dinsdag 19 mei 2015

Waarom lukt het nu niet?

Eén van de (vele ;-) nadelen van het niet meer zo piepjong zijn is zeker dat proberen gewicht te verliezen niet meer zo vanzelfsprekend is dan daarvoor. 
Ik weet dat ik niet mag klagen: echt veel te zwaar heb ik nooit gewogen, en mijn BMI zit nog netjes onder 25... maar wat mij betreft mag er nu toch best een kilootje of 5 af. 

Ik voel me er gewoon niet goed bij dat mijn broeken spannen (als ik er überhaupt nog in raak) en dat er zich een (blubber)buikje manifesteert.
Vroeger in mijn jonge tijd - toen de dieren nog spraken - moest ik bij wijze van spreken een weekje geen rotzooi naar binnen spelen en gelijk gaf de weegschaal 2 kilootjes minder aan. Die tijd lijkt voorgoed voorbij. 
Ik ben al twee weken super gezond aan het eten: smoothies, fruit, een overdosis groenten, volkoren pasta en bruin brood, kokosolie, havermout, geen gebak, snoep of chips...
Goed bezig dus zal je zeggen, maar wat zegt de weegschaal? Geen enkele kilo eraf!
Echt motiverend is dat natuurlijk niet, maar het voordeel is wél dat ik intussen helemaal geen drang meer heb naar al die zoete rotzooi, maar eerder snak naar een schaaltje heerlijke aardbeien als dessert.


Ik weiger - ondanks dat ik blijkbaar niet afval - om in de val van de crashdiëten te trappen. Met zo'n dieet val je wel af - dat weten we allemaal intussen - maar nadien kom je het dubbel en dik weer bij. Ik haat het trouwens om weinig te eten en honger te lijden. Dan word ik vreselijk chagrijnig en niet meer te genieten voor mijn omgeving.

Sommigen zeggen dat je de koolhydraten zoveel mogelijk moet schrappen uit je voeding. Ik ben er zeker van dat dit werkt, maar oh... ik eet veel te graag aardappelen en pasta.

Hopelijk werkt mijn aanpak - van gewoon gaan voor gezonde voeding en verder niets bijzonders - wél op lange termijn. Ik voel me in ieder geval al een pak fitter en niet meer zo hondsmoe. Da's eigenlijk nog belangrijker dan een maatje 36, nietwaar?
Trouwens: eens boven de 40 krijg je er toch alleen maar rimpels bij als je teveel afvalt!

Wat doen jullie om je gezond gewicht te behouden?


36 opmerkingen:

  1. Ik eet zo gezond mogelijk. Ik eet weliswaar geen aardappelen, brood, pasta of rijst om een andere reden maar ook ik val niet zomaar af hoor. Ik denk dat hormonen vanaf een bepaalde leeftijd (40+) een grote rol spelen bij het niet of nauwelijks afvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk ook dat de hormonen hierin een rol spelen. ook.
      Ik las eens het boek 'De voedselzandloper' van Kris Verburgh: zeer interessant. Hij pleit er ook voor om aardappelen, brood, pasta,... zoveel mogelijk te schrappen uit de voeding. Het zou heel veel 'welvaartsziektes' kunnen voorkomen en ik denk dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben... Alleen, het lukt me gewoon niet

      Verwijderen
  2. ... misschien toch ook wat meer gaan bewegen...? Bij mij werkt dat toch een stuk beter....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat moet ik zeker doen en niet enkel om af te valen natuurlijk!

      Verwijderen
  3. welkom bij de club :-)
    Ik mag niet meer klagen, mijn bmi is netjes, maar het heeft moeite gekost en blijft moeite kosten. En dat zonder crashdieet, gewoon door te minderen en goed op te letten. Ik schreef netjes alles op wat ik at en dronk, dat was voor mij een goede stok achter de deur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit netjes nu mijn appeltje op te eten i.p.v. een koekje bij de thee. Ik was (bijna 50) heel mooi afgevallen, maar toch weer een koekje of wat nootjes genomen. En ook al is het maar een beetje, je komt toch weer bij. Dus andersom werkt het ook. Enkele weken de nootjes laten staan en het is weer goed. En inderdaad ik probeer elke dag wel te wandelen en 1 keer per week een flink eind. Ook mag ik wel met trots zeggen dat ik al bijna een jaar niet meer snoep, Geen dropje of snoepje meer genomen. In totaal 3 keer dit jaar een chocolaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Miss Milla, ik zit met hetzelfde probleem.
    Het gaat niet meer zo makkelijk eraf :(
    Niet snoepen en meer bewegen krijg ik als advies ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien maar hopen dan dat het op de lange termijn helpt, als we volhouden ...

      Verwijderen
  6. Ik ging voor mijn bruiloft het egh dieet doen. Is anders eten ipv een echt dieet en wat bleek ik at te weinig! Vaker per dag om de verbranding goed te krijgen En in de avond ook snacken.Waardoor ik niet afviel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ega dieet moet het zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha nog iemand met een "vrouwenprobleem"! Dat geeft steun! Gezond blijven eten! Enne bewegen hé... bewegen!!!! Met je ogen rollen is echt niet genoeg! ....Heb ik je hierop betrapt? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb makkelijk praten met mijn genetische mazzel, alles eten en niet dik worden. Maar beroepstechnisch heb ik wel wat kennis.
    Zoals Marima zegt: meer bewegen. Het gaat erom dat wat je tot je neemt in verhouding staat tot hoeveel je beweegt. Waarschijnlijk verbruik je minder dan dat je eet.
    Niet alleen gezond eten is belangrijk, ook de grootte van de porties!
    Vergeet vooral je ontbijt niet, die zorgt ervoor dat je verbranding op gang komt.
    Maak Floortje blij, maak (nog) meer lange wandelingen.
    Koop of leen eens een stappenteller. Of hou eens bij hoeveel je beweegt op een dag en hoeveel je daarmee verbruikt. Leg dat naast wat je hebt gegeten, dan heb je inzicht in waar het mank gaat.
    Je bent er mee bezig, niet opgeven en geduld hebben. De kilo's zijn er ook niet in een paar weken aangekomen, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de bemoedigende woorden en de goede tips. Ik zal al eens beginnen met wat meer de fiets te nemen misschien en inderdaad ons Fleurtje zal geen bezwaar hebben tegen lange wandelingen.

      Verwijderen
    2. Stom, Fleurtje natuurlijk, niet Floortje. Zet m op!

      Verwijderen
    3. Hihi, ik noem haar soms ook Floor, of duizend andere troetelnaampjes ;-)
      En... dank je!

      Verwijderen
  10. Sedert een paar maanden schrijf ik alles op om te bekijken hoeveel kcal ik dagelijks binnen heb. Ik wil vooral een plan om geen tussendoortjes meer nodig te hebben. Blijkt dat ik voornamelijk 's morgens en 's middag te weinig eet en 's avonds te veel. Stap voor stap zeker.
    Het belangrijkste effect heb je reeds, je voelt je fitter, ik ben zo ver nog niet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat komt nog wel bij jou. Ik denk dat ik op dat gebied snel resultaat heb omdat ik gewoon echt veel te veel rotzooi at.

      Verwijderen
    2. Hoop het, alle energie is welkom met een kind aan de hand ;)

      Verwijderen
  11. Bekend probleem ! Vroeger mocht ik alles maar dan ook echt alles binnenschrokken en er kwam geen grammetje bij. Nu daarentegen ... Het probleem is dat ik veel te graag eet (ja, ook zoet) en te weinig sport. Ik moet dringend verandering brengen in het 2de, het 1ste daar begin ik zelfs niet aan want dat gaat toch niet. Daarbij pak mij mijn eten af en ik word héél vies gezind. Ook pasta kan ik absoluut niet laten. Daarbij, als dat dan toch zo ongezond is, hoe komt het dan dat er toch nog zoveel Italianen rondlopen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je een punt!
      Ja, helemaal stoïcijns leven zie ik ook niet zitten, dan word ik vast onuitstaanbaar voor mijn omgeving.

      Verwijderen
  12. Ik ben ook al wat jaartjes 40 en het lukt me vrij goed om op gewicht te blijven. Ik jojo een paar kilo naar boven en naar beneden en ik val vrij gemakkelijk weer af en kan het er ook goed aan eten als dat nodig is.
    Ik eet nu volgens 'The starch solution'. Dus heel veel koolhydraten, maar geen dierlijke producten en heel weinig vet. Ik doe dit niet om af te vallen, al kun je met dit dieet heel goed afvallen terwijl je toch veel kan eten. Op youtube is ook veel info te vinden.
    Ik heb paleo gegeten en daar val ik heel snel van af (wat bij mij niet de bedoeling is met een bmi van 21). Ik voelde me na een paar weken gewoon niet meer lekker in mijn hoofd. Een soort afwezig en wazig gevoel dat overging toen ik weer meer koolhydraten ging eten.
    Er zijn veel verschillende ideeën over voeding. De theorie achter 'The Starch Solution' spreekt me erg aan en dat er geen dieren dood hoeven voor mijn voeding ook (net als de pluspunten wat betreft milieu, voedselverdeling, betere gezondheid etc).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze methode ken ik nog niet. Ik eet sowieso geen vlees (alleen heel af en toe wat vis), dus daar zit ik al goed ;-) De pluspunten die jij opnoemt rond geen vlees, daar ben ik het volledig mee eens.
      Zonder koolhydraten lukt me zeker ook niet, daar eet ik echt veel te graag voor.

      Verwijderen
  13. Las laatst in het boek "Eetsprookjes" dat het heel normaal is dat je als je ouder wordt (sorry) je moeilijker afvalt. Er zijn mensen die altijd superslank zijn geweest, die ineens kunnen aankomen dan. Je hormoonhuishouding en daarmee je insulinegehalte is daar de schuldige aan. Je verbrandt gewoon minder energie. Dan kun je twee dingen gaan doen: nog minder eten (je lichaam heeft minder nodig) of meer bewegen. Dit laatste is natuurlijk nooit verkeerd. Maar let wel: dit moet je dan de rest van je leven blijven volhouden omdat het zich daar ook weer op instelt. Is trouwens niet alleen iets voor vrouwen hoor, mannen hebben hier net zo last van.
    Het zette mij als 40+er wel aan het denken, want ik ben altijd slank geweest, maar dat kan goed betekenen dat dit voor mij ook niet altijd zo blijft. Ik zie het ook aan mijn moeder: mijn ouders fietsen elke dag flink wat kilometers en toch is ze de laatste jaren flink aangekomen. Toch eet ze ook niet meer dan vroeger........ Best frustrerend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik merk inderdaad dat het niet meer zo als vroeger is... Het gevaar is volgens mij dat als je niet anders gaat leven er elk jaar wel een paar kilo's bij komen en waar eindigt dat dan?

      Verwijderen
  14. Ik heb voor jou een blogje geschreven (nee hoor, maar het past wel bij je op dit moment). het is en blijft een worsteling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het net gelezen, je hebt 100 procent gelijk natuurlijk, alleen ik wil zo graag terug in mijn broeken passen ;-)

      Verwijderen
  15. als eerste heb ik de weegschaal de deur uitgedaan, ik at gezond en snoepte weinig maar er ging aan kilos niets af, maar wel merkte ik dat sommige kleding beter zit, ik moet af van de gedachte dat ik een bepaald aantal kilos mag wegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mijn man zegt ook dat ik er beter en slanker uitzie, maar ik merk niets aan de weegschaal... misschien moet ik ze ook maar gewoon de deur uitdoen.

      Verwijderen
  16. Jij bent goed bezig! Hou vol. Belangrijkste is dat je gezond eet, bent en blijft, en dan volgt waarschijnlijk het gewicht ook wel. En anders maar niet.

    Ik ging een weekje goed, maar nu ben ik weer in de val getrapt van chips en wijn, en dan is opeens de drang om nog meer ongezonds te eten weer ehelemaal terug... Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat ken ik maar al te goed... zucht. Het moest ook allemaal maar niet zo lekker zijn hé ;-)

      Verwijderen
  17. Oh, Miss Milla, dit had zo op mijn blog kunnen staan! Alles, inclusief de smoothies, havermout en het bannen van chips (aaargh!! dat is nog het moeilijkste!!)... Ik dacht er trouwens ook net over te schrijven. 40 jaar worden, voor niks goed... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit 'probleem', we zitten blijkbaar allemaal in hetzelfde schuitje: rond en gezond ;-)

      Verwijderen