maandag 2 februari 2015

Over smaak valt niet te twisten?

Kan iets mooi zijn in zijn lelijkheid? Ja, tuurlijk! Kitsch kan soms zo lelijk zijn dat het bijna mooi wordt, maar er zijn grenzen aan wat ik kan tolereren...
Dit beeldje bijvoorbeeld, vind ik echt gruwelijk.





Ik denk dat het een paard moet voorstellen. Het is volgens mij gemaakt van een soort plastiek en het stinkt. Ik zou in ieder geval niet willen dat mijn zoontje het in zijn mond stopt. Gelukkig is die ontwikkelingsfase hier gepasseerd en hoef ik niet bang te zijn voor acute vergiftiging.

Als ik zo iets zie begin ik heel onze consumptiemaatschappij in vraag te stellen. Wat is het nut ervan om kostbare grondstoffen en energie te verspillen aan iets dat er zo affreus uitziet.
Of bestaan er mensen die dit mooi vinden misschien? Ik kan het me met de beste wil van de wereld gewoon niet voorstellen.
Bij deze zou ik dan ook een oproep willen doen aan mijn lezers om kenbaar te maken indien jullie dit esthetisch verantwoord vinden. Want ik kan mis zijn natuurlijk, mijn smaak is niet zaligmakend. Misschien ben ík wel de enige die dit lelijk vind, en vindt de rest van de wereld dit beeldje prachtig...

Bij het zien van dit soort 'postuurkes' word ik altijd een beetje droevig, en besef ik dat het erg gesteld is met onze wegwerpmaatschappij. Dit beeldje is volgens mij toch niet gemaakt om lang op iemands kast ter decoratie te staan. Tenzij je een masochist bent misschien. Als ik er langer dan drie minuten moet naar kijken sukkel ik gegarandeerd in een depressie waar ik niet meer uit raak.
Geproduceerd om weggegooid te worden dus...

Hoe kom ik nu aan dit staaltje van onovertroffen lelijkheid, zullen jullie wel denken? Wel, geen paniek, ik kocht het heus niet zelf hoor.
Ik kreeg het in handen via mijn schoonmoeder, die er ook héél graag van af wou zijn. Ze gaf het aan ons zoontje van vier, en je weet... een kleuterhand is snel gevuld. Zoontje vindt het wel mooi. Blijkbaar is goede smaak een eigenschap die op vierjarige leeftijd nog niet helemaal ontwikkeld is.
Mijn schoonmoeder kreeg het op haar beurt van een afhaal-restaurant als nieuwjaarscadeautje voor hun klanten. Ik vermoed dat ze hun cliënteel haten ;-)  Misschien hadden ze beter een kortingbon voor de volgende aankoop ter waarde van 5 euro of zo gegeven. Was dat niet voor iedereen beter geweest? Voor de klanten, maar zeker ook voor het milieu.

Zolang mijn zoontje met dat ding wil 'spelen' zal ik het tolereren in mijn huis, maar zodra hij het beu is zal het verdwijnen. Ik ben er nog niet uit naar waar: naar het containerpark bij het recycleerbaar plastiek of naar de kringloop (kan ik de mensheid dit aandoen?).
Ik kan het ook weggeven door middel van een 'give away' op mijn blog, maar ik vrees dat me dit lezers gaat kosten, denken jullie niet?


17 opmerkingen:

  1. haha, ik dacht al, volgens mij staat het wel bij jou op tafel. Wat afgrijselijk. Een dagje wegzetten en zoonlief iets anders te spelen geven. Dag erna, naar de kunststof.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het staat wel alleen maar op tafel voor de foto hoor ;-) Telkens als ik dat ding zie schiet ik in de lach, zooo lelijk, ik kan het nog steeds niet vatten.

      Verwijderen
  2. Goh, da's echt wel lelijk, inderdaad. Maar ik geloof toch dat er mensen zijn die zo iets graag zien, bijvoorbeeld mensen die héle grote chineze vazen voor hun raam hebben staan, en daartussen zo van die lelijke vrouwenvingers (al schijnen die nu weer in te zijn...) Gewoon weg er mee als je het niet mooi vindt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, er zal inderdaad wel een publiek voor zijn waarschijnlijk... Mijn zoontje lijkt helaas hoe langer hoe meer gehecht te raken aan dat afschuwelijk ding. Ik vrees dat ik er voorlopig nog niet van af raak.

      Verwijderen
  3. Zelfs met de beste wil van de wereld zie ik er ook geen mooi van lelijkheid in (en ik kan wat hebben)!
    Het lijkt wel slime, dat vieze groen spul. Dan toch liever een kalender van de Chinees of beter helemaal niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het heeft de kleur van een gummybeer snoepje, geen wonder dat je zoontje het leuk vindt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik ooit in je titel "give away" zie staan, dan lees ik hem niet, 😙 Wat is me dat iets lelijk. Geeft dat geen licht in het donker? 😏

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog niet geprobeerd, alhoewel ik gedreigd heb tegen onze puber om het op zijn nachtkastje te zetten...
      Volgens mij zou het best wel eens radioactief kunnen zijn aan de kleur te zien.

      Verwijderen
    2. En misschien geven jullie dan weldra allemaal licht in het donker.

      Verwijderen
  6. Ah jakkes, echt afgrijselijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het eigenlijk wel leuk. Het is zo spuuglelijk dat het weer mooi is!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb geprobeerd er iets moois in te zien! Mislukt... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een lelijk ding! Dat het een paard is, dat is dus nog iets positiefs ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, vooral dat verhaal over hoe je er aan komt... herkenbaar. En kindjes vinden die kitsch vaak nog heel erg mooi inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach, mijn dochter is zot van paarden, moest je zien wat zij allemaal op haar kamer heeft staan... En inderdaad: eens dàt geweten is bij oma's enz, is er geen ontsnappen meer aan. Voor de goede orde: ik vind dit beeldje ook niet mooi. Doet pijn aan de ogen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen