zaterdag 13 juni 2015

De moeders aan de schoolpoort

Gisteren was zo'n dag die ik graag snel weer vergeet. Niet dat er echte rampen zijn gebeurd of zo... helemaal niet, het was eerder een aaneenschakeling van kleine ergernissen. Zijn jullie klaar voor een klaagblog? Ik moet het namelijk even kwijt.

Eerst en vooral was er de hitte: voor veel mensen een zegen, voor mij een martelgang. Ik ben een bleekscheet, en kan dus bijgevolg helemaal niet tegen die tropische temperaturen en de brandende zon.
Noodgedwongen neem ik mijn toevlucht tot factor 50+: verbranden doe ik dus niet, maar jammer genoeg reageer ik allergisch op de meeste (alle?) zonnecrèmes. Het is dus kiezen tussen de cholera en de pest: verbranden en zonneallergie of irritatie en een knalrode kop door de zonnecrème.
Nu kan je wel zeggen: 'ja, mens, blijf dan gewoon de godganse dag binnen hé!', maar dat gaat nogal moeilijk met een kleuter in je kielzog en bovendien word ik depri van de hele dag binnen zitten...

Irritatie nummer twee dan: rond een uur of drie vertrok ik met de fiets om de kiddo's van school te halen. Al snel moest ik vol in de remmen omdat ik bij het rond punt bijna werd omvergereden door een - vermoedelijk door de hitte - verdwaasde chauffeur. Enkele minuten later kon ik mezelf op het nippertje redden toen een andere chauffeur het lollig vond om door het rode licht te rijden. De brutale blik in mijn richting - alsof het mijn fout was nota bene - maakte het af. Gelukkig bereikte ik even later toch nog ongeschonden de schoolpoort...

...en daar stonden natuurlijk weer enkele moeders lekker op te scheppen over hun kroost: 'Ja, ze halen altijd achter in de negentig, zonder te studeren uiteraard!' 'De pubertijd? Neen hoor, daar hebben ze geen last van.' Altijd vriendelijk en voornaam zijn hun kindertjes... ben ik nu écht de enige moeder hier op aarde die kinderen heeft waar je af en toe wél de handleiding bij moet zoeken?

Maar het ergste moest nog komen: op een gegeven moment vertelde een - overigens wél toffe - moeder dat er drie van haar kippen op klaarlichte dag waren doodgebeten door een vos. Niet leuk om te horen, zeker niet omdat zij in vogelvlucht maar enkele honderden meters bij mij vandaan woont. Nu sluit ik mijn kipjes 's nachts wel veilig op natuurlijk, maar als die vossen van tegenwoordig ook al overdag op bezoek komen...

Al snel kwam er een andere moeder bij de schoolpoort met de 'oplossing': 'Als je nieuwe kippen nodig hebt... ik heb er nog wel twee die mogen opgegeten worden door de vos'. 'Pardon?' antwoordde ik, 'wat bedoel je daarmee?'
Wat ze toen zei vond ik ronduit shockerend: de dame in kwestie beweerde dus doodleuk dat ze van die kippen 'af moet' omdat ze oud zijn en niet meer leggen. Ze kosten haar alleen nog maar geld en bovendien zitten ze onder de bloedluizen. Volgens haar was het dus hoog tijd om hen eigenhandig de nek om te wringen.
Nu heeft Miss Milla af en toe ook wel een brutale bek, dus antwoordde ik: ' Dat is dus de dank die jouw dieren krijgen als ze oud zijn en niet meer leggen! Zijn het gebruiksvoorwerpen of zo?'
Ik zag dat ze schrok van mijn harde taal. Gelukkig werd ik snel bijgetreden door een andere moeder. Ook zij vond dat je je dieren moet verzorgen...

Weet je... eigenlijk snap ik niet dat sommige mensen zo denken. Misschien moet ik maar aanvaarden dat niet iedereen denkt zoals ik (en ik heb de wijsheid natuurlijk ook niet in pacht), maar of ik het daarom goed kan keuren?
Er zijn ook mensen die het nodig vinden om hun hond aan een boom te binden als ze op vakantie vertrekken en daar helemaal geen graten in zien... Ik zou er niet van schrikken dat dit dezelfde categorie mensen zijn die hun kippen op die manier behandelen.

Zo, dat deed deugd om het even van me af te schrijven! Waar een blog niet goed voor is ;-), want al zou ik het wel willen: heel de wereld redden kan ik - jammer genoeg - niet.



31 opmerkingen:

  1. Maar het lucht wel op. Soms den ik van mezelf dat ik de abnormale ben. Fijne vrouw die mama. Not!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha... ik denk dagelijks van mezelf dat ik een abnormale ben ;)

      Verwijderen
  2. Sjonge zeg,dat doe je toch niet??? Kippen de nek omdraaien omdat ze oud zijn??
    Zouden ze eens met de mensen moeten doen, zou ze er dan net zo over denken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh miss milla ik moest toch glimlachen om je blog omdat ik het zo herken. Zo een dag dat alles rot is.
    Ik denk dat je door de warmte waar je niet tegen kan, net als ik, alles veel erger beleefd dan een gewone dag. Mss was je op een gewone dag allang die man vergeten die door rood reed en die dames met volmaakte kinderen amper gehoord.
    Ik heb ook een een hekel aan de warmte en op zulke dagen doet iedereen alles om mij nog meer te irriteren.
    En ja die mensen die zo makkelijk over hun beesten doen, ja dat is zelfs bij 20 graden heel erg.
    Heb zo de schurft aan die gasten.
    Het regent hier en ik vind t heerlijk. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier is het nu ook een heel pak frisser nu, en ja...minder ergernissen, je hebt gelijk!
      Alleen over slecht zorgen voor de dieren, daar helpt de temperatuur inderdaad niets aan :(

      Verwijderen
  4. Hahaha zo herkenbaar jouw ergenissen.
    Van die "geweldige" moeders over hun " über geweldige" kinderen.
    Als de neus van pinokio bestond hadden ze die, hoor! Ze liegen dat het gedrukt staat.
    Schijnbaar zijn ze zo onzeker over hun tekortkomingen en dat van hun kinderen dat ze dit nodig hebben.

    En ik voel geen ergenis meer maar woede over mensen die zo met hun dieren omgaan.
    Wie doet nu zoiets? En dan die opmerking erbij dat een vos ze wel mag opeten!!
    Lekker beschaafd ben je dan.

    Heel goed dat je je mening hebt gegeven. Hopelijk gaat ze er eens over nadenken.




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, zo had ik het nog niet bekeken over die moeders met de zogenaamde perfecte kinderen... kan inderdaad waar zijn!
      En ja, ik voel ook heel veel woede als ik hoor en zie hoe sommige mensen met hun dieren omgaan.

      Verwijderen
  5. Over kippen gesproken: bedu-mama.com. Twee van haar kippen overleefden het indringen van een slang in de kippenren niet :-( Ik smeer mezelf in met producten van La Roche Posay, misschien kun je daar wel tegen?
    Mijn kinderen waren verre van perfect hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je voor de tip: La Roche Posay is één van de weinige merken die ik nog niet probeerde... en inderdaad goed voor de hyper gevoelige huid geloof ik hé. Zeker het proberen waard!
    En ok dank je vor de bemoedigende woorden dat ook jouw kinderen niet perfect zijn: oef ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, verkrijgbaar in de apotheek, en ook op een Belgische internetsite, ik weet alleen naam/adres niet meer. Mijn kinderen zijn nu al lang volwassen en mannen om - zoals jullie in België zo mooi zeggen - fier op te zijn :-)

      Verwijderen
    2. Ik kan die zonnecrème hier wel bestellen bij de apotheek geloof ik.
      Zeggen jullie dat dan niet in Nederland 'fier'? Dat wist ik niet, ik ben nochtans getrouwd met 'nen Hollander', zoals wij hier zeggen. Maar hij is na meer dan 20 jaar hier natuurlijk al erg 'vervlaamsd' vrees ik ;-)

      Verwijderen
  7. Kan deugd doen zo een blogje en zo klagen doe je niet...
    Ik vraag me dan altijd af hoe dan werkelijk met die kinderen gaat, zijn het verwende nesten die denken dat ze alles perfect doen of dragen ze de druk van mama perfect mee op hun schouders. Niemand is perfect, dus waarom doen ze die projectie naar hun kinderen toe?

    Die kippen vind ik ook grof, maar ik besef dat voor veel mensen dieren slechts gebruiksvoorwerpen zijn. Jammer genoeg.

    Bij echt warm weer zorg ik voor lange mouwen en broeken... Het is soms wat zoeken maar sommige stofjes zijn perfect draagbaar bij warm weer. Ik haat verbranden maar heb een hekel aan zonnecrème.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tip. Ik heb inderdaad wel zo'n lange broek in een dun stofje, waarmee je de tropische temperaturen kan trotseren.

      Verwijderen
  8. Geen enkel kind is perfect. Zo was het bij ons op school deze week , ouders en kinderen ronselen om naar een andere school te gaan volgend schooljaar. Want nu zitten er tochwel veel "kleurtjes". Als je op de hoofdschool komt , kom je precies in het buitenland. ..... Ze zijn helemaal niet racistisch, maar zoveel vreemdelingen datis van het goede teveel.
    Tja het is een multiculturele school. Een nadeel ?? ik vind van niet. Mijn kinderen hebben er allezins geen hinder van.

    Fietsen is toch leuk ;-) herkenbaar. Ik zit ook dagelijks te sakkeren, auto's op hun rechten te wijzen. Niet parkeren op het fietspad. Het fietspad is geen extra rijvak voor auto's, .....

    Hier zijn er deze week ook 2 kippen verdwenen. Hoe of wat, weten we niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat ken ik, dan zeggen ze: 'maar ik ben geen racist hoor...' Hier op school ook heel veel nationaliteiten en vaak is dat toch ook heel verrijkend. Laatst op het schoolfeest was dit juist het thema: met allemaal hapjes en drankjes uit de verschillende landen die de ouders van de leerlingen maakten. Dat was echt tof.
      Misschien zijn je kipjes gepakt door een marter, die hebben hier in de buurt ook al heel wat kipjes naar de eeuwige jachtvelden geholpen.

      Verwijderen
  9. Goed dat je je mond hebt opengetrokken. Nek omdraaien is een maar ze kapot laten gaan door de bloedluis, wat ben je dan een
    En van die aso-scheurders... vreselijk. Bij ons op 't durrep vroeger ook. Eenrichtingsstraatjes inrijden aan de verkeerde kant, inhalen waar het eigenlijk niet kan noch zin heeft of gewoon terwijl je je kind afdropt op school ongezien je portier open zwaaien, waah!
    En leef met je mee wat betreft het weer. Blergh!
    En oh oh hoe perfecter het plaatje aan de buitenkant hoe rotter de binnenkant. Althans, geregeld wel. En klagen doe je geenszins, soms is de wereld gewoon stikstom! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je bent een lieverd en het is vandaag heerlijk weer om alles (voor even) uit je hoofd te laten waaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Af en toe lekker 'klagen' moet kunnen vind ik. En ik vind het niet eens echt klagen. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben blij dat je het zo voor de kippen hebt opgenomen! Hier alvast een gelijkgestemde ziel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Praat het lekker van je af, heerlijk zo'n blog toch? En ik snap het heel goed, al die ergernissen. Op zich vergaat de wereld niet, maar leuk is anders. En alles bij elkaar...

    Korreltje (lutk niet om in te loggen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, van je afschrijven kan deugd doen. Die moeders die zulke fantastische kinderen hebben waar nooit iets mis loopt, ach, die spelen een potje toneel moet je maar denken, misschien geloven ze het zelf ook nog. En mensen die hun dieren niet verzorgen, bah...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo hoppa, you go girl. Dat mens is niet goed hoor!
    En wat kinderen betreft, ik heb complete handboeken hier hoor, pfffft.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Herkenbare ergernissen... dat over de "kinders" aan de schoolpoort.... (brrrggrrrr) en dat over "afgedankte" dieren...Vreselijk!
    Ik denk dat we nog net iets te ver van jou af wonen? Onze vosjes zijn het niet geweest denk ik. Maar ik zou opletten...vossen jagen ook overdag als ze met jongskes zitten...
    Veel succes met de zonnelast...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Misschien zet je die moeder aan het denken en heb je echt iets bereikt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  18. heel leuk dat je hier eens alles van je af kan schrijven...
    wat de kinderen betreft, er bestaan geen handboeken voor hoor.
    zolang je maar zorgt dat ze zich goed en gelukkig voelen, dat is het belangrijkste!
    liefs

    p.s. heel fijne blog heb ik hier ontdekt

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Opgelet, vossen komen zeker ook overdag! Helaas... spreek uit ervaring: bij de buren, allemaal dood! Bij ons is de ren helemaal toe, met tegels rondom de buitenkant zodat hij zich geen doorgang kan graven. Jaaa, die andere moeders hebben zéker iets te verbergen, zijn hun kinderen wel écht? ;-) En over die afgedankte-kippen-vrouw, daar maak ik geen woorden aan vuil. Jij hebt ze goed op haar plaats gezet!

    BeantwoordenVerwijderen