maandag 25 mei 2015

Update: de ex-legkipjes

Willen jullie weten hoe het nu gaat met onze twee ex-legkipjes? Wel,... ze zien er nog steeds niet uit, maar al bij al gaat het redelijk goed.
Eén van de twee kipjes heb ik even moeten 'dwangvoederen' omdat ze uit zichzelf niet tot eten kwam: ze lag steeds ineengedoken te bibberen in het nachthok. Ik denk niet dat ze echt ziek was, maar eerder gewoon uitgeput en extreem angstig van alle indrukken die er nu opeens op haar afkomen. Nu ze weer wat eten binnen heeft, gaat het stukken beter. 
Gisteren hebben de lady's voor het eerst in de ren mogen rondlopen: scharrelen - zoals elke kip van nature doet - kennen ze helemaal (nog) niet. Qua voeding krijgen ze op dit moment enkel nog maar kuikenmeel (een soort van gemalen graan), hardere structuren lijken ze niet te verdragen en dat kennen ze trouwens ook helemaal niet.

Het valt me op hoe angstig deze dieren zijn: geblaf van ons Fleurtje, geluid van ons spelend zoontje, de andere kipjes die in de buurt komen,... van alles lijken ze zich rot te schrikken en zetten ze het op een lopen. Je kan het je voorstellen dat het dwangvoederen gisteren ook niet echt van een leien dakje liep... maar wat moet, dat moet.

Echt alles - wat een normale kip doet - moeten deze dieren nog leren, omdat ze gewoon nooit hebben kunnen leven als 'kip', maar dienst deden als industriële legmachine. 
's Avonds, wanneer het begint te schemeren, gaat een 'normale' kip automatisch naar het nachthok: deze kippen kennen dit niet. Ik moet ze dus trachten te vangen en dan opsluiten in het nachthok. Een nachtje in de openlucht overleven ze volgens mij niet op dit moment - ze zijn trouwens praktisch volledig kaal.  Ik vind het wel rot dat ik ze zo moet opjagen, want dan krijgen ze weer vreselijk veel stress natuurlijk. Hen lokken met eten lukt ook niet, helaas, ik ben al blij dat ze intussen door hebben waar de eet- en drinkbak staat...

Gelukkig lijken onze krielkippen zich niet te storen aan deze twee nieuwkomers: ze laten ze met rust en doen niet echt een poging om ze te verjagen. Behalve Jasmijtje dan, maar dat is dan ook de stoerste van de hoop... maar dat komt wel goed denk ik. 
Ik ben wel blij dat ik niet één, maar twee, kipjes heb geadopteerd. Het lijkt er immers wel op dat ze wat hebben aan mekaars gezelschap: zie je de ene, dan zie je ook (meestal) de andere. De zwakste van de twee vindt nog niet altijd uit zichzelf de drinkbak, maar als ze haar lotgenote ziet drinken dan lukt het haar ook. Leren door imiteren zeker?

Verklaar me voor gek, maar ik vind het erg boeiend om deze dames te observeren: in een volgend leven word ik vast dierenpsycholoog  of zo ;-)
Het is in het begin ook wel nodig om de boel wat in de gaten te houden: het gaat hier ten slotte om zwaar mishandelde dieren die nooit geleerd hebben om zelfstandig te leven. Ze konden zich in hun vorig leven amper bewegen door gebrek aan ruimte... ik vind het eigenlijk al een wonder hoe goed ze het nu dus doen, naar verhouding.


Jasmijntje: het contrast met een gezonde kip is wel erg groot hé


Ah ja, ik wil jullie nog eens heel erg bedanken voor de talrijke lieve reacties. Velen onder jullie zeggen dat ze al heel lang bio eitjes (categorie 0) kopen of het voortaan zeker zullen doen. Dat doet me zoveel plezier! 
Ik heb trouwens zo'n klein vermoeden dat de meeste lezers die hier komen duurzaamheid en diervriendelijkheid hoog in het vaandel dragen en dat maakt me blij :-)

31 opmerkingen:

  1. Ben blij dat het al wat beter gast met de dames!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ze zien er idd vreselijk uit. Zelf koop ik eitjes bij collegaatjes en kennisjes die zelf kipjes hebben :-) Die zien er btw allemaal prachtig uit (maar moeten snachts ook in het hok anders worden ze gepakt door een vos)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat ken ik. Ik moet de mijne 's nachts ook (veilig) opsluiten, want hier in de buurt is ook een vos én marters die het gemunt hebben op een lekker kippetje.

      Verwijderen
  3. Wat zielig om ze zo te zien. Maar met. Veel geduld en jouw liefde voor dieren gaat dat in een mum van tijd beteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ze snel terug pluimen krijgen. Ik vind ze er zo zielig uitzien...

      Verwijderen
  4. Ik zag de titel verschijnen en kon niet snel genoeg komen kijken. Ik heb ze nog nooit gezien en ben er al aan gehecht, man wat heb ik een klein hartje.
    Hopelijk zijn ze na een paar dagen het ritme gewoon en gaan ze dan vanzelf naar binnen wanneer het schemert. Enig idee of ze ooit gewoon terug normaal gaan kunnen eten?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat denk ik wel... Hun maagje moet gewoon eerst wat wennen aan nieuwe voeding en ze moeten het leren kennen.

      Verwijderen
    2. Het kuikenmeel is trouwens ook prima voer om ze te laten aansterken, dat geef ik ook altijd als er een kipje ziek is.

      Verwijderen
    3. Leuk om te weten, benieuwd wanneer je dat de eerste keer gaat kunnen posten.

      Verwijderen
  5. Arme diertjes en wat fijn dat ze nu bij jou wonen. :) Hier ook alleen maar 0 eitjes en tussendoor probeer ik mijn familie op te voeden. ;)

    Hebben ze al namen, je nieuwe huisgenoten of heb ik dat gemist?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ze heten Lily en Fee, maar ik gebruik die namen nog niet omdat ik eerst zeker wil zijn dat ze het halen... ik hecht me nogal gauw aan mijn diertjes namelijk.
      Geweldig te horen dat jij je familie probeert 'op te voeden' ;-)

      Verwijderen
  6. Wat goed dat je dit doet. Ik kocht eerst eitjes altijd biologisch. Net als alle andere dierlijke producten. Sinds een paar jaar koop ik de eitjes hier in de straat bij een vrouw met vier rond scharrelende kippetjes. Ik denk dat het laten aan groeien van een normaal verendek wel een paar maanden zal duren. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom zet je de dames niet in het hok als het donker is? Dan hoef je ze niet op te jagen en zitten ze stil. Deden wij destijds ook en dat ging heel gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb ik dit gemist, dat je die kipjes hebt opgevangen?! Zal wel door de nare foto's gekomen zijn, die heb ik vorige keer geloof ik weggeklikt, hihi. Maar super! FIjn dat het goed met ze gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah arme beestjes dat ze zover verwijderd zijn van hun kip-zijn..
    En fijn dat ze die bij jou weer gaan vinden.

    De motivatie om bio te eten wordt er trouwens alleen maar groter van.
    Ik schrok echt van de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik wist dat ze er niet fraai gingen uitzien, maar zo erg had ik het eerlijk gezegde niet verwacht...

      Verwijderen
  10. Jeetje, wat een verschil inderdaad tussen die zielige legkippen en jouw kippen. Wat heerlijk dat ze nu een goed thuis krijgen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aaaaaaah je bent een heldin dat je dit doet!!! Ze gaan zeker weten bij jou een héél goed leventje nog tegemoet.

    Ik koop al jaren en jaren alleen maar biologische eieren (met de 0) en/of van de kippen van de Geitenboerderij, die lopen daar allemaal kakelend rond en kunnen volledig hun gang gaan én worden biologisch gevoerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig dat er ook nog plaatsen bestaan waar de diertjes wel goed behandeld worden, hun eitjes zijn vast ook veel gezonder en lekkerder.

      Verwijderen
  12. Ik moet hier duidelijk nog even bijlezen... ochoch hoe zielig zien die kippetjes er uit... maar gelukkig zijn ze nu in de allerbeste "kippetjes"handen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou graag ook ooit kippen nemen. Maar verder heb ik eigenlijk in het leven weinig gemeen met jou. Toch lees ik jouw posts zo graag omdat ze zo fijn en eerlijk geschreven zijn. Ik heb je dan ook genomineerd voor een Liebster Award :) http://www.creastine.be/2015/05/de-liebster-award-van-merle.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt om me te nomineren. Het doet me plezier om te horen dat je graag bij me leest.
      Ik ga de Liebster Blog Award aan me laten voorbijgaan omdat ik in het verleden al eens was genomineerd en toen heb meegedaan.

      Verwijderen
  14. Hoi miss Milla ik werd gisteren letterlijk misselijk van de foto's. Heel goed dat je ze laat zien. Ik heb er iets over geschreven in mijn blog vandaag. Heel veel succes met deze lieve dames die t zo verdienen om een leven te krijgen. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief dat je erover hebt geschreven. Bedankt, dat doet me plezier.

      Verwijderen