zondag 21 december 2014

Mijn haat/liefde verhouding met de kerstperiode

De eindejaarsperiode is voor veel mensen een tijd om naar uit te  kijken en volop van te genieten. Ik vind persoonlijk ook wel dat die periode iets gezelligs heeft. De dagen zijn dan immers kort en donker. Aangezien ik houd van zonlicht en ploeteren in mijn tuin, geeft het toch nog iets om de lange periode die we dan nog te gaan hebben tot te volgende lente te doorbreken.

De werkelijke betekenis van kerst is natuurlijk heel mooi: het is een periode van samenzijn met familie en vrienden, en voor de gelovigen onder ons heeft het ook een prachtige christelijke betekenis. Jammer genoeg moeten we er tijdens de kerstperiode ook een aantal minder fraaie toestanden bijnemen, die me best wel kunnen ergeren.

Mijn lijstje met kerstirritaties (en... euh, vergeet de spreekwoordelijke korrel zout niet hé ;-):
  • Kerststerren: ook vaak verkeerdelijk kerstrozen genoemd. Je weet wel, die spuuglelijke kamerplanten met van die felrode schutbladeren die overal opdoemen in deze periode. Zelfs in oktober word je er tegenwoordig al mee geconfronteerd. Ik haat die planten werkelijk! Hoe komen ze trouwens bij de naam kerstroos? Een echte kerstroos (Helleborus) is een goddelijk mooie plant. Hoe durven ze om de naam 'roos' te gebruiken  voor zo'n wangedrocht? Het is trouwens naar het schijnt -alsof het nog niet erg genoeg is- ook nog eens een giftige plant. Zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb hé!
  • Kerstklimmers: en hiermee bedoel ik dan al die kerstmannetjes die in deze tijd van het jaar aan de gevels bengelen. Het moet dan net lijken alsof die kerstmannen aan een touw de huizen opklimmen, maar gezien de bedenkelijke kwaliteit van dit soort prullaria geeft het eerder de indruk dat deze rode ventjes een eind aan hun leven hebben gemaakt door middel van opknoping. Bah, luguber toch!
  • Kerstkitsch: teveel om op te noemen! Er valt ook op geen enkele manier aan te ontsnappen, of je moet al een maand of drie in een grot gaan zitten zonder één keer buiten te komen. Overal wordt ons oog blootgesteld aan de meest lelijke, belachelijke en kitscherige rommel: hoe meer plastic en nep, hoe beter, lijkt het wel! Een voorbeeldje? Zoals eerder gezegd haat ik kerstrozen, maar als ze dan ook nog eens van plastic zijn: hier heb ik gewoon geen woorden voor!
  • Kersteten: met kerst worden we verondersteld om ons vol te proppen met de meest vette en ongezonde etenswaren die er te vinden zijn. Ok, hier kan ik nog mee leven: je schaadt er tenslotte alleen jezelf maar mee. Veel erger vind ik walgelijke dingen zoals foie gras, oftewel vervette ganzenlever. Dit is toch te zot voor woorden en werkelijk een staaltje van de meest gruwelijke dierenmishandeling. Of vinden jullie het normaal misschien om een gans een trechter in de strot te rammen en onder dwang vol te proppen met eten? De bedoeling is dat het beest een zieke lever krijgt die wij, onmensen, dan kunnen binnenspelen op het kerstdiner. Barbaars toch, of hebben jullie er een ander woord voor? (Dit hoef je niet met een korreltje zout te nemen: hier meen ik elk woord van, uit de grond van mijn hart). Er bestaan trouwens zeer lekkere plantaardige varianten voor foie gras zoals Faux Gras (klik).
  • Kerstbomenmoord: ocharme, ... al die mooie sparren die zo fier in de buitenlucht staan te pronken, worden enkele weken voor kerst harteloos afgezaagd om hun laatste levensdagen door te brengen in een oververhitte woonkamer, waar ze een gruwelijke dood sterven. Als dank voor hun moed en opoffering worden ze na de kerstperiode doodleuk samen op een hoop gesmeten en opgefikt.
  • Kerstshoppen: oh gruwel! Wie heeft het trouwens uitgevonden dat we elkaar met kerst moeten overladen met nutteloze cadeaus? Die cadeaus bemachtigen lijkt overigens tegenwoordig meer op een afdaling naar de hel dan op een gezellig namiddagje shoppen. Leve het online winkelen!


Zo, ... dat dat waren mijn irritaties, maar voor de rest vind ik het wel een leuke periode hoor!


Gegroet, 
Miss Milla


Ik zou het geweldig vinden als jullie me ook op Facebook en Pinterest volgen :-)



8 opmerkingen:

  1. Oh, ganzenlever, verschrikkelijk ! Niet alleen de ergste dierenmishandeling zoals je zegt maar het levert dan ook nog eens een onsmakelijk iets op. Ik vind die smaak walgelijk, ooit eens ergens geproefd, nooit meer !
    Ik vind de kerstperiode ook wel iets hebben maar dan vooral door de lichtjes overal. Het is de donkerste periode van het jaar en dat brengt dan toch wat licht, ook al is het kunstmatig.
    Wij zijn ook elk jaar wel schuldig aan de "moord" op een echte kerstboom, maar het is toch zo gezellig.
    Geniet in ieder geval toch van de feestdagen, en niet té veel eten hé ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van de kerstboom was vooral ludiek bedoeld, maar dat wist je wel hè ;-)
      Maar ganzenlever..., ik ben blij dat jij er ook zo over denkt!

      Verwijderen
  2. Ik begin mij jaar na jaar ook meer te ergeren al heel het kerstgedoe.
    Dit jaar werden alvast ALLE cadeautjes online gekocht , dat scheelt al een pak stress :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt hé! En al zeker als je dan nog eens moet gaan shoppen met de kids in je kielzog...

      Verwijderen
  3. Je stukje zou zo door mij geschreven kunnen zijn...!

    Wat ik me (dus) afvraag... heb jij alternatieven bedacht? Of ga je tegen heug en meug met alle tradities mee...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms proberen wij te 'onstsnappen' aan de kerstgekte door een korte vakantie in deze periode in te lassen. Dit jaar vieren we wel kerst, maar dan enkel met de naaste familie en vooral omdat de kinderen er zo van genieten.. We houden het wel vrij eenvoudig wat betreft cadeautjes en eten. Zeker geen wilde dieren op zo op het menu!
      Onlangs hoorde ik op de radio van mensen die met de familie afspreken om geen cadeautjes voor elkaar te kopen (enkel voor de kinderen iets kleins) maar wel iets te doneren aan een goed doel waar iedereen achterstaat. Dat vond ik wel een tof idee!
      Wat doe jij met kerst? Ik ben altijd wel benieuw naar leuke alternatieven.

      Verwijderen
  4. Haha, ik leef volledig met je mee! Zelfs onze kinderen kunnen die opgehangen kerstmannen niet meer zien of rieken! :) Cadeautjes zijn we al jaren geleden van afgestapt. Ik koop nog wel wat voor mijn eigen kinderen, maar niet meer voor heel de familie. Scheelt een pak stress én geld! En wat eten betreft, Kerstavond wordt dit jaar in mijn huis gevierd met de hele familie (we wisselen jaarlijks af), en enkel bij de hoofdschotel is een stukje vlees voorzien, de rest is volledig vegetarisch!
    Yes, we can! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat eten, die kitsch, de commercie die ermee aan de haal is gegaan. Niks vrede op aarde en denken aan de medemens, zelf zoveel mogelijk geld uitgeven aan eten en stomme kerstversiering (in huis en aan jezelf) die je na twee weken weer weghaalt. Ik erger me er dood aan.
    En al die vreselijke sentimentele en vooral domme kerstfilms en liedjes? Waaaaah, help, Ik duik even onder.

    BeantwoordenVerwijderen