donderdag 22 oktober 2015

Oeps, foutje van 200 euro...

Mag ik jullie één tip geven, lieve lezers:

KIJK ALTIJD JE KASSABON NA!!!


'Je kassabon niet nakijken kan ernstige financiële schade veroorzaken', deze waarschuwing zou eigenlijk op elke rekening moeten staan, net zoals er een waarschuwing op de pakjes sigaretten staat.


Vroeger keek ik nooit mijn bonnetjes na, maar sinds ik doorheb dat er héél vaak fouten sluipen in kassatickets doe ik het tegenwoordig bijna systematisch.
Akkoord, als er een foutje op je bonnetje staat gaat  het meestal om kleine bedragen, maar... eerlijk is eerlijk en juist is juist. Als we niet genoeg centjes bijhebben in de winkel krijgen we onze boodschappen ook niet mee hé.

Toch kan er af en toe een groot bedrag teveel worden aangerekend als je niet uit je doppen kijkt als consument. Luisteren jullie even mee naar wat ik vorige week meemaakte? Ik zweer het: er is geen woord van gelogen!

Ik ging met mijn vader naar een bekend woonwarenhuis. Hij kocht er vrij veel spullen, dus aan de kassa verwachtte ik wel een relatief hoog bedrag. We kozen een 'bemande' kassa omdat we ook een bonnetje hadden met spullen die aan het magazijn moesten worden afgehaald. De kassier van dienst deed zijn werk: hij scande alle artikelen, maar hij deed verder alsof we lucht waren. Hij was druk aan het kletsen met de kassierster die aan de kassa naast hem zat. En neen, het gesprek ging niet over het werk. Nu stoort het me niet dat winkelbediendes met elkaar babbelen, maar misschien doen ze dat toch beter als het even wat minder druk is aan de kassa...

Ik hoorde het bedrag dat mijn vader moest betalen en ik vond het vrij hoog uitvallen. Natuurlijk is dat meestal wel zo aan de kassa ;-) maar toch, mijn voorgevoel vertelde me dat er iets niet klopte. Ik vroeg het bonnetje aan mijn vader om na te kijken. Hij vond dat niet nodig zei hij. 'Je kan daar toch niet aan uit, met al die vreemde benamingen op het bonnetje.' Toch volharde ik in mijn boosheid en keek de rekening na. Het is inderdaad niet simpel om een bon van die woonwinkel na te kijken, zeker niet als je veel spullen hebt gekocht. Ik zag al snel dat er iets niet klopte: op de bon stond er 'transport zon 200 euro'. Wat bedoelden ze daar mee? 'Transport zon', we namen onze spullen toch gewoon zelf mee en ik kon me ook niet herinneren dat we iets van 200 euro in de kar hadden gelegd.

Mijn vader ging dus terug naar de kassier om uitleg te vragen. De kassier had het volgens mij direct in de smiezen dat hij een fout had gemaakt, maar hij legde de bal in ons kamp: 'Wat is dat?', bracht hij uit. Ja, wat is dat? Dat mag jij ons wel eens vertellen, dacht ik bij mezelf. Ik vond de kassier erg arrogant en gepikeerd overkomen, maar dat is mijn subjectieve mening natuurlijk.
Uiteindelijk riep hij er een dame bij, zijn overste vermoed ik. Zij kwam tot bij de kar en ze begon alles na te kijken en opnieuw te scannen. Even later gaf ze toe dat er een foutje was gemaakt. De kassier had de verkeerde 'snelcode' ingetikt volgens haar. Ik zei: '200 euro is wel een grote vergissing'. Ze antwoordde geïrriteerd: 'Vergissen is menselijk.' Ik zei haar dat de kassier heel de tijd aan het praten was met zijn collega tijdens het scannen en dat het misschien mogelijk was dat er daarom een foutje was gebeurd. Ze wuifde dit - opnieuw gepikeerd - weg.  Nog steeds hadden we geen excuses te horen gekregen. Mijn vader kreeg uiteindelijk zijn geld terug en toen kon er een kleine sorry af.
Ik kan me goed voorstellen dat je zo'n fout over het hoofd ziet als je iets heel groots koopt in die winkel, zoals een keuken of een dressing met veel losse elementen. Dus een rekening die nog moeilijker te ontcijferen is...

Ik geef toe dat vergissen menselijk is, maar de arrogantie van het personeel hierrond stoorde me uitermate. Als ik die kassier was geweest zou ik me onmiddellijk verontschuldigd hebben, denk ik.

Ik vraag me ook af of ze er zo los zouden zijn overgaan wanneer de rollen omgekeerd waren geweest: stel je voor dat ik bij de zelfscan een artikel van 200 euro zou zijn vergeten te scannen. Zouden ze dan genoegen nemen met de uitleg: 'Vergissen is menselijk'. Ik vrees ervoor...

Dus lieve mensen, luister naar Miss Milla en kijk je bonnetjes na, allways!

Maakten jullie het al mee dat er fouten op de kassabon stonden?



33 opmerkingen:

  1. Ik he. Ook ooit een tijdje systematisch mijn bonnetje nagekeken en vond idd vaak fouren. Nog het vaakst met promoties trouwens, die dan niet verrekend waren. Het viel me trouwens op dat dat altijd in mijn nadeel was, nooit omgekeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, met promoties heb ik dat inderdaad ook al vaak voorgehad.

      Verwijderen
  2. Ik zou me rot geschaamd hebben als ik de kassa medewerker zou zijn geweest. Een sorry was zeker wel op zijn plaats.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vergissen is zeker menselijk, maar ik vond zijn arrogante houding zeker niet op zijn plaats.

      Verwijderen
  3. Zwager kocht laatst met creditcard 2 broeken en 2 shirts in de outlet (tijdens vakantie in het buitenland). Bij de afrekening (weken later) zag hij het afgeboekte bedrag: € 2,37 i.p.v. € 237,00 ... Terug gaan naar de winkel was geen optie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vervelend zeg, dat ze zo reageerden. Niet echt klantvriendelijk.
    Ik wilde eergisteren ergens een stuk stof kopen. Op de houder van die stof stond € 6,=. Maar dat bleek een foutje. De stof kostte € 19,95 per meter. Ik zei voor de grap 'dan gaan we in het midden zitten' want ik wilde die stof dus echt wel hebben, maar nee zeg, hoe ik daar dan toch op kwam. De onbeschaamdheid! Ik zei dat ik die fout niet had gemaakt en dat ze dus duidelijk liever niets verkochten. En toen ben ik gegaan. Tsss ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij moeten ze dan wettelijk gezien toch de stof aan de prijs geven die op de houder staat geloof ik. Sommige winkelbediendes zijn echt niet klantvriendelijk...

      Verwijderen
  5. Het gebeurt me het vaakst bij L.idl dat er fouten gemaakt worden en dan idd met reclames. Of dat er een hogere prijs wordt gerekend dan boven het vak stond. Het ging bijna altijd om groente en fruit.
    Een paar maanden geleden was ik bij een andere winkel en de cassiere was erg onvriendelijk en ingeinteresseerd. Ze had van een product een te laag aantal aangeslagen. Normaal zeg ik dat eerlijk tegen de degene achter de kassa, maar op dat moment heb ik het erbij gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in de winkel die jij noemt heb ik dat ook al een aantal keren voorgehad. Meestal bij een 1 + 1 gratis actie. Dan rekenden ze het product toch 2 maal aan. Het was bij mij ook steeds bij groenten en fruit.

      Verwijderen
  6. Dat heb ik al heel vaak meegemaakt dat ik meer zou moeten betalen. Ik vraag daarom altijd de bon en kijk die in de winkel ook na. Als er iets niet klopt dan ga ik terug net als jij hebt gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt inderdaad vaak voor dat een bon niet helemaal klopt.

      Verwijderen
  7. Ik doe het te weinig, de kassabon en pinbon nakijken. Goed advies!
    Wanneer ik aanbiedingen of afgeprijsde artikelen koop kijk ik het wel na en blijkt het regelmatig niet goed te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind deze vergissing wel heel schokkend en ik vind ook dat jullie slecht behandeld zijn!

      Verwijderen
    2. Ja, dat vind ik ook.
      Ik heb zelf ook al gemerkt dat je bij aanbieden erg goed moet uitkijken. Vaak blijken er dan inderdaad fouten in de kassabon te sluipen.

      Verwijderen
  8. Ik vraag ook altijd de bon en kijk hem na, het gaat te vaak fout en al die kleine bedragen tellen snel op. €200 is wel een enorme fout, en dat personeel... Lekker visitekaartje voor de winkel :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik veronderstel dat ze bij die winkel het niet eens zijn met de handelwijze deze personeelsleden . Ik wou er nog mee naar de klantendienst gaan, maar mijn vader wou het zo laten... Meestal doen ze helemaal niet moeilijk in die welbepaalde winkel.

      Verwijderen
  9. Ik kijk meestal mee tijdens het scannen! Maar ik vind dit wel echt een grove fout hoor!! Echt schandalig hoe ze met hun fouten omgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Ik had eigenlijk nog zin om er mee naar de klantendienst te gaan, maar mijn vader wou daar niets van weten.

      Verwijderen
  10. Oh jee dat is inderdaad wel een hele grove... Mijn ouders hebben járen geleden eens iets soortgelijks meegemaakt. Bij hetzelfde warenhuis. Zij stonden bij een kassa in de rij waar de caissière nogal dom bezig was en waar van alles fout ging. Mijn ouders hadden er inmiddels al zo lang staan wachten en waren behoorlijk geprikkeld en toen zij hun hoge eettafel gingen afrekenen werd er 12,50 (ipv 250,-) gescand. Mijn ouders hebben met een uitgestreken gezicht afgerekend en de caissière had het niet in de gaten. Normaal gesproken zouden ze er wat van gezegd hebben en de normale prijs betaald hebben maar ze waren inmiddels zó witheet en geïrriteerd van alles dat ze zoiets hadden van dan moet je maar beter opletten! Waar gebeurd... Ze hebben nog jaren plezier gehad van de eettafel voor maar 12,50...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan je ouders goed begrijpen hoor. Het is trouwens de verantwoordelijkheid van de caissière om alles juist aan te rekenen en niet van de klant.

      Verwijderen
  11. Inderdaad vergissen is menselijk, maar excuses toch ook ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb dat nog nóóit meegemaakt dat er een foutje werd gemaakt bij het afrekenen!

    Grapje ;-)

    Sinds een aantal jaar vragen de caissières hier in NL standaard: "Bonnetje mee?" (Of je de kassabon wilt hebben, dus.)

    Zeg je "Nee", dan gooien ze die bon onmiddellijk in een prullenbakje onder de band. Die bon is dan natuurlijk nooit meer terug te vinden, want dat hele prullenbakje zit overvol mat kassabonnetjes.

    Zeg je "Ja", dan reiken ze 'm je aan op een manier dat je met goed fatsoen niet anders kunt dan alles uit je handen te laten vallen om die bon in ontvangst te nemen.

    Ik zeg altijd "ja" en kijk altijd die bon na. In bijna de helft van de gevallen klopt er iets niet. Zo bleek ik vorige week 10 euro betaald te hebben voor twee stronken prei!

    Ik dacht al: Wat valt die rekening hoog uit... had de caissière 22 preien aangeslagen in plaats van 2!

    Dus, inderdaad, altijd die kassabon nakijken. Scheelt een hoop geld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een serieuze vergissing: dure prei op zo'n manier.
      Hier in België geven ze wel altijd sowieso het bonnetje aan de klant.

      Verwijderen
  13. Ja, goeie! Ik moet ook weer eens gaan controleren. Ik neem altijd de bon mee, maar controleer nooit meer... dom! Dank. En wat jullie ervaring betreft.. ik heb plaatsvervangend het schaamrood op mijn kaken staan. Ongelofelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oei! Goed dat je dat hebt ontdekt! Ik kijk zelden bonnetjes na... moet ik wel meer doen inderdaad.

    Ik kan me er ook enorm aan storen als (bij de supermarkt bijvoorbeeld) twe verveelde cassieres met elkaar kletsen over 'hoe lang ze nog moeten' bijv terwijl het mijn beurt als klant is. Zo ongemanierd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik scan de bon wel vaak eventjes, maar vind het lastig om fouten te zien. Maar dit is wel een enorme zeg: 200 euro teveel betalen. En als ik het zo lees handelden ze het niet zo goed af. Dat vind ik niet netjes.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Niet altijd eerlijk gezegd, maar ik heb het ook al in mijn voordeel gehad. Een leeg goed bon gekregen voor dubbel zoveel als ik bij had. Ik heb gezwegen omdat deze grote supermarkt genoeg aan ons verdiend en ik weet zeker dat die persoon hier geen last mee krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi, ik heb het wel eens andersom meegemaakt, ook bij het bekende woonwarenhuis.. Ik had netjes mijn badkamer meubel betaald, maar de helft van het bedrag gepind en de helft contant. Dat ging ook niet helemaal goed dus kwam er een correctie op de bon, waardoor ik een hele lange bon kreeg. Toen ik mijn pakket bij de afhaalbalie ging halen kreeg ik een hele volle kar mee. Het bleek dat ik 2 badkamermeubels meegekregen had!! Eerlijk is eerlijk, door het gedoe bij de kassa heb ik staan twijfelen of ik het niet gewoon allemaal in de auto zou gooien, maar dat stond mijn geweten toch niet toe. Toen ik terug ging naar die balie om te zeggen dat het niet klopte, werd het extra pakket heel snel van mijn kar afgehaald en verder weinig woorden aan verspild.. Dus inderdaad ook geen excuses en geen bedankje voor mijn eerlijkheid.... Toen had ik alweer een beetje spijt van mijn eerlijkheid.. ;) Bonnetjes kijk ik ook meestal wel na inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je zo eerlijk bent geweest zou er toch op zijn minst een bedankje vanaf moeten kunnen vind ik.

      Verwijderen
  18. Phoe, wat een grote fout zeg, 200 euro teveel!!!
    En dan de manier waarop ze het afhandelden, schandalig!
    Ze hadden wel 3 keer excuus aan mogen bieden.

    BeantwoordenVerwijderen