de vuurpijl de 1200 euro kosten die ik aan mijn wagen had (balen in het kwadraat!), heb ik mezelf nu in serieuze spaarstand gezet. Niet dat ik anders het geld over de balk smijt hoor. Ik schreef eerder al een blogbericht over mijn manier van besparen (klik), maar het kan altijd nog een beetje beter natuurlijk.

Een lijstje van mijn extra bespaar-maatregelen:

  • Afval is duur. Het kost een fortuin aan vuilniszakken en ook het containerpark is best prijzig. Ik probeer dus uiteraard zoveel mogelijk afval te vermijden, en het afval dat er toch is sorteer ik gedisciplineerd. Onze kippen zijn zeer blij met de etensrestjes. Tuinafval gaat zoveel mogelijk op de composthoop, samen met aardappelschillen en het ander groenafval dat de kippen niet (mogen) eten. Beschimmeld voedsel krijgen de kipjes uiteraard niet, het is wel de bedoeling dat ze gezond blijven natuurlijk! Plastiek gaat niet bij het restafval, maar wordt naar het containerpark gebracht. Voor plastiek afval hoeft niets betaald te worden, en het is verbazingwekkend hoeveel dat scheelt in je (dure) vuilzak voor restafval. Glas, karton en papier, en PMD (plastiek, metaal en drankkartons) worden uiteraard ook gesorteerd. Verder neem ik altijd zelf een herbruikbare boodschappentas mee om te winkelen. 
  • Groenten en fruit koop ik zoveel mogelijk op de markt. Vaak scheelt dit serieus in prijs. Als je bovendien kiest voor seizoensproducten ben je zeker van veel smaak voor weinig geld. Vaak koop ik bijvoorbeeld een hele zak tomaten en paprika's, waar ik dan heerlijke soepjes of pastasausen van kan bereiden. Een deel om direct op te eten en een deel voor in de vriezer. Een voorraadje bereide maaltijden in de vriezer voorkomt trouwens dat je je in tijden van tijdsnood moet beroepen op (veel te dure en ongezonde) afhaalmaaltijden.
  • Ik eet al meer dan 20 jaar geen vlees meer. Af en toe wel een stukje vis. Voor mij is het gewoon een 'way of life', heel vanzelfsprekend. Ik heb ook geen vitaminetekorten of zo, zoals door vele mensen (vaak onterecht) wordt gevreesd als je geen vlees eet. Een mooie bijkomstigheid van vegetarisch eten is dat het vaak veel goedkoper is dan  wel vlees eten. Bovendien verklein je er je ecologische voetafdruk gigantisch mee.
  • Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van 'geld terug akties'. Zo 'kocht' ik op die manier onlangs nog een dure tandpasta.
  • We hebben een aantal fruitbomen in de tuin: appels hebben we momenteel in overvloed. Dit jaar plantte ik ook een vijgen-, pruimen, en perenboom aan. Hopelijk geven zij ons binnen enkele jaren ook een rijke oogst. De appels eten we zo op, of ik maak er appelmoes van (voor in de diepvries) of een hele voorraad confituur.
  • Schoolspullen zoals ringmappen, schriftjes en schrijfgerei koop ik wanneer ze in de aanbieding zijn. Dan heb ik altijd een voorraadje, en hoef ik niets te kopen in september wanneer de winkels hun prijzen wel kennen.
  • Ook kledij voor de kinderen durf ik gerust op voorhand (wat te groot) te kopen in de solden, en dan enkele maandjes weg te leggen tot het past. Zo kocht ik al enkele mooie merkartikelen voor een prikje. Uiteraard doe je dit beter niet met tijdelijke modetrends, maar wel met mooie basisstukken.
  • Ik kleur mijn haar al sinds mensenheugenis blond. Best een dure aangelegenheid, maar zelf kleuren, daar begin ik liever niet aan. Het nadeel van kleuren is natuurlijk dat je na vier weken al rondloopt met zo'n marginale uitgroei, wat ik echt vreselijk vind. Gelukkig ben ik nog niet grijs, dus liet ik mijn haar aan de haarwortels nu donkerder verven. De uitgroei valt nu niet meer zo op en ik moet veel minder vaak naar de kapper (om de 10 weken). Het haar van mijn jongste zoontje knip ik zelf. Ik heb me een kappersschaar aangekocht en goed opgelet hoe het moet bij de kapper. Het resultaat is best goed (als ik dat van mezelf mag zeggen), maar jammer genoeg mag ik (nog) niet aan de lokken van de andere gezinsleden komen. 
  • Ik zorg dat ik altijd een voorraadje mooie wenskaarten in huis heb voor verschillende gelegenheden. Handig en veel goedkoper dan op het laatste moment een prijzige kaart te moeten kopen. 
  • Wanneer er bezoek komt maak ik zelf hapjes, taart of een cake. Véél goedkoper en lekkerder dan kant-en-klaar. Ook trakteren voor een verjaardag kan perfect met iets zelfgemaakt.
  • Shoppen doe ik tegenwoordig in mijn eigen kleerkast. Toegeven, ik heb best veel kledij, en van sommige dingen ben ik gewoonweg 'vergeten' dat ik ze had. Eens goed rommelen in mijn kleerkast en nieuwe combinaties uitproberen is (bijna) net zo leuk als echt shoppen. En af een toe een nieuw sjaaltje of juweeltje kan een saaie outfit - die ik eigenlijk beu gezien was - zo opfleuren.
Hebben jullie nog tips?



7 opmerkingen:

  1. Afval wordt hier opgehaald: restafval eens per maand, plastic verpakkingsmateriaal en groen afval iedere twee weken en papier/karton eens per twee maanden. Alleen voor het restafval en de gft betalen we een vast bedrag per maand, rest wordt gratis opgehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben voor alles containers, dus het scheelt dat ik geen dure zakken hoef te kopen. En, bijna vergeten, glas wordt hier ook opgehaald :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's wel een makkelijk systeem. Woon jij in Nederland misschien?

      Verwijderen
  3. Schoolspullen kun je ook heel goedkoop bij de Action kopen. Dat scheelt enorm.

    BeantwoordenVerwijderen