maandag 5 oktober 2015

Ik heb dus écht géén karakter

Herinneren jullie je nog dat ik vorige week een blogbericht postte waarin ik het had over de gezonde levensstijl waartoe ik me had bekeerd (KLIK)... Niks extreems hoor, maar toch was het mijn doel om de lekkere zoete, zoute en vette versnaperingen links te laten liggen en te gaan voor de iets meer voedzame etenswaren.
Vol goede moed hield ik het veertien dagen vol zonder geraffineerde suiker en andere rotzooi. De weegschaal gaf zelfs al bijna anderhalve kilo minder aan. Halleluja, zou je zeggen... Niks halleluja... Ik ben sinds enkele dagen weer slecht bezig, héél slecht.

Het begon allemaal afgelopen vrijdag. Er waren drie vriendinnen op bezoek en we zaten lekker in de tuin te genieten van het heerlijke najaarsweer. Ik had voor cake gezorgd. Lekkere verse yoghurtcake met blauwe bessen. Mijn man had die de avond doorvoor gemaakt.
Niet jaloers worden nu hé dames... maar ik heb dus een husbandy die af en toe lekkere dingen bakt. Niet onder dwang, neen hij doet dit met volle goesting. Echt waar!
Nu was het wel yoghurtcake, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat hij ook tjokvol suiker en vet zat.
Maar lekker man, écht lekker... voor diegenen die ook willen zondigen: klik hier voor het receptje.


Het probleem is dat ik - eens ik de smaak van suiker weer te pakken heb - heel snel terug overstag ga voor meer zoetigheid en rotzooi. Ik heb dus het afgelopen weekend nog verschillende keren mierzoete rommel naar binnen gespeeld. In feite is het bij mij zoals bij mensen die verslaafd zijn aan roken of alcohol: je moet er gewoon hélemaal mee stoppen, anders ben je binnen de kortste keren zo weer verloren.
Ik heb dus, vrees ik, een soort van suikerverslaving...

Ik ben echt kwaad op mezelf nu. Waarom heb ik niet meer karakter? Waarom kan ik het niet bij één koekje houden zoals elk normaal mens? Niet dat ik mega dik ben hoor. Ik geloof zelfs dat mijn BMI nog binnen de perken blijft (onder 25). Maar het gaat me niet alleen om afvallen. Ik voel gewoon dat die rotzooi héél slecht is voor mijn lichaam en ik wil niet steeds die drang naar zoet hebben.

Eigenlijk zou ik om te beginnen ook van de koffie moet afkicken, nog zo'n verslaving van mij. Ik vind koffie heel erg lekker. Ik drink het altijd zonder suiker (goed hé!) met wat melk. Volgens mij is koffie helemaal niet zo ongezond (integendeel zelfs als je niet overdrijft) als sommige mensen beweren.
Het probleem met koffie is alleen dat ik er graag een koekje bij eet. Het is een beetje zoals bij die hond van Pavlov (KLIK). Als de hond de bel hoorde begon hij al te kwijlen voor het voedsel dat hij daarna ging krijgen... als ik koffie drink, wil ik een koekje. Ik ben dus eigenlijk gewoon het slachtoffer van de klassieke conditionering! En van het feit dat mijn man zo goed kan bakken... de snoodaard!

Ik mag dan wel geen karakter hebben om van de koeken af te blijven, ik heb wél het karakter om het opnieuw te proberen. Vanaf vandaag begin ik opnieuw, met een schone lei. Hopelijk houd ik het deze keer wat langer vol.

Tips van jullie zijn altijd welkom!


30 opmerkingen:

  1. Met volle goesting noch al liefst! Boffert.. ;-)

    Maar wees niet zo boos op jezelf. We hebben er allemaal last van of van gehad. Afkicken is lastig! Maar met een goede wil komen we vast allemaal al een heel eind. Niet opgeven hoor! Gewoon weer oppakken. Wedden dat je het steeds langer vol zult houden?

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi, ik herken dit volledig...ben al 2 jaar op mijn gewicht (15 kilo afgevallen) en ik had maanden niets gesnoept. Maar een mens kan niet zonder zoetigheid en ja ik eet ook elke dat wel iets zoets.
    In de namiddag probeer ik het niet te doen (behalve dan een speculaasje bij mijn koffie) maar 's avonds eet ik wel iets na mijn eten: een klein stukje chocolade, of een snoepje...zolang je maar evenwichtig eet. Bij mij helpt het en ik blijf op mijn gewicht....
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat knap dat je al twee jaar je gewicht kan houden! Tja, dat koekje bij de koffie en zo, het zijn echt gewoontes hé...

      Verwijderen
  3. Wat grappig, ik schreef net een blog met ongeveer dezelfde strekking! Ik ga vandaag ook weer opnieuw beginnen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meid... zoals ik tegen daantje ook al zei: iedere dag is een goede dag om opnieuw te beginnen. En een keertje / dag / week / maand zondigen is geen enkele reden om de moed te laten zakken. Gewoon niet altijd snoepen is al heel goed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad, iedere dag kun je opnieuw beginnen dus val jezelf niet zo hard.
    De kunst met afkicken van suiker is dat je echt goed afgekickt moet zijn om af en toe te kunnen zondigen. Dat kost dus even tijd. Dus plan echt een periode en bedenk vooraf wat je doet (of niet doet) als je toch een sociale afspraak hebt. Ik zorgde voor mezelf altijd voor een suikervrije versnapering, dat doe ik trouwens nu nog steeds meestal.
    Maar soms ga ik gewoon lekker overstag en dat heeft dan geen vreetaanvallen meer tot gevolg.
    Ik eet nu al jaren suikervrij en moet eerlijk zeggen dat ik het echt niet meer mis. Eigenlijk vind ik nu al snel iets te zoet. Ik kreeg van de week van iemand een speciaal voor mij gehaald glutenvrij gebakje. Dat sla ik dan niet af, gewoon omdat ik de moeite zo waardeer. Maar man wat was dat zoet, vond het niet eens lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor deze goede tips! Het zal inderdaad wat meer tijd vergen om 'af te kicken'.
      Welke suikervrije versnaperingen gebruik jij eigenlijk? Het lijkt me inderdaad wel handig om zoiets bij de hand te hebben als de drang naar zoet te groot wordt.

      Verwijderen
    2. Ik bak of maak meestal zelf. Kijk maar eens op mijn kookblog, daar staat vrij veel: http://echt-eten-puur-koken.blogspot.nl/

      Verwijderen
  6. Gun jezelf iedere dag een klein lekker dingetje, bijvoorbeeld 's avonds bij je koffie, dan is het veel beter vol te houden dan dat je niks mag van jezelf. Dat laatste is het recept voor mislukking. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, waarschijnlijk wel... Ik denk nu even 'cold turkey' te gaan als ik die drang naar zoet kwijt ben , misschien elke dag een kleine zonde.

      Verwijderen
  7. Je hebt juist veel karakter door ons deelgenoot te maken. Er is niet maar één weg met een doel. Er zijn juist veel wegen en zijpaden en het gaat om de wandeling. Kortom, geniet en er is wat mij betreft geen goed en fout.
    En die yoghurtcake, dat lijkt mij wel wat, X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kreeg een pak heerlijke koekjes met fruitsuikers. Gekocht bij zo een gezondheidswinkel.
    Heel lekker. Het zat in een rol. Is veel minder slecht dan gewone suiker.
    En die cake heb ik ook een paar keer gemaakt maar ook met fruitsuikers en je kan er ook minder van indoen.
    En gewoon weer doorgaan hoor. Gaat je echt lukken al gaat t misschien niet zo snel als je zou willen.Met kleine stapjes kom je er ook hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eigenlijk heeft het niets te maken met het hebben van karakter. Het is gewoon je bloedsuikerspiegel die omhoog schiet als je zoet eet, en dan na 1-2 uur weer enorm daalt. Dan vraag je lichaam weer om zoet om de hogere waarde te herstellen.

    Als je weet waardoor het komt is het makkelijker dat gevoel te negeren, het gaat wel weer over ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O zooooo herkenbaar! Ik houd het heel even vol, soms iets langer, en dan gebeurt er iets. Een feestje, een moment waarop ik zo boos/verdrietig/... ben dat er even iets in móet... en dan ben ik weg. Dan volgt er snack na snoep na koek. Kreun, En heel veel spijt.

    VOlgens mij lijken we best op elkaar! :-)

    Wat tof dat jij dat ook gewoon eerlijk bekent.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Af en toe moet je de teugels laten vieren, dan is het makkelijker vol te houden. Maar misschien kun je iets vinden om ze te laten vieren zonder suiker en zo???
    Succes met de nieuwe poging.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je telefoon uit je handen valt pak je hem ook weer op. Dan ga je er niet extra op staan stampen omdat ie toch al op de grond ligt. En zo is het met eten ook. 't Is niet gelijk allemaal verpest omdat je een keer een reep chocola opvreet. Zelfs niet als je een keer de hele dag 'rotzooi' eet :)
    Qua koffie: misschien lekker met ongezoete slagroom en kaneel? Heb je toch wat extra's en het is minder slecht dan een pak koekjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waarom zijn al die lekkerste dingen dan ook de ongezondste?? :-( Ik probeer nu de laat-avondsnack te vervangen door mandarijntjes... soms lukt het, soms niet... ;-) We leven allemaal met je mee, denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik probeer op vaste tijden koffie te drinken en eet daar altijd een boterham bij. Het hangt dan af van de soort trek die ik hen wat ik er op doe. Zoet of hartig. Brood met zoet beleg stilt de honger naar zoetigheid maar als je dun belegt krijg je minder suiker binnen.
    Ik vind dat je al veel karakter hebt door het te proberen!
    Mijn zwakke plek ( moet ik ook van afkicken) zijn naturel ribbelchips. Zout en vet :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het ook lastig, de laatste week eten we echt niet goed! Ik hoef ook niet af te vallen, maar die rotzooi is gewoon niet fijn. Nou heb ik ook nog eens de pech dat ik de baksels met havermout, zaden, etc gewoon niet echt lekker vind ;)
    Maar gewoon wat minder snoepen zou hier al helpen, dus daar gaan we maar mee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel herkenbaar! Ik heb ook geen zelfbeheersing. Mijn truc is daarom om mezelf gewoonweg niet in de verleiding te brengen. Want ik weet dat ik zwak ben... Dus vooral niet in huis halen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben juni vorig jaar gestopt met snoepen van drop, caramels, chocolade en weet ik wat niet allemaal meer.
    Na een jaar waarin ik twee keer een chocolaatje heb gehad bij een toetje, heb ik de streep getrokken. Geen enkel snoepje meer aangeraakt, maar heel af en toe een bonbon. Vorige maand op mijn verjaardag gekregen en ik heb er denk ik 4 van gehad.
    Het is echt helemaal over en het is gemakkelijk om dat een keer te nemen omdat je niet terugvalt.
    Heel veel succes.
    Trouwens ik eet wel af en toe een koekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Veel successsss! Ik ben twee en half jaar geleden begonnen met mn gezonde leefstijl.ik kies per maand uit welke gelegeheid ik lekker alles neem.met een verjaardag of een etentje.ik ben nu net een paar maanden op mijn streefgewicht en ben n beetje ziejende hoe vaak en wanneer ik iets extra neem.verder neem ik allerlei soirten suikervrije kauwgom voor de smaak.

    Zet hem op !!
    Groetjes erika.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo nu en dan een keertje iets eten wat niet helemaal aansluit bij een door jezelf opgelegd dieet maakt nog niet dat jij geen karakter hebt Milla! Wat je dieet betreft kun je elke dag opnieuw ervoor kiezen om de draad weer op te pakken. Zo nu en dan iets lekkers eten met mate dat zou geen probleem moeten zijn. Misschien helpt het je juist om het vol te houden.
    Ik eet zelf vrijwel geen suiker maar als er zo'n lekkere cake staat te geuren dan is het wel heel moeilijk om niet mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ken het gevoel, ik loop al dagen te zagen op mezelf dat ik terug intensiever met mijn lichaam moet bezig zijn. Ik heb het jammer genoeg zo ver laten komen dat de energie me even ontbreekt.
    Ik hoop dat je snel een impuls mag vinden, maar af en toe wat lekkers zou ik toch niet weigeren, dus laat die man van je maar bakken wanneer je bezoek krijgt. Jouw vriendinnen zullen mij niet tegenspreken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Welkom bij de club van de koekjesverslaafden!!! Misschien van de koffie afblijven en thee drinken...misschien dat het belletje dan niet rinkelt??? Alhoewel... twijfelachtig vrees ik! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik moest er wel een beetje om lachen hoor, om dat verschrikkelijk buitenproportioneel harde oordeel over jezelf omdat je eens wat suiker en vet hebt gegeten. En ik moet er ook altijd een beetje om lachen wanneer mensen zichzelf voornemen om nóóit meer suiker (of zo) te eten.

    Als je echt wilt minderen met suiker, dan komt dat vanzelf allemaal wel. En ja, soms dan 'vergrijp' je je eens aan zo'n spetterende cake. Maar geniet er dan ook met volle teugen van. En begin - zoals jij ook doet - de volgende dag gewoon opnieuw met je streven naar minder suiker.

    Ik moet zeggen - ik eet niet geheel suikerloos - maar inmiddels ben ik aan zo weinig suiker gewend, dat ik dus niet eens meer kan genieten van zo'n cake, of bijvoorbeeld een ijsje. Ik vind die grote hoeveelheden suiker ineens gewoon echt niet lekker meer.

    Dus... misschien moet je juist blij wezen dat je überhaupt nog van die geweldige yoghurtcake kunt genieten?

    Enfin, vol goeie moed en met een schone lei er weer tegenaan. En mocht je nog eens door de knieën gaan voor een koekje (bij de koffie) of zo, maak er dan gewoon eventjes een speciaal momentje voor jezelf van.

    BeantwoordenVerwijderen