zaterdag 27 september 2014

Nog meer balen door nog meer (financiële) pech

Eerder schreef ik al een blogbericht (klik) over de onverwachte kosten die we hadden deze maand. Ik was hoopvol gestemd, en dacht dat we het ergste nu wel zouden gehad hebben. Mis poes! De (financiële) rampmaand september is immers nog niet voorbij...

Een week geleden had ik ongeveer voor 400 euro kosten aan mijn auto. Leuk is anders, maar ik was wel blij, want mijn wagen reed terug prima en ik dacht dat hij nu wel weer helemaal in orde zou zijn.
Niet dus: gisteren probeerde ik mijn auto te starten en hij deed niets meer, letterlijk niets. Bizar, vond ik dat. Meestal als een auto niet start, hoor je toch nog de motor die een poging doet om in gang te schieten.
Jammer genoeg ben ik geen lid meer van een pechverhelpingsdienst. Dit lidmaatschap zette ik stop uit besparingsdrang en omdat mijn auto meestal prima doet wat hij moet doen: starten en rijden.
Ik belde dus naar de garage en zij zeiden mij dat het hoogstwaarschijnlijk aan de batterij zou liggen. Dat leek me ook wel een plausibele verklaring. Ik mocht een nieuwe batterij ophalen met de afspraak dat ik ze kon terugbrengen indien mijn wagen dan nog niet zou starten. Zo gezegd, zo gedaan.
Mijn man, die inmiddels was thuisgekomen, deed de motorkap open en wat zagen we: bijna heel de binnenisolatie onder mijn motorkap was weggevreten door een dier. Je zag er zo de happen in! Het lag dus duidelijk niet aan de batterij. Waarschijnlijk heeft een marter zijn tanden in de bekabeling onder mijn motor gezet. Naar het schijnt zou in sommige leidingen een soort van visolie zitten waar die beestjes dol op zijn. Ik ben jammer genoeg niet het enige slachtoffer van deze vandalen in de buurt. Beneden in onze straat hebben ze al meerdere auto's gemolesteerd blijkbaar.

Nu moet ik een manier vinden om mijn wagen tot in de garage te krijgen, want rijden zit er dus voorlopig niet meer in. Ik overweeg om toch lid te worden van de pechverhelping. Je betaalt dan voor zo'n interventie (veel meer) meer dan het normale jaarlijkse lidgeld, maar ik zie geen andere mogelijkheid. Hopelijk hebben die stoute beestjes niet te lelijk huisgehouden onder mijn wagen, en val ik binnenkort niet achterover van de reparatiefactuur.

Soms zou ik echt mijn wagen willen wegdoen. Ik denk als ik eens uittel wat hij mij kost op jaarbasis, dat ik acuut down word. Ik weet dat het verwend klinkt, maar ik kan mijn heilige koe echt niet missen. Mijn kiddies zitten in drie verschillende scholen, waarvan er één op redelijk verre afstand en bovendien met rotslechte busverbindingen. Ook het brengen en halen naar de hobby's lukt me onmogelijk met de fiets...

Maar weet je, eigenlijk ben ik blij dat die rotbeestjes hun tanden in maar mijn auto hebben gezet. Bij een vriendin hebben ze zes kipjes doodgebeten... Da's pas erg! Ik moet er niet aan denken dat mijn lieve Violetta, Jasmijnje, Pluizemieke en Annabelle zouden zijn ten prooi gevallen aan die bloeddorstige dieren. 't Is al erg genoeg dat ons Fientje (klik) naar de kippenhemel is. 's Avonds sluit ik mijn dames dus op in hun nachthok, zodat ze veilig zitten.

Weten jullie misschien een manier om marters op een (milieu)vriendelijke manier af te schrikken? Ik zou jullie eeuwig dankbaar zijn :)

21 opmerkingen:

  1. Oei, dat is schrikken zeg!! En ontzettend balen.

    Ben je toevallig niet verzekerd voor schade die door dieren is aangebracht??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Milla wat erg dat je weer kosten krijgt. Je hebt van die periodes dat t gewoon niet ophoud.
    Marters hebben we hier niet en gelukkig maar zo te lezen want ik heb ook 3 kippies; Heb ook een Annabelle gehad. Nu Lara, Doutse en Willemijn. Ik zie ze nu zitten en ze wachten op me omdat ze honger hebben zo te zien. fijne dag (ondanks de financiele pech)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig dat er bij jullie geen marters zitten.Leuke namen hebben je kipjes! Die van van mij zitten 's ochtends ook altijd op eten te wachten :)

      Verwijderen
  3. Wat een pech! Soms komt het allemaal tegelijk.
    In onze straat is wel een marterprobleem. Het zijn de jonge marters die knagen, niet de volwassen beesten. Het zijn nachtdieren en houden wel van een warme motorkap. De mensen met nachtdiensten en die 's avonds met de auto weg zijn geweest zijn de pineut. Want dan is de auto nog lekker warm. Het verschilt per type auto hoe makkelijk zo'n beest er onder kan kruipen.
    Onze buren hebben hun motor er mee 'opgeblazen', zij wisten niet dat de kabels doorgebeten waren. Auto Total-loss.
    Wat helpt is een frame maken met kippengaas. Je maakt dit zo groot dat het onder de voorkant van je auto past. Je legt dit op de oprit en zorgt dat je altijd de neus van de auto hier op parkeert. Snap je een beetje wat ik bedoel ?
    De diertjes willen niet met hun pootjes over gaas lopen.
    Zorg ook dat je diervoeder (kippenvoer bv) goed opbergt. Ze komen namelijk ook op het voer af.

    Op mijn werk hebben we ook last van een steenmarter. In Nederland zijn ze beschermde diersoort trouwens. Marters eten wel stadsduiven, daar hebben we op het werk nu geen last meer van :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je tips! Dat van die kippengaas lijkt me wel goed te doen. Ik wist trouwens niet dat het de jonge marters zijn die knagen. ik heb voorlopig een spuitbus gekocht om ze te verjagen. Dat moet ik onder de motorkap spuiten.
      Maandag komt de garage mijn auto takelen en hopelijk valt de herstelling mee...
      Je buren hebben wel erg veel pech gehad, ik hoop dat bij mij de schade minder groot is.

      Verwijderen
  4. Balen zeg ! Ik zag serieus laatst ergens op internet dat je zou moeten urineren over je autobanden (met een gieter mag ook haha) omdat marters niet van die geur houden. Dat van dat kippengaas had ik ook gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tip: dan doe ik dat inderdaad wel met een gieter ;-)

      Verwijderen
  5. Balen :(
    Bij volledig casco dekking kun je het claimen naar wel aanpassing schadevrije jaren. Dus wel oppassen of het wel voordelig is om te claimen.

    Gelukkig is september bijna voorbij ;)

    groetjes jen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben geen volledige casco dekking. Mijn auto is al bijna 10 jaar oud...
      Ik hoop op een beter oktober maand. misschien toch maar eens met de lotto meedoen ;-)

      Verwijderen
  6. Hè bah, vervelend. Zo'n raamwerk met kippengaas zie ik hier in de buurt ook, blijkbaar hebben hier ook mensen last van die beestjes. Gelukkig hebben ze onze auto's nog niet ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gelukkig! Misschien toch ook maar maatregelen treffen voor ze jouw auto ook ontdekken...

      Verwijderen
  7. Hoi, wij hebben een soort extra verklikker onder de motorkap geplaatst dat marters verjaagt. Blijkbaar komen marters enkel naar bepaalde merken van autos omdat die met onderdelen op bzsis van visresten werken of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat zo'n toestelletje dat ultrasone geluiden uitzendt? En werkt dat goed bij jullie? Ik heb daar over gelezen op het internet. Als het effectief is koop ik dat misschien ook wel aan, want ik las dat je het al hebt voor 20 euro.

      Verwijderen
  8. Wij hebben de versie met een soort knipperlichtje erbij. Tot nog toe is het nog steeds efficient :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nu ook zo'n apparaatje gekocht. Hopelijk blijven de beestjes nu weg. Bedankt voor de info :)

      Verwijderen
  9. Wat vervelend voor je zeg! Martens schijnen inderdaad heel irritant te zijn als het om auto's gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hè, dat is balen. Vind martertjes wel leuke beestjes.....maar dat mag ik nu vast even niet zeggen hier....
    Hoop voor je dat het apparaatje werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn moeder zegt dat je bosjes hondenhaar onder de motorkap moet doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben overweldigd door vreugde dankzij Dr. Ilekhojie. Mijn man verliet me een paar jaar geleden voor een andere vrouw en ik was er kapot van omdat ik hem nooit iets verkeerds heb gedaan, ik bleef achter met mijn twee kinderen en een baan die weinig betaalt. Ik gaf het bijna op tot ik online een getuigenis zag over Dr. Ilekhojie en ik besloot contact met hem op te nemen. Ik legde hem mijn probleem uit en hij verzekerde me dat ik na 24 uur een positief resultaat zal zien, verrassend genoeg kwam mijn man de dag na de spreuk terug en smeekte me hem te vergeven en beloofde nooit te vertrekken. Mijn man is nu zes maanden terug en we hebben nog nooit problemen gehad, ik ben blij dat ik niet aan Dr. Ilekhojie heb getwijfeld, want hij kan problemen zeker oplossen. Je kunt hem nu ook contacteren voor hulp E-mail: (gethelp05@gmail.com) Viber / WhatsApp: +2348147400259

    BeantwoordenVerwijderen