woensdag 22 april 2015

Eerlijk of klikspaan?

'Ben ik nu een klikspaan die een oud mannetje erbij lapt?', dat is de vraag die ik mezelf vanmorgen stelde.

Eerst even de situatie schetsen: ik had vanmorgen rond half tien afgesproken op een pleintje in de stad om een koffietje te gaan drinken met een vriendin. We hadden mekaar in maanden niet gezien en heel wat bij te praten...
Ik was wat te vroeg, dus ik zette mij op een muurtje om te wachten. Het was wat frisjes, maar in het zonnetje was het goed te doen. Ik keek wat rond om de tijd te doden, maar het was vrij rustig op de parking aan het pleintje waar ik zat.
Mijn aandacht werd getrokken door een oud mannetje in een Mercedes die zijn auto wel erg vlotjes in een parkeerplaats reed. Iets té vlot, want ik hoorde een luid 'schraatttssss'. De meneer in kwestie had duidelijk het voertuig in het parkeervak naast het zijne geraakt.
Ik zag dat hij naar mij keek, waarschijnlijk vroeg hij zich af of ik iets gemerkt had... Vervolgens stapte hij uit om de schade aan zijn wagen te checken: hij wreef even over zijn bumper, stapte terug in zijn auto en vervolgens wilde hij gewoon wegrijden.
'Zo niet hé', dacht ik bij mezelf, dus ik ging naast zijn auto staan en deed teken dat hij zijn raampje moest openen. Duidelijk met tegenzin deed hij dat ook. Ik vroeg waarom meneer wegreed terwijl hij een andere auto had geraakt. Hij beweerde van niets te weten...
Toen ik hem zei dat ik wel had gezien dat hij uitstapte om naar de schade te kijken, besloot hij het over een andere boeg te gooien: 'Maar wat moet ik dan doen, ik weet dat niet'. Hij speelde - met weinig overtuiging - de rol van zielig oud mannetje.
Ik stelde hem voor de keuze: 'Ofwel stap ik naar de politie, ofwel steekt u zelf een briefje met uw gegevens achter de ruitenwisser van de andere auto.'
Hij aarzelde, en murmelde toen nog dat ze zijn auto ook al vaak geraakt hadden zonder iets te zeggen.  Ik werd (inwendig) toen wel een beetje boos en zei: 'En dan doet u maar hetzelfde? Dat kan écht niet hoor!'
Uiteindelijk schreef hij een briefje en stak het onder de ruitenwisser. 'Zo goed?', vroeg hij nog. Ik knikte.

Ik hield een heel onaangenaam gevoel over aan dit voorval. In zekere zin voelde ik me een klikspaan, maar anderzijds vind ik het ook helemaal niet kunnen als mensen zo hun positie als 'zwak oudje' proberen uit te buiten. Want dat was dit heertje duidelijk niet.
Hij was wél slinks genoeg om eronderdoor proberen te muizen, en iemand anders met schade die hij had veroorzaakt op te zadelen. Het ging trouwens om een aanzienlijk stel grote krassen op de bumper van die andere auto.
Ik zou het ook niet leuk vinden als ze mij dit zouden flikken... wat ze trouwens jammer genoeg al meermaals deden in het verleden :(

Eigenlijk vind ik het vooral erg dat ik die meneer op zijn plichten moest wijzen, omdat hij zelf niet genoeg burgerzin had. Zo ben ik in ieder geval niet opgevoed.

Wat zouden jullie gedaan hebben in deze situatie?

30 opmerkingen:

  1. Ooh erg! En heb bijna precies zoiets meegemaakt. Twee ouderen, wilden inparkeren. Tot 2,3 keer toe tegen de auto ernaast, zag hem op en neer gaan. Dus ik ernaar toe, gevraagd of ze niet even een briefje moesten achterlaten, krassen zaten overal. Kreeg ik me een grote bek. Dus ik beide kentekens genoteerd en een briefje op de beschadigde auto gedaan, met mijn nummer. Later werd ik gebeld door een heel blije eigenaresse van die auto die me uitgebreid bedankte.
    We hebben zelf ook al eens een schade van 600 euro gehad op een auto die we 3 dagen hadden en toen had ik ook heel blij geweest als iemand het had gezien. 't Is best een lullig bedrag om uit je eigen zak te moeten betalen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zoiets zag ik eens vanachter mijn keukenraam, zo schuren langs een andere auto dat die helemaal heen en weer ging, het inparkeren vlotte niet zo.... Na drie pogingen en evenveel aanrijdingen(?!) ging ze er vol gas vandoor. Had ondertussen het kenteken al genoteerd want zag de bui al hangen. Briefje op de achtergebleven auto, die van iemand in de straat bleek te zijn. De man kwam me bedanken en zei dat de dame in kwestie familie van hem was..... Daar moet je het maar van hebben, hahahaha.

      Verwijderen
  2. Ik merk soms dat ouderen hun leeftijd soms misbruiken. Onlangs kwam ik dit tegen er stond een oudere geparkeerd op het fietspad. Waar ik me als fietser dus echt om erger. Komt die meneer op zijn gemakje af . Begint hij een praatje te maken, dat het zijn auto is, dat er anders geen plaats is/was, ..... Ik vraag hem om verder te rijden want ik moet op school zijn. Meneer op zijn gemakje , begint hij zich te excuseren omdat hij op het fietspad staat, ........ Vraag nogmaals verder te rijden, want de tijd dringt voor mij. Begint hij van : mevrouw ben toch zo eerlijk om te zeggen dat het mijn auto is en ben toch zo vriendelijk om mij te excuseren. Uiteindelijk had hij mijn boodschap begrepen, meneer vond dat ik niet zo vriendelijk was, maar als fietser moet je steeds begrip opbrengen omdat ze het fietspad gebruiken als parkeerplaats !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Triest inderdaad! Ik had hetzelfde gedaan hoor. Ik heb wel eens achter mijn eigen auto gestaan toen een inparkerende bejaarde bijna mijn spiegel eraf reedt. Gelukkig boog die mee, maar de mijnheer deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was. "Oh, niks aan de hand, toch?" vroeg hij aan me. Ik heb die mijnheer ook verteld dat ik het niet "niks" vond, want nu ging het goed, maar de volgende keer rijdt hij wel iets stuk. Sommige ouderen denken dat ze alles mogen/kunnen: zomaar oversteken zonder te kijken, een kilometer van te voren voorsorteren met de fiets of overal parkeren. Ik heb verl begrip, maar niet als het niet nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waren het alleen maar de ouderen die denken dat ze alles mogen, de jongeren zijn met een veel groter aantal.

      Verwijderen
    2. Overal asoos in iedere leeftijdscategorie, niet aan ouderen voorbehouden....

      Verwijderen
  4. Helemaal goed van je. Wel gecontroleerd dat hij zijn gegevens erop gezet heeft? Er gaat namelijk zo'n mopje rond dat degene schrijft dat HIJ de schade veroorzaakt heeft. Bij hij weet je nog niet wie het was. Wij hebben eens in Italië de auto aan een zijkant behoorlijk beschadigd terug gevonden zonder dat iemand iets gezien had.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij te lezen dat je gedaan hebt wat je gedaan hebt! Ik ben wel een beetje een Ridder Schijtebroek, maar bij onrecht trek ik ook ten strijde!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Supergoed van je! En of iemand oud is of niet, dat maakt niet uit daar waar het gaat om dit soort dingen dat echt niet door de beugel kan. Wij hadden een paar jaar geleden maar liefst 4.600 euro schade aan onze auto veroorzaakt door iemand die 'gewoon' is doorgereden. Ik zou willen dat er toen iemand als jij in de buurt was. Ik vind het superstoer van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind je berestoer dat je hem gewoon vriendelijk hebt helpen herinneren aan wat normale nette mensen allemaal zouden doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zou precies hetzelfde gedaan hebben... maar ik zou meer argwaan hebben... ik zou niet zeker zijn dat hij wel het correcte adres zou achterlaten... met mijn wantrouwen had ik toch even ook zijn nummerplaat laten noteren... Om zoiets kan ik me nu ook echt lastig maken...je bleef olympische kalm zo te lezen... flink van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou denk ik het kenteken noteren en niet in discussie gaan met zo iemand... Maar knap dat jij het wel hebt gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amaai, ik weet niet of ik het zou durven. Mijn neus is al net iets te vaak afgebeten geweest. ;-) Het is precies of de zachtaardigste mens verandert in een agressieve beer in het verkeer... :-S

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Manlief had laatst iets soortgelijks. Oude dame ramde eerst een lantaarnpaal en vervolgens de auto achter haar. Daarna stapte ze uit en wilde naar de kapper gaan waar ze een afspraak had. Manlief heeft de politie toen gebeld...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Laatst raakte een neefje met zijn auto een andere auto. Hij stak netjes een briefje met zijn gegevens onder de ruitenwisser van die andere auto en later nam de eigenaar van die auto contact met hem op. En toen werd het een heleboel gedoe bij de verzekering, zo erg zelfs dat neefje de schade van 1000 euro gewoon maar uit eigen zak betaald heeft.

    Bij de verzekeringsmaatschappijen moeten ze de no-claim afschaffen, want iedereen is bang om die no-claim kwijt te raken en nu neefje zoveel problemen had, kan ik me ook het waarom hiervan voorstellen.

    Je hebt er goed aan gedaan om die man op zijn gedrag te wijzen, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb het omgekeerde meegemaakt. Ik reed jaren geleden met de auto naar een winkelcentrum hier in de buurt, het was marktdag. Ik parkeerde de auto en reed te ver naar voren, tegen een bus aan. Dus ik op de mark zoeken naar de eigenaar. Bleek een marktkoopman te zijn die me toen ik het meldde en voorstelde dat hij even zou meelopen om de schade te bekijken, een enorme zak snoep gaf (hij verkocht snoep) want ik was de eerste in al die jaren die netjes had gemeld dat ze tegen hem aan was gereden. Die bus zat inderdaad onder de butsen en krassen....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zou zéker hetzelfde hebben gedaan, maar óók de politie hebben gebeld. Bij ons in de straat had iemand járen geleden alle auto's bekrast en spiegels eraf getrapt. Dader niet bekend natuurlijk, dan voel je je echt niet fijn kan ik je vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik moest heel erg lachen om je verhaal maar je hebt helemaal gelijk. goed gedaan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik zag eens een camion een spiegel afrijden met uitstekende lichtjes achteraan,nummerplaat genoteerd en aangebeld bij de eigenaars van de wagen.die vrctwagenchauffeur zei later dat het hem niet was..ik kreeg 2maal de politie over mn vloer om mijn versie te vertellen,ja 2maal..ik kreeg van de eigenaars van de auto nooit 1merci,dankjewel..ik zal nu 2maal nadenken als ik nog eens iets zie,want ik had er meer hinder van dan het waard was,en dan doe je eens wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind dat je het supergoed hebt aangepakt! Petje af! Knap dat je zo de leiding nam, en het mannetje accepteerde die duidelijk ook.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik hoop dat ik hetzelfde zou doen als jij gedaan hebt. Super echt waar!! Het is helemaal niet fijn om bij je auto te komen en te moeten vaststellen dat er schade is, en die dan nog zelf te moeten vergoeden omdat de snoodaard er vanonder gemuisd is...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Waarschijblijk zou ik een foto genomen hebben, maar alles hangt wat af van de plaats en de omstandigheden. Ik vind het wel straf van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind het dapper van je. Of ik hetzelfde gedaan had? Ik denk het niet. Misschien een foto gemaakt en het nummer opgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik zou een foto gemaakt hebben en de politie gebeld hebben. Ik kan je geen ongelijk geven hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben het met de anderen eens, je hebt het juiste gedaan! Ik kan alleen maar hopen dat ik in jouw geval hetzelfde zou gedaan hebben, want je moet het ook wel durven.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik zou hetzelfde gedaan hebben , zelf zou je er ook van balen als je bij je auto komt en er is schade wat je niet kan verhalen! goed gedaan dus.
    Groetjes Wiesje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Awesome work.Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share

    BeantwoordenVerwijderen