dinsdag 11 augustus 2015

De beste uitstapjes zijn vaak... gratis!

ACHT lange weken vakantie hier in België. Leuk natuurlijk, maar ook vermoeiend (vooral voor mama haha).
De eerste weken vallen nog wel mee - de kids (en mama ook jaja) zijn dan zoooo toe aan vakantie na die hectische laatste weken van het schooljaar - maar na een maandje of zo begint de verveling er toch behoorlijk in te sluipen.

Mijn drie kinderen zijn ook van een behoorlijk verschillende leeftijd - een kleuter van vier, een bijna-puber van twaalf en een échte puber van zestien - wat het vinden van gezamenlijke activiteiten er niet makkelijker op maakt.
Nu moet ik direct bekennen dat de puber eigenlijk helemaal geen interesse meer heeft in gezamenlijke activiteiten. Die zorgt zelf wel voor zijn activiteiten (gamen, fitnessen, gamen, series kijken op internet, gamen, chillen met vrienden, gamen,... wat een leven).
Ik vind dat jammer natuurlijk, maar het zij zo... Soms word ik wel eens overmand door schuldgevoelens en dan denk ik: had ik maar meer activiteiten gedaan met dat kind toen hij nog kleiner was. Mijn man zegt dan onmiddellijk: 'Ben je gek? We hebben zoveel gedaan met hem!' Mannen schijnen altijd minder last te hebben van schuldgevoelens. Makkelijk toch, man zijn, op dat gebied tenminste...

De verveling begint dus toe te slaan, vooral bij bijna-puberdochter en bij kleuterzoon. Bijna-puberdochter zou wel weten wat ze wil hoor, om zich bezig te houden: Pairi Daiza, Walibi, Bobbejaanland, De Efteling, zwemmen bij Centerparcs,... heel leuk allemaal natuurlijk, daar ga ik niet over strijden... alleen trekt mijn portemonnee dat niet.

We leven hier momenteel van één inkomen en ik vind dat soms best pittig met drie groter wordende kinderen. Ik lees heel graag bespaarblogs. Ik heb er al veel van geleerd en ik vind ze vaak inspirerend maar... ze maken me soms ook een beetje moedeloos. Vaak schrijven ze over hun (hoge) buffer die maar blijft groeien. Hoe doen ze dat in godsnaam? Ik bespaar me suf en toch wil die buffer maar niet groeien. Altijd lijken er wel kosten bij te komen die roet in het eten gooien: auto kapot, dus andere moeten kopen, dure (maar noodzakelijke) beugel voor zoonlief, grasmachine kapot en niet meer te repareren, zoonlief die uit al zijn kleren is gegroeid,... 't zal ooit wel eens beteren zeker (als ik de lotto win hahaha).

Geen dure uitstapjes dus voorlopig, maar wie niet rijk is, moet slim creatief zijn. Mijns inziens moeten kinderen trouwens ook nog tevreden kunnen zijn met met 'gewone' dingen. Het hoeft niet altijd spectaculair te zijn, toch?

Omdat ik er zeker van ben dat er hier nog mama's meelezen die de lotto (nog) niet hebben gewonnen, deel ik graag mijn tips om de kroost op een budgetvriendelijke manier bezig te houden en alzo de vakantie te overleven:

  • Nodig eens een vriendje of vriendinnetje uit. Kinderen vinden het heerlijk om in de vakantie op te trekken met hun leeftijdsgenootjes. Vaak missen ze de sociale contacten die ze dagelijks hebben op school toch wel een beetje in de vakantie. Met een stapel (budgetvriendelijke) pannenkoeken erbij wordt het bijna een feestje.
  • Wandelen met de kids. Als je de trotse eigenaar bent van een viervoeter is het natuurlijk dubbel plezier. Eén van mijn lievelingplaatsen om te wandelen met kinderen is de Kabouterberg in Kasterlee. Dagelijks worden er vertellingen georganiseerd, maar ook zonder die vertelling is het zeer de moeite. Overal in het bos staan houten kabouters, er is een kabouterschooltje, houten paddenstoeltjes en de bomen in het bos hebben heel bijzondere wortels die boven de grond uit steken. Het bos spreekt erg tot de verbeelding van kleuters. Al moet ik zeggen dat onze kleuter het niet zo voor liefelijke spelletjes heeft. Neen, hij neemt liever zijn reuze waterpistool mee om alle kabouters uit te schakelen. Tja...

  • De zee. Oh, wat houd ik van de zee! Niet zozeer van onze Belgische kust (die is wat te druk voor mij), maar van de Nederlandse kust. Ik vind het geweldig dat je bij onze noorderburen op sommige stranden gewoon je hond mag meenemen: heerlijk! Je vindt er ook nog gratis parkeerplaats (als je wat zoekt) en de kustlijn is niet helemaal verpest door hoogbouw. Ok, een echt gratis uitstap kan je dit natuurlijk niet noemen, want als je niet tot de één van de gelukkigen behoort die vlakbij de zee wonen, ben je wel wat kwijt aan benzine natuurlijk. Desalniettemin, vind ik een dagje aan het strand altijd een beetje vakantie. Onze twee jongste kinderen amuseren zich er steevast kostelijk.Wij zijn niet zozeer mensen die uren op een handdoek gaan liggen bakken, maar wandelen, zandkastelen bouwen en pootjebaden maken ons perfect gelukkig. De dag sluiten we dan af met een ongezond maar niet al te duur frietje.



  • De speeltuin. Er zijn nog pareltjes van speeltuinen te vinden als je een beetje zoekt. Ik heb een pesthekel aan van die plastic binnenspeeltuinen, maar met goed weer is een leuke buitenspeeltuin altijd een top uitstap. Eén van mijn favoriete speeltuinen is die van Bokrijk. Er is voor ieder wat wils en het beste nieuws van al: volledig gratis!

  • Maar waarom het altijd elders zoeken? In je eigen tuin kan er ook plezier gemaakt worden. Een klein zwembadje heeft onze kleuter hier al uren zoet gehouden.

Hebben jullie nog budgetvriendelijke tips voor mij, want we hebben hier nog drie weken te gaan.




30 opmerkingen:

  1. Ben het met je eens dat gratis uitstapjes vaak de leukste zijn. Mijn enige bezwaar is dat die gratis uitstapjes bijna altijd buiten zijn. En juist in de vakantie slaat de verveling toe op dagen dat het niet zulk mooi weer is.
    Heb even geen nieuwe tips voor je. Ik heb deze zomer ontdekt dat goedkope uitjes ook nogal duur uit kunnen vallen, dus ik voel met je mee ....
    Laatst las ik de tip om naar een vliegveld te gaan en vliegtuigen bekijken, maar dat is natuurlijk alleen goedkoop wanneer je dichtbij een vliegveld woont :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, wanneer het weer wat tegenvalt zijn de mogelijkheden voor goedkope uitstapjes ook meteen een pak kleiner.
      Spijtig genoeg wonen wij te ver van het vliegveld...

      Verwijderen
  2. Je zou eens geocoaching kunnen doen. Dat is gratis en voor de pubers hopelijk interessant omdat het via een app gaat. De geo coaching app. Je gaat met je smartphone een schat zoeken. Het is leuk, gratis en lekker buiten.

    Ik herken trouwens wat je zegt over dat het ontmoedigend is om succesverhalen te horen over enorme buffers. Hier valt dat ook niet altijd mee, omdat er zoveel kosten tussendoor komen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook soms uitstapjes naar de Nederlandse kust. Veel rustiger, wij zijn ook geen zonnekloppers die uren liggen bakken. De kids maken met manlief een zandkasteel , ik zoek schelpjes, ga eens wandelen op de golfbreker, .....
      Na enkele uurtjes vragen de kids om terug naar huis te gaan.

      Deze vakantie zijn we al veel gaan fietsen. Na het avondeten nog een klein toertje.
      We zijn zelfs verschillende keren naar gratis concerten geweest. In sommige gemeenten is het tijdens de vakantie parkies. Je moet maar eens zien op www.parkies.be Wij gingen we tijdens de pauze naar huis;

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor deze tips Nicole en Sabrina!

      Verwijderen
  3. Helaas alleen abstracte budgettips hier, die voor mij trouwens goed werken - vandaar ook hier een buffer.

    Maar... geen gezin, slechts 1 inmiddels volwassen kind, om wie ik uiterst dankbaar ben.

    Die buffer zou ik in nog geen fractie van een seconde neergeteld hebben voor een compleet gezin, inclusief financiële problemen.

    Count your blessings.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk natuurlijk! Ik ben ook heel blij met mijn mooie gezin!
      En ik heb geen financiële problemen hoor, alleen een beetje opletten momenteel...

      Verwijderen
    2. En ik wil je nog even zeggen Sunny Mama: mama en dochter, da's toch ook een gezin :-)

      Verwijderen
  4. Een filmmiddagje met een goede familiefilm, een glaasje frisdrank en een bekertje popcorn, een picknick in eigen tuin of in een nabijgelegen park, de hele dag in pyjama mogen blijven lopen en heel lang op de laptop/tablet mogen, dat zijn de dingen die bij ons favoriet zijn en die weinig tot niets kosten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die dingen zullen ze hier ook zeker en vast leuk vinden. Bedankt voor de tips!

      Verwijderen
  5. Hihi, ik zit in hetzelfde schuitje wat betreft niet te dure uitstapjes en verschillende leeftijden. Nu is vervelen hier niet aan de orde want alleen de jongste mag nog geen vakantiebaantje.....de rest heeft dus wel iets om handen de meeste tijd.
    Wij zoeken hier naar leuke uitjes zoals fietsen langs onbekende paadjes, dwalen door een maisdoolhof, zwemmen in natuurwater (en het plaatselijke zwembad waar we een abonnement hebben) maar wat ik ook nog wil is een daagje naar Leiden waar ze een spookspeurtocht schijnen te hebben....(o.i.d.)
    Fijne vakantie nog hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze oudste heeft voorlopig nog geen vakantiebaantje gevonden, hopelijk lukt het volgend jaar wel...
      Dankjewel voor deze toffe tips!

      Verwijderen
  6. Hier ben ik juist altijd degene die roept "wat gaan we doen vandaag?" en dan zeker twee van de drie met een gezicht van "heb je haar weer / mogen we ook gewoon thuisblijven?!". Beetje teveel gedaan misschien. Lange autoritten vinden ze ook niet fijn. En wat je zegt, uiteenlopende interesses, dus er moet toch veel worden aangepast.

    Qua gratis en niet al te ver vermaak hier ook vriendjes afspreken, stukje fietsen met kleuter, langs de speeltuitnjes. Dochter gaat graag winkelen, dat kan zo duur als je het maakt :-) Oudste houdt vooral van gamen.

    Heb ook een abonnement op Julianatoren, met wat gratis kaartjes/kortingskaartjes op andere parken. Dat was een goeie investering. Helaas is die Julianatoren zelf nu wel een beetje kinderachtig aan het worden voor de oudste twee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, jij hebt dus ook een gamer in huis ;-)
      Ja, zo'n abonnement met veel extra korting hadden we vorig jaar ook, wel niet van Julianatoren. Da's inderdaad ook een goede tip om met korting veel uitstapjes te kunnen doen.

      Verwijderen
  7. hier misschien ook wat ideetjes(maar ik heb geen tieners,pubers meer):
    dierenzaken bezoeken ,cinematickets speuren op 2ehandssites,boerderij of pluktuin bezoeken doe ik ook allemaal met mn kleindochtertje dan gaan we naar de boederij,kopen daar youghurt enzo en maken daar een toertje bij de dieren,pluktuinen zijn ook superleuk,naar oma en opa op de koffie(gratis!)en daar in de tuin spelen doen ze hier heel graag,ontbijten in Ikea en ideetjes opdoen voor hun kamer-je vind er altijd wat leuks-ontbijt is spotgoedkoop,4uurtje in hema-ook goedkoop enz..groetjes debora

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor de ideetjes! Zo een pluktuin bezoeken lijkt me super tof. Ik ga dadelijk eens op internet eentje hier in de buurt zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een foto-speurtocht, picknicken tijdens een fietstocht, bezoek aan een boerderij met landwinkel of een kaasboerderij, de bibliotheek, lan-party organiseren voor je oudste zoon.
    Veel plezier nog deze laatste vakantieweken! Cathy.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tips! Misschien een domme vraag, maar wat bedoel je met een 'lan-party'? Dat ken ik nog niet.

      Verwijderen
  10. Oh en wat ik ook leuk vind is eens een maisdoolhof bezoeken, kamperen in de achtertuin, geocachen doen wij ook echt graag. Of een speeltuintjestocht, dan bezoeken we alle speeltuintjes in de buurt (op de fiets) die we wel of niet kennen.
    En soms bv als de jongsten weer eens voor dag en dauw wakker zijn gaan we ontbijten op het strand, hopend wat zeehondjes te kunnen spotten die langs zwemmen....
    Kleine logeerpartijtjes, ik wissel zelf een dagje uit af met een dagje thuis...en makkelijk doen met koken geeft mijzelf een fijn vrij gevoel ( want ik heb al weken geen vakantie meer, maar ofcourse wel gewoon veel werkvrije dagen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jullie wonen kort bij de zee hé geloof ik, lijkt me heerlijk!

      Verwijderen
  11. Ik heb niet al de reacties gelezen dus misschien begin ik in herhaling te vallen.
    één tip (zónder vingertje) hahha Pas op de pubers! Laat ze niet langer dan twee of drie uur computeren.. Het probleem is dan natuurlijk wel wat doe je de rest van de tijd;-) Wij hebben beperkte WIFI voor de kinderen en ik moet zeggen dat maakt de pubers enorm creatief. ze sporten/zwemmen/werken meer. Onze oudste van 16 werkt het maximaal aantal uren dat hij mág werken. Dochter doet ook al allerlei klusjes of heitje voor een karweitje. Iedere dag moeten ze ook wat voor mij doen. Een klusje. (Heb ik van Teunie) Om je buffer te vergroten kun je nog eens kritisch naar je uitgaven kijken. En wat is luxe, en wat doet bijvoorbeeld een beetje pijn maar kan wel geschrapt. Fitness doet onze zoon ook. Maar dat betaald hijzelf. Wij betalen alleen zijn voetbal wat hier nog erg goedkoop is ;-O Uitstapjes die niets of bijna niets kosten zijn naar de bibliotheek, speeltuin tour, (alle speeltuinen uit de buurt in kaart brengen en een rondtocht maken) de kringloopwinkel, vissen, zwemmen (ik heb makkelijk praten hoor wij wonen in een gebied met veel meren ) wij hebben ooit een groot zwembad gekocht een intex met een pomp, onze jongste ligt daar de hele dag in ;-), fietsen en picknicken, nagels verzorgen met dochter, bakken met de kinderen, oudste kinderen hun lievelingsgerecht laten koken en zelf boodschappen laten doen met een budget. Daar leren ze ook nog veel van. Een dagje toeren met de auto dat doen wij wel op zondag, een toeristische route met een picknick onderweg.
    En verder af en toe (wat ik dan heb) grenzen bewaken en sjaggie pubers een beetje onder controle houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat aan de computer hangen loopt hier soms misschien wel wat uit de hand, maar ik ben enorm blij dat mijn zoon nu ook (bijna) dagelijks gaat fitnessen. Dat verlegt de focus toch wat. Hem een computer-rantsoen opleggen hebben we geprobeerd, maar dat werkte hier écht niet. Gelukkig doet hij zijn best op school en hij heeft wel een baantje gezocht... maar nog niet gevonden. Dus ik betaal de fitness.
      Dankjewel voor de tips: koken en nagels lakken met dochter ga ik dadelijk al eens doen, denk ik.

      Verwijderen
  12. Ik ben eind 50 en heb volwassen kinderen en ik kan je verzekeren: toen onze kinderen scholieren/studenten waren, was onze buffer nul komma nul ;-)
    Ik was blij als we het elk jaar weer voor elkaar kregen om de schoolboeken/collegegeld/schoolreisjes te kunnen betalen.
    Wij wonen in Zeeland en de kinderen gingen vaak met vriendinnen naar het srtrand. Daar hoefde ik me vanaf een jaar of 12 niet meer mee te bemoeien.
    Onze jongste zat op scouting en was in de zomer een week op kamp. Daar kwam ze zo moe en voldaan van terug dat ik er een hele tijd geen omkijken meer naar had :-)
    Ik lees dat jij van de Hollandse kust houdt. Inderdaad hebben wij hier op Walcheren heerlijke stranden.
    Wij zijn dan weer gek op jullje steden. Vooral Gent bezoeken wij zeker een paar keer per jaar. Heerlijke, gemoedelijke, sfeervolle, gastvrije stad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Gent is een hele leuke stad. Ben je al in Brugge geweest, ook zéér mooi.
      Ik houd inderdaad heel erg van de Hollandse kust, Walcheren ken ik nog niet...
      Ik hoor van wel meer mensen die jouw leeftijd hebben dat het goed sparen pas echt lukt als de kids op eigen benen staan. Kinderen kosten inderdaad erg veel geld, en dan zijn de mijne momenteel nog niet eens aan het verder studeren. Ik houd mijn hart er al voor vast... Maar dat hoort erbij, daar mogen we natuurlijk niet over klagen.

      Verwijderen
    2. Ja Brugge kennen we ook hoor, we zijn echte Belgie fans!
      Walcheren kan ik je echt aanbevelen. Ook op de fiets kun je eigenlijk het hele eiland rond fietsen en over over de duinen naar het strand. Zoutelande, Westkapelle, Oostkapelle maar ook de boulevard van Vlissingen. Overal kun je het strand makkelijk bereiken.
      Veere is niet echt een badplaats maar wel een heel leuk oud stadje met een leuke haven met jachtjes.
      We hebben nog veel te genieten van elkaars land :-)

      Verwijderen
  13. Hier begint het aftellen naar school, dus de uitstapjes beginnen te minderen.
    Deze week het schoolgerief gekocht en nu spenderen we de helft van de dag aan alles klaarmaken voor het komende schooljaar en de oefeningen van vorig jaar eens herhalen.
    Wat activiteiten betreft verschuift de focus dus opnieuw naar datgene wat we tijdens het schooljaar doen, sporten en lokale speeltuinen bezoeken. Bibliotheek en Kringloop bezoeken we ook minstens twee keer per maand.
    De markt valt hier ook in de smaak, dat doen we samen met de buurkinderen. Ze krijgen dan allen een paar euro en mogen die vrij besteden. Sommigen sparen hun euro's op voor een volgend bezoekje en zijn dan al aan het kijken wat ze dan zouden kopen.
    Voor uitstapjes kijk ik naar de lokale krant en de agenda van Natuurpunt, maar die zaken zijn natuurlijk ook zelden gratis, wel goedkoop. Ik heb gelukkig nog gratis tickets liggen voor een pretpark, dus we kunnen de vakantie nog eens superleuk afsluiten.
    Als ik jouw favoriete uitstappen zie, zoals Bokrijk, woon je wel een eindje van ons af. Dus suggesties zullen moeilijk zijn. In Oost-Vlaanderen zijn het Kluisbos en Muziekbos favorieten om te gaan wandelen. Een fietstocht langs de Dender is ook altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van Natuurpunt is ook wel een goed tip vind ik. Onlangs ben ik met de kids nog op bezoek geweest in een opvangcentrum voor dieren, dat vonden ze super leuk.
      Of de markt, inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht.

      Verwijderen
  14. Ik snap ook niet hoe mensen kunnen bufferen met één inkomen. Lijken me leuke dingen om te doen die toch niet zo duur zijn, maar mijn kids houden zichzelf helemaal bezig natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als het slecht weer is en dochter verveelt zich dan gaan we koekjes of cakejes bakken. We kijken een film via Netflix. Ook mag ze iets kiezen om te koken, ze maakt zelf een boodschappen briefje, haalt de boodschappen (ik ga wel mee, te ver en ze is 10 jaar). Ze kookt voor zover veilig en dat vindt ze erg leuk. Ze gaat twee dagen per week naar de BSO en een dag per week komen opa en oma oppassen die gaan dan met ze naar de film. Echt vaak vervelen doet ze dus niet.
    Bij mooi weer gaan we vaak naar de natuurspeeltuin in ons dorp of die in het bos in de buurt. Daar is het echt heel leuk.
    Wij werken beiden en hebben een flinke buffer maar dat is voor mij geen reden om allerlei dure uitstapjes te plannen. We gaan twee weken naar de zon op vakantie, altijd twee keer naar een (pret)park per jaar met het hele gezin. Zoon vermaakt zich goed, hij houdt van gamen, films kijken, fietsen, chillen en de stad in gaan met zijn vrienden. Hij is ook druk bezig met een baantje maar het wil nog niet erg lukken.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gefeliciteerd!

    Je bent genomineerd voor de Liebster Award. Op mijn blog lees je er meer over.

    BeantwoordenVerwijderen