zaterdag 23 mei 2015

Straks komen ze: de sukkelaartjes

De lezers die hier regelmatig komen piepen weten dat ik een 'kippenmadame' ben. Voor de volledigheid: ook een hondenmadame natuurlijk, eigenlijk een dierenmadame, want ik vind (bijna) alle dieren leuk. Behalve spinnen, brrr...

Maar ik ging het hier dus over kipjes hebben. Ik vind het zo'n gezellige en lieve diertjes: zwaar onderschat!
Momenteel scharrelen er hier (nog) vier krieltjes rond:

  • Violetta: mijn absolute lievelingskip! Ze is enorm lief en aanhankelijk. Voor mij zal ze altijd heel speciaal blijven. Vorig jaar was ze zo ziek dat de dierenarts haar maar weinig kans op overleven gaf.  Na intensieve verzorging en handmatig voederen  is ze weer kerngezond geworden. Lach me nu maar uit hoor, maar toen hebben we een hele nauwe band met elkaar gekregen, Violetta en ik. Ik hoop dat ze nog heel lang bij ons mag blijven.

Fleur en Violetta

  • Annabelle: is momenteel broeds. Ze is altijd een beetje boos als ik haar van haar nest met (onbevruchte) eieren haal en deze dan ook nog eens steel, haha... ocharme. Maar we moeten streng zijn, want ons Annabelletje moet ook eten en drinken natuurlijk, en dat durft ze wel eens te vergeten als ze druk aan het broeden is.
  • Jasmijntje: dat is de stoerste van de hoop. Zij durft (als enige) de eksters te verjagen als ze willen mee-eten. Verder is ze ook heel lief eigenlijk. Vroeger was ze vaak boos op Violetta, maar nu is de rust in het kippenhok weergekeerd, en komen de dames allemaal goed overeen met elkaar. Leven en laten leven...

Annabelle en Jasmijntje

  • En dan is er nog ons Pluizemieke ('Pluisje' voor de vrienden): een wit zijdehoenderje. Ze is eigenlijk heel onopvallend van karakter, maar net zoals de andere drie erg zachtaardig.

Pluizemieke

Een tijdje geleden kocht ik twee nieuwe krieltjes op een markt - dé fout van mijn leven - maar ze waren erg ziek (KLIK). Ik ging uiteraard naar de dierenarts, echter na een week was er al eentje dood. Het andere kipje kon ik redden met veel intensieve zorgen en medicatie.
Ik was erg blij dat onze Wittekop het gehaald had, maar het mooie liedje heeft helaas niet lang mogen duren...


Op een gegeven moment was ons nieuwtje gewoon spoorloos verdwenen. Ik stond voor een raadsel: heel de tuin is afgespannen en ik had bij dit kipje de veertjes aan het vleugeltje aan één kant geknipt (geen nood hoor, dit is volledig pijnloos!), zodat ze niet meer kon vliegen (ze hebben dan immers geen evenwicht meer).

Waar kon dat beestje dan gebleven zijn? Ik hield het er maar op dat ze gepakt was door een roofvogel of zo. Ik vond het wel erg jammer: ik had dit doodziek kipje kunnen redden en nu was ze alsnog gestorven hoogstwaarschijnlijk.

Na enkele dagen werd me pijnlijk duidelijk wat er echt gebeurd was. Ik was samen met ons Fleurtje in de tuin. Plots hoor ik geroep vanop het veld achter onze tuin. Ik ga kijken, en wurm me door de struiken (helemaal achter in onze tuin staan allemaal hele grote struiken en bomen). De wandelaar vraagt me of ik misschien een hondje kwijt ben en hij tilt ons Fleurtje omhoog. Oh, neen! Dat is inderdaad Fleurtje!!!! Hoe is die weg geraakt in godsnaam??? De tuin is helemaal afgemaakt met een hek!

Snel ren ik naar het veld. Ik neem Fleurtje in mijn armen en kan die wandelaar wel omhelzen van dankbaarheid. Fleur is helemaal niet zo zelfstandig, ze zou nooit zelf de weg hebben teruggevonden, en voordat ik haar had gevonden was ze misschien al omvergereden geweest door een auto...

Plots zegt de wandelaar : 'Hé kijk, daar is een gat in je afspanning!' Hoe kan dat nu? Ik bekijk het van naderbij en ik zie duidelijk dat één of andere gek inderdaad onze draad heeft losgeknipt. Vanuit de tuin is dit niet te zien - door het oerwoud van struiken - maar aan de achterkant is er een gat zichtbaar van een halve meter. Hier is mijn kipje dus door ontsnapt... en daarna waarschijnlijk opgepeuzeld door één of ander roofdier. 
Ik vind het een enge gedachte dat iemand zoiets doet: vanzelf kan dat gat in de draad er immers onmogelijk gekomen zijn... Er wonen hier wel een aantal nare mensen in de buurt - dus ik heb een duister vermoeden - maar iemand zomaar beschuldigen, dat gaat ook niet natuurlijk.
Waakzaamheid is geboden in de toekomst! Ik wil mijn diertjes zeker niet opnieuw kwijt.

Maar even iets anders nu: vandaag komen er twee nieuwe kipjes! Deze keer koos ik heel bewust voor ex-legkipjes. Deze dames hebben een rotleven achter de rug als 'industriële legmachines' en als dank mogen ze dan, als ze wat minder productief zijn (op 18 maanden!) eindigen als soepkip. Gruwelijk toch, ik heb er geen ander woord voor.

Gelukkig bestaan er organisaties - die drijven op fantastische vrijwilligers - die zich het lot van deze sukkelaartjes aantrekken. Zij redden deze kipjes van hun wrede lot, door er een nieuwe tweede thuis voor te zoeken. Een tweede leven eigenlijk, want eindelijk mogen ze dan leven zoals een kip hoort te leven: in de buitenlucht lekker scharrelen en genieten van het zonnetje. Iets wat hen daarvoor nooit gegund was.

Nog steeds leven legkippen - anno 2015 - een gruwelijk leven. Enkel de eitjes met het biolabel (categorie 0) komen van kipjes die een veel beter en diervriendelijker leven hebben. Ze zijn wat duurder, maar mensen alsjeblieft, kies voor deze eitjes! Alleen als we als consument niet enkel kiezen voor goedkoop, kan er iets veranderen.
Wanneer er 'scharreleieren' (categorie 2) op de verpakking staat betekent dit niet dat deze kippen het goed hebben: ook zij zitten met véél te veel in een loods en zien nooit het daglicht. Laat je dus niet misleiden door deze benaming!
Als je niet voor het duurdere bio wilt gaan, kies dan tenminste voor eieren met categorie 1 (vrije uitloop): deze kipjes hebben wel de mogelijkheid om in de buitenlucht te vertoeven, maar stel je hier ook maar geen te idyllisch plaatje bij voor (kijk HIER voor wat meer info over de categorieën).
Of kies ervoor om ook een aantal ex-legkipjes te adopteren, als je er de ruimte en de tijd voor hebt.

Ik houd jullie op de hoogte en post straks zeker wat foto's van onze nieuwkomertjes.

16 opmerkingen:

  1. Dag Miss Milla,

    Wat vervelend van dat hek. De gedachte dat iemand dat doorgeknipt heeft is gewoon om bloednerveus van te worden. Wie doet dat nou en waarom? Dat begrijp ik echt niet. Rare mensen wonen er in onze wereld.
    Ik zie dat je houtschors bij de kippen hebt. Dat is wel leuk. Ik vind het altijd zo jammer wanneer de kippen van de buren in de winter in de modder lopen. Jouw kippen zitten er mooi verzorgd bij, daar krijg ik het meteen warm van. Ja, hier nog zo'n grote dierenvriend, al heb ik er zelf geen... Onze schildpad niet meegerekend.
    Letten op dat nummer is nog geen gewoonte, ik vergeet het soms. Ik vind het straf vervelend dat de reclame aan de buitenkant van de doosjes soms zo misleidend is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die houtschors hebben we inmiddels al wel verwijderd (op aanraden van de dierenarts): het was te moeilijk proper te houden. Nu hebben we in de ren een gedeelte stoepstenen waar het hok opstaat (kan perfect hygiënisch gehouden worden), een gedeelte rijnzand en een gedeelte gewone zand (vinden ze leuk om een 'zandbad' te nemen). Doordat het een beetje afloopt zitten ze nooit in de modder, en dat is inderdaad zeer belangrijk om ze gezond te houden). Verder mogen ze overdag lekker scharrelen op het gras in onze (vrij grote) tuin, tot ergernis van mijn man soms... want ze durven wel wat 'rommel' te maken. Maar dat kan me lekker niets schelen, en ik ben nu eenmaal de baas hier thuis;-)

      Verwijderen
    2. Enne... ja de benaming op die doosjes eieren vind ik ook erg misleidend.

      Verwijderen
    3. Haha, manlief ligt onder de sloef wat de kippen betreft. Hou van jouw denkwijze.
      Een terrasje voor de kippen en wat zand om in te scharrelen. Lijkt me inderdaad een ideale oplossing. Super wanneer het kippenhok de tuin er mooier op maakt.

      Verwijderen
  2. Succes met jullie nieuwe aanwinsten! Hier is de afrastering ook al drie keer opengeknipt. Alledrie de keren om in te breken in de tuinschuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? Hoe vreselijk zeg! ik denk dat het hier eerder gaat om 'pesterijen'. Ik ben vooral doodsbang dat ons Fleurtje ooit wordt vergiftigd, want hier verdwenen ook al heel veel katten in de omgeving, ook de onze trouwens, maar zolang je niets kan bewijzen...

      Verwijderen
    2. Gats ja, te vreselijk voor woorden als zulke zieke zieligerds zoiets doen, bah! Hier ook een kat weg, daarvan verdenk ik mensen verderop in de straat. Niet leuk .....

      Verwijderen
  3. Ik kijk uit naar de foto's van de nieuwkomers. Triest dat mensen anderen hun eigendom stuk maken. Maar wat doe je eraan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga ze straks om 14u halen. Ik kijk er naar uit, maar ik denk dat ze er best belabberd zullen uitzien, ocharme.
      Ja, dat van die draad... sommige mensen durven eigenlijk nogal hé. Als ze het nog eens flikken zet ik een cameraatje denk ik.

      Verwijderen
    2. Hebben wij ook gedaan: gekocht bij de Makro. Werkt goed :-)

      Verwijderen
  4. Ik ben benieuwd naar de nieuwe kippen. En geniet van de namen, foto's en je verhalen :-)
    Ik wil bekennen dat ik heel erg van kippesoep houd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig dat ik het gewoon zo leuk vind om over jouw kipjes te lezen. Goed dat violetta zo gezond is. Ik koop altijd 0-eitjes. Ben benieuwd naar je sukkelaartjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je altijd 0-eitjes koopt, maar eerlijk gezegd had ik van jou niets anders verwacht :-)

      Verwijderen