vrijdag 26 december 2014

Soms wou ik dat ik het metabolisme van een kip had

Op kerstavond was er ten Huize Miss Milla een klein kerstfeestje. Geen overdreven toestanden met wilde diersoorten en vervette ganzenlevers op het menu uiteraard. Oh neen, dat hoeft écht niet voor ons.
Eenvoud siert: dat blijft toch een van mijn motto's.


Ik eet trouwens al meer dan 20 jaar geen vlees meer, af en toe wel een klein stukje vis. De huisgenootjes hier eten wel vlees hoor, maar zeker geen gekke dingen en absoluut niet elke dag.
Manlief heeft wel, als we elkaar nog maar pas kenden, een tijdje vleesloos geleefd. Dit was echter meer om indruk te maken op ondergetekende, dan uit overtuiging denk ik ;-).
Ook de kiddo's willen af en toe een stukje vlees op hun bord en dat vind ik geen probleem. Ik voel zeker niet de neiging om iedereen kost wat kost te overtuigen van mijn levensstijl.  Later, als ze groot zijn, zullen ze zelf wel een weloverwogen keuze maken.
Desalniettemin staan hier meestal toch wel vegetarische gerechtjes op het menu, omdat ík nu eenmaal het vaakst achter het fornuis sta.
En neen, we we hebben geen chronisch ijzertekort of een lijkbleke teint -nu ja, ikzelf ben wel een bleekscheet, maar da's nu eenmaal mijn huidtype- zoals de meeste (onwetende) mensen dan al snel denken.

Wat stond er op het menu bij ons op kerstavond? Heel simpele dingetjes, want ik houd zoals gezegd niet van decadent en ik heb op zo'n avond al helemaal geen zin om heel de tijd in de keuken te staan, terwijl de rest lekker met de voetjes onder tafel zit.
Jammer genoeg ben ik vergeten om fotootjes te nemen van de bordjes -ik vind dat trouwens altijd een beetje gênant in gezelschap- maar ik neem aan dat jullie voldoende verbeelding hebben om er een plaatje bij te denken ;-)

  • Aperitiefhapjes uit de oven met een glaasje cava: lekker makkelijk en de kiddo's zijn er dol op. Euh... niet op de cava natuurlijk! Niet dat ik weet tenminste...
  • Pompoen-wortelsoepje: ook ten gunste van de kids, maar de meeste volwassenen kunnen dat ook wel waarderen. Een voordeel van soep is dat je het op het moment zelf maar hebt op te warmen en eventueel wat af werken met room en verse kruiden.
  • Zalm, gekruide aardappeltjes uit de oven, tomaatjes met Provençaalse kruiden en parmezaan (ook uit de oven) en een fris slaatje met honing-mosterddressing: ook hier heb je weinig werk aan, als je het merendeel op voorhand al klaar zet. Enkel nog even alles in de oven schuiven en het slaatje bereiden.
  • Dessertbordje met een stukje kerststronk, een toefje slagroom en vers fruit met frambozencoulis.

Zoals jullie lezen ben ik zeker geen wonder in de keuken, maar er was niets aangebrand en de bordjes werden allemaal leeg gegeten. Het zal dus waarschijnlijk wel in orde zijn geweest. 
Het enige probleem is dat ik altijd veel te veel eten voorzie op zo'n avond. De gasten mogen zeker niet met honger van tafel gaan, of na het feestje nog even langs de frituur passeren om een frietje binnen te spelen. Da's toch de nachtmerrie van elke gastvrouw, niet?
Geen erg hoor, de kipjes kregen de dag nadien dus ook een heus kerstmaal geserveerd. Zo te zien vonden ze het overheerlijk, want in een mum van tijd was heel die berg eten weggewerkt.
Ik sta er altijd van te kijken hoeveel voedsel zulke kleine dieren kunnen eten. Het zijn tenslotte maar krielkipjes van minder dan een kilo lichaamsgewicht. Neen, van obesitas hebben deze beestjes geen last. Maar ja, zo heel de dag scharrelen zonder een minuut stil te zitten dat kost wel wat energie waarschijnlijk.

7 opmerkingen:

  1. Die kippen treffen het maar! Je menu ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook geen overdreven gedoe of gerechten, het ging om het samenzijn (2 vd 3 zonen plus schoonouders)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt erg lekker. Mijn moeder pakt altijd uitgebreid uit, wel jammer liever wat minder en lekker. Vanmiddag eten we bij mijn schoonouders en eten we 'gewoon' pasta. Vinden de kinderen lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind je tafel erg mooi gedekt! En je kerstmenu klinkt prima.

    Huisvijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je gerechten net zo goed gelukt zijn als je sfeervol gedekte tafel, dan hoef je niet bescheiden te zijn over je kookkunst. Ik weet zeker dat iedereen genoten heeft. De kippen in ieder geval :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmm, dat klinkt allemaal lekkerrrr... Mijn moeder heeft helaas met de jaren een intolerantie 'gekweekt' aan vis en schaaldieren, anders stond het hier ook op het menu! Prachtige tafel, je hebt echt een heel gezellige woonkamer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmm,klinkt zeer lekker!! Hier wordt wel vlees gegeten maar ikzelf niet meer met volle overtuiging.Ik zou ook graag eens vegetarisch koken maar weet echt niet hoe eraan te beginnen.Ik zal eens wat opzoekwerk moeten doen...

    Nog een fijne avond!

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen