zondag 4 oktober 2015

Haat spuien op de social media

De lezers die hier regelmatig komen weten dat ik een soort haat/liefde verhouding heb met Facebook. Ik schreef er onlangs nog dit over. Toch heb ik zelf een Facebook account (best wel hypocriet hé). Eerlijkheidshalve moet ik zelfs toegeven dat er geen dag voorbij gaat dat ik niet kijk op Facebook.
Ik wil nu eenmaal niets missen.... maar wat mis ik eigenlijk echt als ik niet kijk? Niets in feite, buiten wat (vakantie)foto's van vrienden (die zullen ze me zo ook wel tonen), wat verjaardagen (maar daar heb ik een kalender voor), veel onzin en wat nieuwsfeiten waar ik niet bepaald vrolijker van word.



Van heel dat Facebookgedoe in het algemeen word ik niet gelukkiger trouwens. De laatste tijd voel ik bij momenten echt de irritatie opborrelen als ik lees wat voor haat-berichten er de wereld worden ingestuurd. Sommigen gebruiken de social media om hun mening uit te dragen over alles en nog wat. Daar is niets mis mee uiteraard, we leven (godzijdank) in een vrij land. Ikzelf post af en toe petities (vaak in verband met dierenwelzijn) in de hoop dat mijn vrienden zo goed willen zijn om ze te ondertekenen.

Maar soms vraag ik me af: moet alles toegelaten zijn op Facebook en mag je ook je mening verkondigen als die grof, homofoob, racistisch, seksistisch of zelfs fascistisch is? Ik heb daar moeite mee. Telkens ik weer zoiets lees - momenteel gaat het vaak over de vluchtelingen - keert mijn maag om. Het erge is dat het soms ook 'vrienden' zijn die hun (degoutante) mening zo uitdragen. Zouden ze zich in het dagelijks leven ook zo'n beladen uitspraken kunnen permitteren? Het lijkt wel of mensen op Facebook opeens een pak 'stoerder' worden dan ze in werkelijk zijn. Nochtans kan de hele wereld meelezen. Gek toch!

Onlangs kwam er nog een politieman in het nieuws die op zijn privé profiel op Facebook allerlei racistische uitlatingen deed. Dan denk ik: 'En zo iemand moet onze rechten beschermen, op een objectieve manier (als het even kan)'. Uiteraard neemt de politietop onmiddellijk maatregelen als er zoiets gebeurt, maar toch... Het geeft me een naar gevoel.

Het is ook wel duidelijk dat de huidige vluchtelingencrisis weer het slechtste in sommige mensen (en bepaalde politieke partijen) naar boven haalt.Vroeger durfden mensen er vaak niet openlijk voor uit te komen dat ze er een extreem rechts gedachtengoed op nahouden (ze stemden stiekem voor een zekere partij), maar tegenwoordig lijkt er geen taboe meer op te rusten. Er wordt mee uitgepakt bij de 'vrienden' op Facebook. Heel de wereld mag, nee... MOET weten hoe ze erover denken, ook al is hun mening niet bepaald mensvriendelijk.

Ik vind het een kwalijke evolutie dat het in sommige middens stoer staat om haat uit te dragen, maar ik vind het nog veel erger dat mijn kinderen die onzin dagelijks te zien krijgen. Ik kan ze toch moeilijk verbieden om nog op Facebook te komen...
Uiteraard probeer ik hen uit te leggen dat ze niet alles moeten geloven wat ze lezen en dat de werkelijkheid altijd meerdere kanten heeft.
Toch maak ik me ernstig zorgen, want met haat uitdragen gaan we de wereld niet redden, integendeel...


24 opmerkingen:

  1. Mensen voelen zich veilig achter hun laptop, tablet of wat dan ook en durven van alles. De schaamte voorbij denk ik regelmatig en ook ik gooi "vrienden" eraf als ik denk dit gaat mij veel te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad: de schaamte voorbij... dat denk ik dus ook vaak.

      Verwijderen
  2. Ik kom niet zo vaak op FB, vind er gewoon niet veel interessants naar mijn zijn. Met mate consumeren is mijn tip ;)

    PS: leuke kikkers seg!

    Camilla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelijk heb je, maar toch kan ik het dus echt niet laten om elke dag te kijken...

      Verwijderen
  3. Ik zit op Fb, maar doe verder niet aan dingen mee en zie al die nare berichten dus ook niet voorbij komen gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben blij dat ik geen Facebook heb, maar ik begrijp maar al te goed wat je bedoeld Milla. Ik zie het ook onder krantenberichten en op andere plekken. Ook in ons land is er zo'n partij die steeds populairder wordt. Ik zie het met lede ogen en stomme verbazing aan en het doet me pijn.

    Goed dat jij hier op deze manier even de aandacht aan geeft al zou het beter zijn als de mensen die zo reageren geen podium zouden hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad, die reacties op krantenberichten zijn vaak ook vreselijk grof.

      Verwijderen
  5. ik heb geen facebook,soms ben ik er wel eens benieuwd naar maar nee want de mensen zetten daar toch meestal alleen maar hun goeie dingen op,alles is zoooo mooi,of zoveel mooier dan het soms in werkelijkheid is(van hoeren zeggen,ee)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oeps,horen zeggen!!ik had het al verstuurd zonder nog eens te lezen

      Verwijderen
    2. Ik had wel door dat het 'horen' moest zijn hoor ;-) Maar je hebt me wel aan het lachen gebracht... zoiets heb ik dus ook altijd voor als ik te rap wil zijn.

      Verwijderen
  6. Amen! Ik ben het volkomen met je eens voor wat betreft de verschrikkelijke manier waarop mensen moeten te menen kunnen posten op social media. Ongelooflijk!!! En beangstigend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een supercoole foto, die kikkertjes...

    Ja, op social meia zijn de drempels wat lager, helaas. Durven mensen meer te spuien en dat is niet altijd fraai...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelf maak ik nauwelijks nog gebruik van Facebook, mijn vriendenlijst is leeg. Bij mijn dochter zwier ik dergelijke mensen uit haar vriendenlijst, zelfs al is het familie. Ieder zijn levenspad, maar ik zal zelf wel bepalen welke levenswaarden ik mijn dochter meegeef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef je hierin zeker en vast gelijk, maar mijn twee oudsten zitten in het middelbaar en ik mag geen 'vrienden' meer verwijderen van hun lijst...

      Verwijderen
  9. Dat FB ongelukkig maakt, daar zijn al meerdere onderzoeksresultaten over gepubliceerd. Zelf heb ik mijn account opgezegd.

    Wat al die verschrikkelijke uitlatingen van mensen op de social media betreft, daar heb ik het volgende al eens over gedacht...

    Vroeger, toen er nog geen social media waren, werd er veel meer tv gekeken. Over de inhoud van de programma's (en dus over de info die openbaar de wereld wordt in geslingerd) wordt achter de schermen vergaderd door redacties. Maar tegenwoordig is het internet een soort van 'tv' geworden en kan iedereen zomaar openbaar info de wereld in slingeren. Dat is dan wat je krijgt: de grootste nonsens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dan ben ik weer zo blij dat ik geen facebook heb. Helaas krijg ik genoemde soort berichten toch nog soms op een andere manier mee. Ik lees dus ook haast geen nieuwsberichten meer met dergelijk commentaar, ik wordt er ook helemaal niet goed van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoeft inderdaad geen FB te hebben om ermee geconfronteerd te worden...

      Verwijderen
  11. Ik weet nog dat ik vroeger tamelijk verlegen was, maar via chat wel veel opener was. Alsof de spelregels online er anders uitzien dan in het echte leven. Mensen voelen zich inderdaad minder geremd op het internet. Maar dat vind ik tegenwoordig best net gevaarlijk. Mensen delen hun mening, maar die komt online zeker even hard aan als in het echt. Misschien omdat je in face to face contact meer rekening gaat houden met de andere? Omdat je een rechtstreekse reactie krijgt, al dan niet non-verbaal? Ik vind het interessant om over na te denken!

    BeantwoordenVerwijderen