vrijdag 21 augustus 2015

Over schermhangen en zotte kosten

Heb ik schermverslaafde kinderen? Die vraag stel ik me wel eens, maar ik troost me met de gedachte dat ik vast niet de enige ben...
Bij de oudste zoon deed ik misschien nog wat meer moeite om de boel aan banden te leggen. Niet met veel succes overigens want inmiddels lijkt zijn kamer meer op een kantoor met al die schermen en stak hij zelf zijn eigen game-computer in mekaar. Bij nummer twee en drie heb ik me er op één of andere manier al bij neergelegd dat er dagelijks achter de TV, de iPad, de computer, de gsm,... wordt gehangen.
Nuja, de kleuter heeft nog geen gsm hoor, zo erg is het ook weer niet ten huize Miss Milla. Alhoewel... als je die oude afgedankte gsm zonder simkaart meetelt heeft hij wél een gsm. Daar loopt hij dan mee te 'telefoneren' naar zijn vriendjes. Hele nep-gesprekken worden er gevoerd met dat dingetje. Hilarisch eigenlijk, vooral omdat kleuter er zo in opgaat. Zijn fantasie kent werkelijk geen grenzen, heb ik al vaak gedacht. Heerlijk!

Dochter heeft sinds ze twaalf is een gsm, dus dat heb ik nog redelijk lang kunnen tegenhouden. Ik ken kindjes die op hun negende al met een iPhone 6 rondlopen... Kindjes met rijke oudertjes dan waarschijnlijk hahaha.
Ik ben intussen ook van mening dat we niet te krampachtig negatief moeten doen over al die technologie. Het hoort bij het leven van nu, en ik maak er zelf ook dankbaar gebruik van. Ik merk wel dat mijn kiddo's veel handiger zijn in die toestanden dan ikzelf. Zij zijn bij wijze van spreken opgegroeid met de iPad in de wieg (niet te letterlijk nemen hé), en waar ik soms nog moet zoeken naar bepaalde toepassingen lijken die toestellen voor hen geen geheimen te kennen. Zelfs kleuter is al ongelofelijk handig met al die schermpjes. Hij moet wel nog leren dat niet élk scherm een touch-screen is, merk ik aan de vette vingers op de TV en de computer. Maar die vette vingers zie ik ook op de ruiten en daar zit vooralsnog geen electronica in ;-)

Ik ben van mening dat als kinderen nog voldoende andere activiteiten doen buiten schermhangen, er niet echt een probleem is. Waarschijnlijk noemen sommigen me nu een lakse en ontaarde moeder, maar ik heb de strijd opgegeven met het timen van de schermactiviteiten. De ene dag wordt er hier veel voor het scherm gehangen en de andere dag helemaal niet.
Ik ken ook ouders waarvan de (tiener)kinderen helemaal niet op Facebook, Instagram, Skype,... mogen en ik merk dat ze toch een beetje in een uitzonderingspositie komen te staan. Ik zie meer heil in toezicht en je kinderen leren dat ze niet alles zomaar zonder nadenken op het net mogen gooien.

Maar eigenlijk ging ik het hier over iets anders hebben. Al die schermpjes in huis kunnen natuurlijk ook wel eens stuk gaan op een gegeven moment. Vorige week kwam onze kleuter melden: "Mama, de iPad is stuk!" En ja hoor, ik zag meteen dat er een reuze barst zat in het scherm. Het ding werkte nog perfect, daar niets van hoor, maar het scherm zag er niet al te best uit.
Ik vond eerlijk gezegd dat het nog lang geduurd had voor het scherm stuk was gegaan. Echt zachtaardig gaat een kleuter meestal niet om met zijn spullen en het ding is toch ook al vier jaar oud. Er zat wel zo'n beschermhoesje rond, maar dat was inmiddels ook al tot op de draad versleten...

'Wat doen we ermee?', dacht ik bij mezelf. Het ding laten maken of niet? Een nieuwe kopen vond ik zeker geen optie: véél te duur, en we hebben in september nog veel te grote kosten in het vooruitzicht (schoolgelden betalen, retentiebeugel voor de zoon, inschrijvingsgeld turnclub voor de dochter,...). Een iPad is nu eenmaal niet levensnoodzakelijk hé! Alhoewel ik er zeker van ben dat kleuter hier anders over denkt ;-)
Dan toch maar laten maken misschien? Een vriendin gaf me een adresje waar ze deze klus klaren voor een schappelijke prijs. Die schappelijk prijs bleek 99 euro te zijn. Ik vond dat best duur, maar het is blijkbaar nu eenmaal de prijs voor zo'n reparatie...
Uiteindelijk hebben we het ding dan toch maar binnengebracht voor reparatie en met pijn in het hart die (bijna) 100 euro betaald. De reparatie is perfect uitgevoerd en de iPad is weer zo goed als nieuw, tot grote vreugde van de kids (en ja ook mama).

We hebben er wel onmiddellijk een kidsproof beschermhoesje bijgekocht. Dat is volgens mij geen overbodige luxe om al dat kleutergeweld te trotseren. Het beschermhoesje lijkt me erg degelijk en inderdaad in staat om heel wat schokken op te vangen. Het heeft ook een handvat waar je de iPad  rechtop mee kan zetten (handig om filmpjes te kijken). Ik zou er graag een review over schrijven, maar hiermee wacht ik liever nog enkele maandjes. Eerst maar eens kijken of het echt doet wat het beloofd... beschermen.




Hangen jullie kinderen vaak achter het scherm en hoe gaan jullie hiermee om?

20 opmerkingen:

  1. Merk het toch ook bij mijn kids. Zeker als de verveling toeslaat. Maar ben er soms ook best streng in. En soms is een verbod op de pc of tablet best een goede "straf". Merk ook dat ze soms zo in een spelletje opgaan als het fout gaat,ze dan echt boos, agressief, ... worden. Dan is het onverbiddelijk stoppen.

    Een aantal jaren kende ik mensen waar de kids van 's morgens vroeg aan de tv plakten, dan maakten ze tenminste geen rommel. Want die kids mochten niet spelen, omwille van de rommel die ze dan maakten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik het verbieden van tv of computer inderdaad ook wel eens als straf.
      Rommel maken doen ze bij mij sowieso wel, met of zonder iPad. Soms lijkt het wel alsof er een bom ontploft is hier in de woonkamer ;-) Maar kids die niet mogen spelen vanwege de rommel, dat gaat inderdaad te ver.
      Ik ben ook vrij gerust in hun schermgebruik omdat mijn twee oudste kids vrij fanatiek met sport bezig zijn... Er is wel een periode geweest dat de oudste iets te vaak achter het scherm hing, maar da's nu gelukkig veel minder.

      Verwijderen
    2. Hier is het meestal zo dat er precies een bom ontploft is. De meeste dagen doe ik een hindernissen parcour om binnen of buiten te raken;-) Heel handig met een volle wasmand.

      Verwijderen
    3. Haha... hindernissen parcour, dat ken ik! Met de stofzuiger raak ik er ook niet meer door.

      Verwijderen
  2. Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen maar die waren ook altijd al gefascineerd door al die schermen. Achteraf ben ik heel blij dat ik er niet te streng mee ben omgegaan. Ik heb ze veel begeleid toen ze jonger waren en als ik nu zie wat ze allemaal doen op die apparaten heb ik daar geen spijt van. Voor hun studie hebben ze die apparaten ook nodig trouwens.
    Kinderen opvoeden in de 21e eeuw is zonder schermen ook niet meer mogelijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die mening heb ik ook. Alhoewel het bij sommigen wel uit de hand loopt en ze werkelijk game-verslaafd worden...
      Mijn oudste is erg handig met computers. Hij kan ook enorm snel blind typen, een secretaresse is er niets bij ;-) Ik wou dat ik daar ook allemaal zo handig in was.

      Verwijderen
    2. Ik heb vroeger op typeles gezeten en dat was zo ontzettend saai.
      Zij typen sneller dan ik zonder echt les te hebben gehad! ;)

      Verwijderen
    3. Ik heb vroeger ook typles gehad, niet dat het veel heel opgeleverd... Ik typ nog steeds ontzettend traag, met twee vingers...

      Verwijderen
  3. Hier verschilt het heel erg van dag tot dag. Als hij moe en hangerig is grijpt hij sneller naar iets met een beeldscherm en als hij met zijn vriendjes buiten kan spelen dan kiest hij voor buitenspelen. Deze hele lente/zomer periode heeft hij heel veel buiten gespeeld en in de herfst/winter neemt het kijken naar beeldschermen weer wat meer plaats in in zijn dagelijks leventje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hier gaat spelen met vriendjes ook nog altijd voor op het schermhangen. Gelukkig maar!

      Verwijderen
  4. Ja, het hoort erbij, zonder gaat niet meer. En ja, ook hier een gamer van inmiddels 26 ..... maar het is niet iemand die 24 uur achter het scherm (2 :-) ) geplakt zit. Alhoewel: zijn vakantiebaan was mèt computer ......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was dan wel een droomvakantiebaan geloof ik hé :)
      Mijn zoon heeft zijn studiekeuze ook afgestemd op zijn passie voor computers: multimediatechnieken.

      Verwijderen
  5. Mmm ik ben met zoon (kleuter, eerste kind) best een beetje streng met tv en ipad gebruik. Ik merkte dat hij steeds sneller om die dingen vroeg als hij zich ook maar enigszins dreigde te vervelen (lees als hij zichzelf moest vermaken). Ik vind het belangrijk dat kinderen zichzelf actief kunnen vermaken, zonder dat ze achter een schermpje hangen. Dus is de boel na de vakantie even gelimiteerd tot een uur totaal per dag. Hij mag wel zelf kiezen wanneer hij zijn 2 x 30 minuten inzet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het zeker met je eens dat kinderen zichzelf moeten leren bezighouden. Mijn jongste zoontje mag uiteraard ook niet ongelimiteerd op de iPad. Zolang het binnen de perken blijft en hij nog steeds liever buiten speelt dan dat hij voor het scherm hangt is het ok voor mij. Maar dat is bij elk kind uiteraard verschillend, en bij sommigen kan het zeker uit de hand lopen... Als ik zie dat het de spuigaten uitloopt zal ik zeker ook optreden.
      Ik merk wel dat ik bij de eerste veel strenger was dan bij de twee andere kinderen. Je hebt gewoon minder tijd, en soms is het best ook wel even handig als ze rustig bezig zijn terwijl ik even een klusje kan doen.

      Verwijderen
  6. Ja, veel schermen hier in huis. En de ouders geven het goede danwel slechte voorbeeld. Zitten ook heel graag achter schermen.
    Ik vind dat het er een beetje aan ligt wat je ermee doet, beetje afwisseling is prima toch? En het kan ook superleerzaam zijn. En ontspannend. Net als andere 'gewone' spellen of boeken lezen of tv kijken. Wel ben ik het met je eens dat het niet ten koste moet gaan van het buitenspelen of met vriendjes spelen (lang leve de skype, haha).
    Maar hoewel ik soms wel moipper dat er teveel wordt geschermd zie ik er ook zeker de positieve kanten van. Is niet meer weg te denken in deze maatschappij, en kinderen groeien daar gewoon in mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Ik zou eerlijk gezegd ook niet meer zonder mijn schermen kunnen ;-)

      Verwijderen
  7. Het is bijna een 'verboden' onderwerp. Ik ga het ook een beetje uit de weg in het 'openbaar'. Maar hier met drie jongens van 16, 12 en 10 zijn we ruim voorzien van alles waar een scherm bij nodig is. En er wordt heel veel gebruik van gemaakt. Ze sporten alle drie en doen het goed op school. Tja...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben heel blij met de aankoop van onze iPads. Ik heb een iPad 2 en deel die met mijn vader, dochterlief heeft een mini-ipad en deelt die met haar oma. Ik moet zeggen dat ze die voor 50% gebruikt om op YouTube te zitten, dan staat ze voor haar bureau te dansen en te zingen... Wie kan daar wat op tegen hebben. Ze speelt spelletjes, maar dat is vooral op de momenten dat ze moe is. Het is niet dat veel van die spelletjes aandacht vragen.
    Ergens ben ik van het principe dat ik er pas iets aan doe wanneer die iPad belangrijker wordt dan spelen met vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vind ik ook! Vaak speelt mijn zoontje trouwens ook educatieve spelletjes op de iPad.

      Verwijderen