maandag 27 januari 2014

2 snelle gezonde ontbijtjes

Wie mijn blog af en toe leest weet dat ik vooral houd van eenvoudige gerechtjes. Als ze dan ook nog gezond zijn is dat mooi meegenomen.

Ik moet jullie vast niet vertellen dat goed ontbijten belangrijk is. Je lichaam heeft na de nacht nieuwe 'brandstof' nodig, en een goed ontbijt brengt de stofwisseling weer op gang.

Sommigen denken dat ze door het ontbijt over te slaan gewicht kunnen verliezen, omdat ze 's morgens dan geen calorieën opnemen. Niets is minder waar!
Wanneer je niet of onvoldoende ontbijt zal je zeker en vast in de loop van de voormiddag razende honger krijgen, en een onbedaarlijke drang naar zoet. Dit resulteert dan meestal in het eten van koekjes of ongezonde snacks, die je bloedsuikerpijl weer even laten pieken. Na korte tijd wordt je dan weer 'flauw van de honger'.
Het is veel beter om voor een evenwichtig ontbijt te kiezen dat niet voor het grootste deel bestaat uit 'snelle suikers', maar uit voedingsmiddelen die je energie geven tot de middag.

Ik weet wel dat snel een kommetje cornflakes eten makkelijk is. De reclame wil ons ook maar al te graag laten geloven dat we dan goed bezig zijn. Wat ze er niet bij zeggen is dat de meeste ontbijtgranen en cornflakes bomvol suikers zitten. Hiervan krijg je wel snel wat energie, maar om 10 uur barst je alweer van de honger, wat dan weer leidt tot snoepen. Een vicieuze cirkel...

Toch is het ook mogelijk om snel en gezond te ontbijten. Twee van mijn favoriete ontbijtjes zijn:


Havermout met kaneel en appel

  • Doe wat havermout (Quaker) in een kommetje.
  • Schil een appel en snijd hem in kleine stukjes.
  • Giet (soja)melk over de havermout tot ze onder staat.
  • Voeg wat kaneel en eventueel stevia toe.
  • Roer goed en zet een tweetal minuten (naargelang het vermogen) in de microgolfoven.
  • Klaar!



Het volgende ontbijtje is nog makkelijker.


Muesli  met yoghurt en fruit

  • Doe wat (soja) yoghurt in een kommetje
  • Voeg wat (ongesuikerde!) muesli toe, deze vind je o.a. bij Aldi.
  • Voeg wat fruit in stukjes toe (banaan, appel, mandarijn, bosbessen, meloen, kiwi, peer, ...)
  • Eventueel kan je nog wat ahornsiroop toevoegen om het wat zoeter te maken.
  • Als je het écht super gezond wilt maken kan je wat haverzemelen (natuurwinkel) toevoegen.



Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen