donderdag 14 januari 2016

10 redenen waarom ik een slechte huisvrouw ben

Waarom willen wij vrouwen elkaar toch steeds de loef afsteken als het over ons huishouden gaat? Waarom schamen we ons als er onverwachts bezoek opduikt en ons huis is niet spik en span, of erger nog: waarom gaan we plots als een gek beginnen poetsen en opruimen als we wéten dat er bezoek komt?

Het antwoord is meestal: om de schijn op te houden!

Toegeven, ik doe daar ook keihard aan mee. Hoeveel mensen hebben tegen mij al niet gezegd: 'Oh, het is hier zo netjes, en dat met drie kinderen!' Hahaha... ze moesten eens weten wat voor een slechte huisvrouw ik eigenlijk ben...



Feit blijft dat je met één, twee of meer kinderen onder een bepaalde leeftijd in huis constant moet opruimen én poetsen om er voor te zorgen dat je huis niet binnen de kortste keren in een varkensstal verandert. Bij mij is dat toch het geval tenminste... ze kunnen me hier wat rommel maken zeg, dat wil je gewoon niet weten!
Ik schrijf hier dat het 'probleem' zich vooral voordoet als je kinderen hebt onder een bepaalde leeftijd, maar eigenlijk klopt dat niet volledig (jammer genoeg). Ik wil jonge moeders niet ontmoedigen maar ook als je kinderen eenmaal 12+ zijn - en de hoeveelheden speelgoed die er rondslingeren dus drastisch verminderen (godzijdank!!) - blijf je niet gespaard van wanorde.
Ze komen thuis van school en smijten hun boekentassen in de gang en je eettafel verandert binnen de kortste keren in een half kantoor met schoolboeken, tip-ex, balpennen, laptops... want huiswerk maken op hun eigen kamer vinden ze maar saai. Ook hebben ze hobby's waar ze veel spullen voor nodig hebben, en die spullen vind je dan ook constant op de gekste plaatsen in je huis natuurlijk.
Weet je, ikzelf doe al heel lang een poging om te minimaliseren (want ik word echt gek van teveel spullen om me heen), maar hoe doe je dat in godsnaam met een stel kinders in huis ;-)

Gelukkig is mijn oudste zoon ook niet dol op een overdaad aan spullen (heeft mijn opvoeding dan toch iets opgeleverd haha). Mijn dochter daarentegen, is een echt meisje en kan nooit genoeg hebben van kleren en schoenen (gelukkig is ze nog blij met tweedehands en solden want anders was ik inmiddels allang failliet). Uiteraard draagt ze élke dag iets anders, zoals het een goede meisjespuber betaamt. Haar kamer ligt dus constant vol met kleren - die ik écht niet telkens ga wassen na één keertje dragen. Die kleren bereiken natuurlijk niet terug te kast, maar liggen gewoon op het bed of op de bureaustoel in hoge stapels, en ja... heel soms zelfs op de grond (als de stapel valt). Maar eigenlijk mag ik hier niet veel van zeggen, want ik was vroeger precies hetzelfde.

Mijn jongste zoontje heeft een voorliefde voor lego, en als hij niet direct het blokje vindt dat hij zoekt worden de bakken uiteraard gewoon omgekieperd in het midden van de kamer (en pijn dat het doet als je op zo'n blokje trapt). Je kan je dus wel voorstellen hoe de woonkamer er hier vaak uitziet...

Maar eigenlijk is dat toch ook helemaal niet erg! In een huis mag, neen moet, geleefd worden. Zolang de schimmel niet op de vuile afwas staat en je vloer niet begint te lijken op een zandbak is er helemaal geen probleem, nietwaar?

Waarom houden wij vrouwen dan steeds de schijn op tegenover elkaar. Het wordt eens dringend tijd dat we daar mee stoppen! Niemand wordt er gelukkiger van en zeker wijzelf of onze kinderen niet.

Om die reden ga ik vandaag met de billen bloot en verklap ik jullie wat voor een slechte huisvrouw ik ben. Ik zou het heel erg leuk vinden mochten jullie in de reacties hetzelfde doen. Tenzij je een perfecte huisvrouw bent natuurlijk haha, dan valt er niet veel te outen...

(Excuseer me voor het woord 'huisvrouw' trouwens, ik vind het een lelijk en stom woord, maar ik weet even geen beter woord te verzinnen). 'Huismannen' mogen ook meedoen natuurlijk!


Lees en geniet van mijn imperfectie:

  1. Weet je dat ik al eens ben vergeten de droogkast op te zetten nadat ik hem gevuld had. Na enkele dagen kwam ik erachter en zat ik dus met een hele hoop beschimmelde handdoeken. Dat gebeurt er dus als je verstrooid  bent en dat ding heel weinig gebruikt.
  2. Ik vergeet steevast een lijstje mee te nemen naar de winkel en kom dus thuis met dingen die ik eigenlijk niet van plan was te kopen. Als ik dan 's middags een koffietje wil drinken merk ik plots dat ik weer geen melk heb meegebracht. Balen!
  3. 's Morgens tot de conclusie komen dat er geen kruimel brood meer in huis en dat de kinderen wel een gevulde brooddoos mee naar school moeten. Herkennen jullie dat? Resultaat: mega stress omdat ik snel nog naar de bakker moet en het is al zooo laat. Help!
  4. Multitasken: welke gek heeft ooit bedacht dat vrouwen dat zo goed (moeten) kunnen. Ik haat het en ik kan het niet. Als ik aan het koken ben wil ik de telefoon niet opnemen en kan ik ook niet helpen bij die wiskundetaak. Ik kan er niets aan doen, ik kan dat gewoon niet!
  5. Ik was bijna elke dag en soms gebeurt het toch dat zoonlief geen enkel schoon paar sokken meer heeft. Maar ik doe mijn best hoor, het is alleen een kleine vergetelheid. De sokken zaten allemaal onderin de wasmand, goed verstopt.
  6. En als ik dan toch alle sokken die ik vind in één keer was, blijken de meesten 'weessokken' te zijn. Hoe kan dat nu?
  7. Ik ben meestal een geduldige moeder, maar af en toe wordt de wanorde in de kinderkamers me te veel en dan ga ik rond met een vuilzak als de kinderen op school zitten. Slecht van mij, heel slecht... ik besef het.
  8. Soms ben ik gewoon lui en dan schrijf ik liever een blog dan aan die volle wasmand strijk te beginnen. Tja, je moet nu eenmaal je prioriteiten stellen hé!
  9. Nog zo eentje: er moet nog héél veel werk gebeuren, maar Fleurtje ligt net zo lekker op mijn schoot te slapen. Ik kan dat beestje nu toch niet wekken hé... dat zou sadistisch zijn. Ja, dan moet ik wel blijven zitten hé ;-)
  10. Als ik geen zin heb om mijn schoenen te poetsen dan zeg ik tegen mijn man: 'Jij kan dat zo goed, schoenen poetsen', en weet je wat er dan gebeurt? Hij begint eraan!
  11. Eigenlijk moet ik er nog een nummertje 11 aan toevoegen, want terwijl ik dit schrijf krijg ik telefoon van de kleuterschool dat ik de boekentas van mijn zoontje ben vergeten mee te geven. Ik ben dus écht een hopeloos geval ;-) dit is het bewijs. Zucht.

Ik hoop oprecht dat ik niet de enige slechte huisvrouw ben. Ik ben heel benieuwd naar jullie imperfecties en flaters.


Ik zou het super vinden als jullie me ook volgen op Facebook, Instagram en Pinterest!!



34 opmerkingen:

  1. Zonne gaat nu twee en een halve maand naar de kleuterschool, ik ben al vier keer vergeten haar rugzakje met brood mee te geven en ik weet zeker dat het nog vaker gaat gebeuren....

    Overigens heb ik dan wél nog nooit zonder brood gezeten. Kwestie van altijd eentje in vriezer hebben... Maar de keren dat ik dan 's morgen nog brood moet ontdooien zijn niet te tellen :-)

    Verder was ik maar eens per week en blijft de was ook vaak veel te lang aan de lijn hangen (ook al staat dat droogrek in de weg) en duurt het makkelijk een extra week voordat de gewassen kleding weer in de kasten ligt. En ook hier weessokken. En bijna dagelijks een paar minuten te laat vertrekken zodat er extra hard gefietst moet worden om op tijd op school te zijn. Maar dat laatste heeft iedere moeder of vader minstens twee keer per week en we zijn haast nooit écht te laat geweest....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha... ja, brood in de diepvriezer, dat is een mooie oplossing!
      En blij te horen dat het bij jou ook niet altijd 'perfect' verloopt :-)

      Verwijderen
  2. Nummer 4... dat is me ook een raadsel. Ja, ik typ dit terwijl ik de baby voed maar alles meer dan dat gaat me boven de pet ;)
    Sokken, vergeten was... check... check... Van jou krijg ik altijd het idee dat je super netjes bent. Grappig is dat toch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat misverstand wou ik dus even doorbreken ;-)
      Ik kon inderdaad ook een baby voeden en intussen bijvoorbeeld een ander kind ondervragen voor een proefwerk... gek dat we op zo'n gebied wel kunnen multitasken.

      Verwijderen
    2. De natuur heeft dat waarschijnlijk goed geregeld met borstvoeding :-)

      Verwijderen
  3. Ik durf het bijna niet te zeggen, want ik heb echt het belang van een schoon en opgeruimd huis wel ervaren, maar ik stel het schoonmaken van de de wc's en de douchecabine altijd véél te lang uit (denk in weken). Misschien moet ik mijn eigen blogjes maar weer eens lezen, want ik weet wel hoe het moet.
    En soms heb ik een kat op schoot, tja, dan doe je niks hè ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, de douchecabine poetsen, wat haat ik dat! Ik krijg die nooit goed schoon. Hoe krijgen anderen hun douche altijd zo stralend schoon? Bij mij zit het glas vol kalkvlekken die ik er met niets afkrijg. Dan heb je ook geen eer ven je werk vind ik.

      Verwijderen
    2. Meteen na het douchen alles afdrogen. Wij hebben nooit kalk resten, maar wij hebben nog geen pubers in huis�� Maar mijn vriendin wel en daar heeft ze de kinderen van jongs af aan het geleerd en niet droog niet de badkamer uit.
      Hier doe ik ook liever wat anders dan het huishouden. Maar zonder broodtrommel en te laat op school zijn ze nog nooit geweest, ik ga gewoon elke door de week ochtend ruim op tijd van bed om dat soort dingen te regelen en mijn eigen dag in alle rust te starten.
      Maar zeer zeker niet perfect, ik strijk niet, de laatste was blijft minimaal een halve week in de droger liggen en we eten geregeld afhaal.
      Ach en zo heeft iedere gek zijn gebrek. Er zijn toch ook veel te veel leukere dingen te doen.

      Groetjes
      Janneke

      Verwijderen
    3. Kalk in de douchecabine? Ik gebruik een sprayflacon met natuurazijn. Natuurazijn is veel goedkoper dan al die schoonmaakmiddelen. Sprayen, sponsen met een schuurspons (alleen het glas anders krijg je krassen), natspuiten met de douchekop, met de trekker(glazenwisser) en de microvezeldoek droogwrijven en daarna de restjes met een handdoek.
      Dat lijkt een hele klus, maar ik ben er meestal zo mee klaar.
      Azijn is het middel tegen kalk en.... schimmel. ;)

      Verwijderen
    4. ff een keer in de autowax zetten blijft maanden netjes

      Verwijderen
  4. Van nummer 1 tot nummer 11: alles zo herkenbaar!
    Ik wil niemand ontmoedigen, maar een slordige 20-plusser in huis hebben bestaat ook hoor! En ik moet nederig bekennen dat ik soms een restje voeding in een goed afgesloten potje in de koelkast steek en ... het dan prompt vergeet. Waarna ik de inhoud een week later beschimmeld kan weg gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook al vaak voorgehad met een restje eten hoor ;-) Alhoewel, meestal plunderen de kids de koelkast voor iets de kans krijgt om te bederven.
      En ik had gehoopt dat het zou beteren met de rommel eens ze 20 zijn, zucht...

      Verwijderen
  5. Ik ben vrij netjes en opgeruimd maar ik heb makkelijk praten want onze kinderen zijn al de deur uit, dus dat scheelt.
    Wel heb ik een hekel aan buiten ramen zemen. Dat doe ik pas als ik me er echt voor begin te schamen (en dat kan lang duren :D )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ramen poets ik meestal als de zon heel erg schijnt en het me te erg begint op te vallen hoe vuil ze eigenlijk zijn...

      Verwijderen
  6. Ik kan nogal obsessief, dwangmatig zijn. Vergat ik maar eens iets. Inmiddels heb ik mijzelf geleerd om meer los te laten (in het huishouden). De meeste rommel in ons huishouden is inmiddels van mij, maar dat is inspiratie, creativiteit ;-)
    Opruimen vind ik trouwens belangrijker dan schoonmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind opruimen ook belangrijker dan poetsen, op voorwaarde dat het niet mega vuil is natuurlijk ;-)
      Wat goed dat je geleerd hebt om meer los te laten in het huishouden. Ik ben dan wel een slechte huisvrouw, toch moet ik bekennen dat ik me heel er kan storen aan rommel en een overvloed aan spullen in mijn huis. Ik word dat erg gestresseerd van. Ik hoop ooit ook wat meer relaxter te worden op dat gebied.

      Verwijderen
    2. inderdaad opruimen is leuk; poetsen niet. Bezig zijn met eten maken is véél belangrijker en leuker :-).
      Groet,
      Mieke

      Verwijderen
  7. Ik heb een huisman in huis. Ik regel alleen de inkopen een beetje en het koken. Dus bij onverwacht bezoek benadruk ik steeds dat ik een huisman heb. Dan is het niet mijn schuld dat het huis zo rommelig is. En wij hebben niet eens kinderen ;-)
    Wat nummer 6 betreft: Mijn huisman vindt dat ik gewoon allemaal sokken in dezelfde kleur moet hebben. Hij heeft enkel effen zwarte sokken en maakt er nooit ene juist paar van. Zwart is zwart en je merkt zelf eigenlijk niet dat het misschien 2 verschillende sokken zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een geniaal plan van die sokken! Bedank je huisman voor die gouden tip :-)

      Verwijderen
  8. Ik ben ook geen goede huisvrouw. Heb er ook een enorme hekel aan eigenlijk, kan er geen enkel plezier aan beleven. Maar ja, het moet ... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook geen goede huisvrouw.Al heel lang trek ik me niets meer aan van wat anderen ''denken'' en zeggen ,ja dat ik wel eens anders geweest helaas door de poets en boen dames in mijn omgeving .Nu ben ik bijna 65 en heb ook een huisman thuis haha en een mini senioren woning dus weinig huishouden .We moeten gewoon ieder in zijn waarde laten zeg ik maar zo ,we hebben allemaal onze eigen manier van leven tenslotte
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe ouder ik word, hoe makkelijker het me afgaat. Nu moet ik er wel bijvermelden, dat wij geen kleine kinderen meer hebben, dat scheelt natuurlijk. Verder heb ik een dagelijkse routine van opruimen, schoonmaken kost nu dus weinig tijd. Al doende leert men ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb juist het idee dat iedereen zich er juist graag op laten voorstaan dat ze een slechte huisvrouw zijn. Ik hoor zelden tot nooit iemand trots zeggen dat ze een goede huisvrouw is. Raar eigenlijk....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn omgeving zijn er nochtans veel 'goede' huisvrouwen.

      Verwijderen
  12. Héél grappig geschreven :) en zo herkenbaar (al ben ik ne man dan) :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Fijn om ook eens een reactie te krijgen van een mannelijke lezer.

      Verwijderen
  13. Reacties
    1. Lekker!!! Iedereen heeft er hier van gesmuld. En dat voor een slechte huisvrouw hahaha... Thx voor het receptje op je blog :-)

      Verwijderen
  14. Hm.... ik herken al je punten, maar voel me geen slechte huisvrouw... (kijk... dat kan ook nog). Het is hier altijd redelijk opgeruimd en ik steek er behoorlijk wat aandacht in om onze kleuter aan te leren zijn eigen zooi op te ruimen. Verder zijn al die vergeten dingen (was, koelkast-bakjes, broodtrommels enz) logisch: je moet ook nogal wat onthouden als (werkende) moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk om te lezen. Ik heb zelf ook een hekel aan het huishouden. De was is het enige klusje dat ik leuk vind om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heerlijk om te lezen hoe dat bij anderen gaat. Wij werken allebei fulltime, maar ik ben schoonmaakster en doe vaak alle dingen er omheen die jullie beschrijven ernaast voor een gezin;)

    BeantwoordenVerwijderen