zaterdag 30 mei 2015

Hoe gaat het nu met mijn scharminkeltjes?

Mijn ex-legkipjes zijn nu een weekje hier en het gaat goed! Na een moeizame start - waarbij ik even vreesde dat er eentje het misschien niet zou halen - lijken ze zich nu stilaan thuis te voelen.
Ze scharrelen (neen, dit kenden ze nog niet), ze hebben het door dat als ik ten tonele verschijn er meestal lekkers gebracht wordt, én dat ik geen vijand ben (ze komen me dus tegemoet in plaats van weg te duiken), ze eten zowaar echte graantjes (in plaats van kuikenmeel) en weten eindelijk zelfstandig het nachthok te vinden (oef, ik dacht dat ze het nooit zouden leren).

Ik zie ook al overal een soort van stoppeltjes verschijnen op hun kale lijfjes: binnenkort zijn mijn scharminkeltjes dus vast weer voorzien van een mooi verenkleed.



Wat is het toch fijn om te zien dat ze stilaan happy kippetjes worden. Ze worden zelfs al een beetje stoer, want ze verjagen de eksters en duiven die ook een graantje willen meepikken.
Het is wel duidelijk dat ze in de hiërarchie van het kippenhok nog helemaal onder aan de ladder staan: de krielkipjes laten dit duidelijk blijken, alhoewel deze mini's maar liefst twee maal zo klein zijn.

Het gaat zo goed dat ik heb besloten dat er morgen nog een tweetal bijkomt. Manlief heeft intussen de kippenren groter gemaakt - jahaaa... veel zeuren kan wel eens helpen - dus ze zijn van harte welkom. Daarna stop ik met kipjes adopteren: ze zijn dan al met acht tenslotte. Mijn dierenhart is groot, maar ik kan jammer genoeg niet de hele wereld redden...

Hebben jullie na het lezen van mijn verhaal misschien zin gekregen om ook een aantal ex-legkipjes te adopteren? Dat kan, en het is helemaal niet zo moeilijk. Wanneer je nog helemaal geen ervaring hebt met kipjes, raad ik wel aan om je op voorhand goed te informeren.
Ik ga hier geen reclame maken voor een bepaalde organisatie, maar als je even zoekt op het internet vind je vast wel een dergelijk initiatief bij jou in de buurt. Ik vond mijn kipjes gewoon via zo'n groepje op Facebook.
Houd er wel rekening mee dat deze kipjes niet volledig gratis zijn: ik betaalde 5 euro per kipje, maar da's heel normaal natuurlijk, want deze kipjes moeten ook 'vrijgekocht' worden bij de legbatterijen. Zij zijn dood immers ook nog geld waard... Verder hebben de vrijwilligers die de kipjes tijdelijk opvangen ook kosten natuurlijk: vervoer, huisvesting, eventueel medicatie en dierenartskosten...

Ik wil hier nog even kwijt dat ik het grootste respect en bewondering heb voor de vrijwilligers die zich inzetten voor deze kipjes. Dank zij hen vinden deze - toch al zo gekwelde dieren - hun 'gouden kippenhok' en kunnen ze nog jaren genieten van hun pensioen (op 17 maanden!) in plaats van te eindigen in het slachthuis.

Denk vooral niet dat deze kipjes niet meer leggen hé: ze zijn nog erg productief hoor, alleen niet productief genoeg meer voor de legbatterijen natuurlijk... In vergelijking met mijn vier krieltjes leggen ze zelfs mega veel eitjes ;-)

Omdat ik het gevoel heb dat deze kipjes het gaan halen heb ik besloten om ze nu ook een naamtje te geven.
Ik stel jullie dus voor met trots: Lily en Fee :-) Welkom dames!

37 opmerkingen:

  1. Lily en Fee, zo mooi. Blij dat ze ondertussen geleerd hebben om graantjes te pikken en te scharrelen. Eind goed al goed. En nu uitkijken naar die mooie veren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad. Wie weet wat voor een mooie kippen worden het nog :-)

      Verwijderen
  2. Fijn dat het goed met hen gaat. En gisteren daad bij woord gevoegd en alleen nog maar eieren gekocht met een 0. En eieren gekregen van mensen die de kipjes in de tuin hebben. Nooit meer koop ik nr 2 of 3.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je nieuwste dames het gaan halen.
    En inderdaad hulde aan iedereen die zich het lot van deze arme dieren aantrekt en zelf probeert om de wereld een beetje beter te maken.
    Geweldig gedaan Miss Mila!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk te horen dat het goed gaat met je 2 adoptiekippetjes... Fee en Lily zijn met hun gat in de boter gevallen... Mooie namen trouwens! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk te horen dat het goed gaat met je 2 adoptiekippetjes... Fee en Lily zijn met hun gat in de boter gevallen... Mooie namen trouwens! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat het goed met ze gaat! En wat een mooie namen hebben ze gekregen!
    Echt super hoor dat jullie dit doen..en er nu zelfs nog 2 bij kopen zodat ook die gelukkige kipjes kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi girls Lily en Fee ;-) ik zou ook wel graag willen zulke kipjes maarrr ga het (nog) niet doet ivm 0 kipjeservaring :) wie weet ooit

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kipjes houden op mijn balkon gaat niet. :-( Maar ik vind het geweldig om te lezen hoe je je voor deze kipjes inzet. Ik koop al een aantal jaren alleen maar biologische eitjes. Dus op die manier draag ik toch ook mijn steentje bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat het goed met ze gaat, ze hebben het getroffen bij jou.

    Aan de andere kant vind ik het ook dubbel, dat de boer die zo met zijn dieren omgaat nog geld krijgt als hij ze dan vrij laat kopen. Dit soort praktijken zouden gewoon verboden moeten worden ipv dat lieve mensen zoals jij zich over de arme dieren moeten ontfermen.

    Ik heb ook oplossing niet maar Brussel zou zich hard moeten maken voor het uitbannen van zulke praktijken in de unie. Het is zo jammer dat het bijna altijd over geld gaat ipv over welzijn voor mens en dier. Als de aandeelhouders met wat minder genoegen namen zou dat ook best kunnen, er is soms maar zo weinig verandering nodig om dingen fatsoendelijk te maken.

    ' Greed is good ' zei Gekko in de film Walll street al, en zo lijkt het ook, goed leven voor mens en dier is ondergeschikt gemaakt aan inhaligheid...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan je hierin natuurlijk alleen maar gelijk geven... Ik vind het ook vreselijk dat die boer nog geld moet hebben, maar als hij het niet krijgt, gaan de dieren sowieso naar het slachthuis.
      Ik vind het ook verschrikkelijk dat de overheid en bedrijven zo blind zijn voor zulke vormen van dierenmishandeling en uitbuiting. Ik probeer mijn (kleine) steentje bij te dragen door regelmatig online petities te ondertekenen van dierenrechtenorganisties. Er zijn door dit soort acties al een aantal bedrijven overtuigd om geen kooi-eieren meer te gebruiken in hun producten.
      Waarschijnlijk een druppel op een hete plaat, maar als we het met zijn allen doen, luisteren ze misschien wel op een bepaald moment.
      Ik denk dat we als consument ook het verschil kunnen maken door enkel categorie 0 eitjes te kopen.

      Verwijderen
    2. Dat laatste zeker, als consument praat je toch met je portomonee. Het probleem is inderdaad helaas dat legbatterij eieren vaak nog in andere producten verwerkt worden en je dus, als je niet uitkijkt, toch gewoon nog binnen krijgt. Dus etiketten lezen mensen. ;)

      Behalve de kip is er natuurlijk nog veel meer te doen, want wat te denken van de rest van de dieren uit de veeindustrie? We hebben nog een lange weg te gaan maar hopelijk worden we met zijn allen een keer wijzer en voeden we onszelf niet meer met producten die op een wrede manier verkregen zijn.

      Maar, hopelijk gaan Fee en Lily nog een lang en fijn leven bij jullie hebben. :)

      Verwijderen
    3. Ja, in de vleesindustrie is er inderdaad enorm veel leed. Ik heb vroeger nog naast een kippenkwekerij gewoond. Wat je daar ziet tart alle verbeelding... Ik ben zelf dan ook al meer dan twintig jaar vegetariër. Ik geef toe dat ik héél af en toe wel eens een stukje vis eet (wel met het duurzaamheidslabel uiteraard).
      Ik denk dat veel mensen gewoon ook niet weten hoeveel leed er aan hun stukje vlees vasthangt, of ze willen het niet weten...

      Verwijderen
  10. Ha, dames! Dat jullie maar dikke kippen mogen worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze zien er nu al beter uit. Verbazingwekkend hoe snel dat gaat.

    En gelijk weer aan het twijfelen over zelf kippen houden... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon doen zou ik zeggen! Ze leggen niet alleen heerlijke gezonde eitjes, ze verwerken bovendien ook nog eens een heleboel keukenrestjes. En geef toe, het is toch ook echt gezellig in je tuin: zo'n stel scharrelende dametjes ;-)

      Verwijderen
  12. Bedankt voor je up date van de dames. Jij of eigenlijk zij, hebben mijn kijk op kipfilet en een gekookt eitje voorgoed veranderd. En dat is goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? Super! Dat doet me veel plezier :-)
      Over kipjes bestemd voor de vleesindustrie kan ik ook nog eens een blogje schrijven, want we hebben vroeger naast een kippenkwekerij gewoond... echt vreselijk wat ik daar gezien heb.

      Verwijderen
  13. Geweldig om te lezen dat het zo goed gaat met Lily en Fee en nog geweldiger om te lezen dat je nog meer kipjes adopteert! Wat ben jij een supertopkippenmoeder! ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat de kipjes aan de beterhand zijn, een betere thuis kunnen ze natuurlijk moeilijk vinden hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als we eindelijk onze tuin eens aanpakken, maken we meteen ook plek voor kipjes en dan denk ik zeker terug aan jouw bericht want élk leventje is belangrijk. Daarom kijk ik ook goed naar de eitjes die ik koop maar ik vind het niet altijd duidelijk. Ik lees hier categorie 0, staat dat op de doos? En dat betekent dan écht van scharrelblije kippen? Want scharrelei is blijkbaar ook een heel rekbare term.
    En van dierenleed in België gesproken: een tijd geleden waren wij in een kattenasiel en ik liep echt bleitend en kwaad naar buiten! Raar hoe sommige mensen precies immuun zijn voor zo'n miserie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Katrien, als er scharreleieren op de doos staat (categorie 2) wil dat zeggen dat de kippen niet komen van een legbatterij (kooi-eieren), maar ze hebben verre van een goed leven. Ze zitten nog steeds met een stuk of acht per vierkante meter, zien nooit het daglicht, de snavels worden geknipt en ze mogen preventief medicatie krijgen. 'Scharrelei' op de doos is dus een erg misleidende term.
      Eitjes die komen van kippen met 'vrije uitloop' (categorie) 1), zijn er al wat beter aan toe. Zij hebben wel toegang tot een scharrelruimte buiten en zitten met minder per vierkante meter. Wel worden ook hun snavels geknipt en is volgens mij preventieve medicatie toegestaan.
      Het diervriendelijkste en gezondste alternatief zijn bio eitjes. Categorie 0 dus. Je vindt deze code meestal op de eitjes zelf, of aan de binnenkant van de doos.
      Ik kan me voorstellen dat je erg aangeslagen bent na dat bezoek aan een kattenasiel. Soms zou ik ook de hele wereld willen redden... ik kan het ook niet begrijpen hoe hard sommigen mensen zijn: tegen dieren én tegen mensen.

      Verwijderen
  16. Mooie namen heb je gekozen en heel knap dat deze kipjes bij jullie een warm nest krijgen. Verschrikkelijk hoe slecht de omstandigheden van legbatterijkippen zijn... Ook al kan je niet alle dieren redden, elk kipje dat gered wordt, is er toch wel eentje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat fijn dat je zo zienderogen ziet opknappen zeg! Mooi dat je zo kippen kunt redden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind het zo mooi! Schrijf er een kinderboekje over!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. We willen al een tijdje kippen en nu ben ik helemaal geïnspireerd om ook een paar ex-legkipjes te adopteren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen! Het is zo mooi om te zien hoe deze diertjes opleven en ik moet zeggen dat ze na bijna 2 weken al vrij tam zijn geworden.

      Verwijderen
  20. Miss Milla ik weet niet of je eraan denkt maar je moet vast voorzichtig zijn met zonlicht omdat ze zo kaal zijn. Ik hoop nog veel van de meisjes te horen en ik schaam me nog steeds kapot dat wij dit de dieren aandoen. liefs van mij ook voor de kippenmeisjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tip! Ja, ik was ervan op de hoogte... ik zag al eens foto's op zo'n Facebookgroepje over ex-legkipjes. Hun kale rugje was helemaal verbrand. Gelukkig staat er in het kippenhok bij ons een grote boom en kunnen ze dus in de schaduw zitten. Als het zo warm is doen ze dat gelukkig van nature.
      Eentje krijgt al heel veel veertjes, bij de andere gaat het wat trager, maar het komt wel goed...
      Ze voelen zich al helemaal thuis bij ons, geweldig om te zien :-)
      Liefs Miss Milla

      Verwijderen
  21. Ga ik ook doen in lijn nieuwe tuin (huis). Alleen nog mijn man overtuigen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook moeten doen: heeft me een jaar tijd gekost, maar nu is hij helemaal voor :)

      Verwijderen
  22. Wat leuk zeg, wij zijn bezig een kippenren te bouwen en gaan ook op zoek naar kippen. En ik zie dat wij de liefde voor dezelfde soort hond delen. wij hebben een black and tan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, echt? Geweldig! Het zijn ook zo'n geweldige hondjes hé! Zoo lief :-)
      En de onze is heel lief voor de kipjes, alhoewel ze er soms wel eens achter durft te 'jagen'.

      Verwijderen
  23. Ik zie aan jouw reacties dat eentje opnieuw mooie veren krijgt. Heel benieuwd naar de volgende update.
    Deze week nog iemand over jouw kipjes verteld en wat bleek, hij had er zelf ook. Vond dat zo leuk om te horen.

    BeantwoordenVerwijderen