zaterdag 20 september 2014

Dashcam of niet?

Ik zit een beetje in twijfel: koop ik een dashcam voor in mijn wagen of niet?
Het is een echte trend de laatste tijd, maar daar laat ik me zeker niet door leiden. Integendeel, ik heb zelfs nog steeds geen smartphone bijvoorbeeld.
Als je me een tijdje geleden zou gevraagd hebben of ik ooit een dashcam zou willen, had ik beslist "NEEN!" geantwoord. Maar op dit moment sta ik in twijfel. Het lijkt me toch ook aanzienlijke voordelen te hebben.
Ik heb het een tijdje geleden een paar keer voorgehad dat een chauffeur erg agressief reageerde omdat ik niet snel genoeg reed  -naar zijn zin toch tenminste, ik hield me netjes aan de toegestane snelheid. Ook heb ik het al meegemaakt dat een chauffeur de voorrangsregels aan zijn laars lapte en dat ik nog maar net een botsing kon vermijden door een noodstop te maken. Als dank kreeg ik gebaren van hem waarbij hij deed alsof hij mij een kopje kleiner ging maken en nog een paar welgemeende opgestoken middelvingers op de koop toe. Leuk is anders, dat kan ik je wel zeggen.

Nu ben ik niet zo voor de 'big brother' maatschappij, waarbij iedereen mekaar controleert. Beelden vertellen tenslotte ook niet altijd de werkelijkheid als ze niet in de juiste context worden geplaatst.
Alleen denk ik dat ik me toch een stuk geruster en veiliger zou voelen met zo'n camera in mijn auto. Of zou het een vals gevoel van veiligheid zijn?  Voor de prijs hoef ik het niet te laten, want die dingen zijn tegenwoordig helemaal niet zo duur meer. Voor iets meer dan 50 euro heb je al een degelijk exemplaar, lijkt me...

Wat vinden jullie? Of hebben jullie al ervaring met deze camera's misschien?

8 opmerkingen:

  1. Wat bereik je ermee? Denk je dat mensen aardiger worden? (Sorry maar ik denk het niet...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, ik denk het ook niet. Daarom twijfel ik of het moet kopen. Zo een camera past ook wat in een 'verzuurde' maatschappij vind ik. Maar anderzijds heb ik me ook al serieus bedreigd gevoeld in het verkeer...

      Verwijderen
  2. Zonde van je geld in mijn beleving. Wanneer komt het nou echt tot een moment dat je die beelden nodig hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een wat? Oeps... ik loop hopeloos achter...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's een kleine camera die je op je dashboard plaatst en die alles filmt. Handig in geval van verkeersagressie of een ongeval.

      Verwijderen
  4. Ik moest serieus eerst Meneer Google vragen waar het over ging :). Ik begrijp je punt en ik denk dat we over 20 jaar niet beter weten, dan hebben we er allemaal eentje. Maar voor nu denk ik nee, ik denk dat het inderdaad een soort schijnveiligheid geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, ik denk niet dat zoiets zin heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag laatst een filmpje van iemand die van achteren aangereden werd en die daarom dus weer op de auto voor hem botste. Gefilmd met een dashcam. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar volgens mij is het ook niet echt nodig.

    BeantwoordenVerwijderen