dinsdag 23 december 2014

Soms is goedkoop... duurkoop!!!

Ik probeer bewust te consumeren. Ik zeg niet dat ik een doorwinterde consuminderaar ben, daarvoor houd ik teveel van mooie spullen. Toch probeer ik me niet al te vaak te laten verleiden tot het kopen van prullaria. In winkels als Pr*markt zal je me niet zo snel aantreffen en al de kerstkitsch die er op dit moment in de Acti*n en consoorten te vinden is, hoeft voor mij ook niet.
Ik heb het soms wat moeilijk met het wegwerpkarakter dat jammer genoeg zo welig tiert in onze huidige maatschappij, met alle nefaste gevolgen voor mens, dier en milieu tot gevolg.
Niet dat ik zonder zonden ben hoor, verre van zelfs... maar alle beetjes helpen.
Ik wil mijn kids vooral niet opvoeden met het idee dat je een broek maar 3 keer hoeft te dragen en dan rustig kan weggooien omdat ze toch maar 5 euro kostte. Al het leed dat aan zo'n goedkope broek kleeft, daar mogen we als consument toch niet blind voor blijven. Jammer genoeg is het heel moeilijk om op dat gebied de juiste keuzes te maken, ook de duurdere merken maken zich schuldig aan wanpraktijken en gaan plat op de buik voor de grote winst.

Soms lijkt het wel alsof we enkel aan onszelf denken: als wij maar lekker veel en goedkoop kunnen kopen, dan is het goed. Tja... ik bezondig me hier ook aan hoor.
Alles Fairtrade en biologisch kopen, zou voor mij financieel absoluut niet haalbaar zijn. Waar ik wel veel belang aan hecht is niet te gaan voor spullen die (waarschijnlijk) maar een kort leven beschoren zijn omwille van hun bedenkelijke kwaliteit. Zoals eerder gezegd houd ik namelijk niet zo van het 'wegwerp' principe. Ik ben er ook niet vies van om me af en toe iets tweedehands aan te schaffen. Zo kochten we onlangs nog twee autostoelen van prima kwaliteit voor onze kleuter. We hadden voor hetzelfde geld ook twee goedkope nieuwe stoelen kunnen kopen, maar dan was de kwaliteit een heel pak minder geweest.

Toch haalt de gierigaard in mezelf soms nog de bovenhand, en laat ik me vangen aan producten die zo goedkoop zijn dat ik ze niet kan weerstaan. De laatste tijd deed ik een aantal 'miskopen' die me uiteindelijk meer geld hebben gekost omdat ze zo slecht van kwaliteit waren. Uiteindelijk moest ik me alsnog een duurdere variant aanschaffen. Tweemaal geld kwijt dus, en weer een extra belasting voor het milieu, want die prul moet natuurlijk ook weer verdwijnen.

Mijn lijstje met 'goedkoop is duurkoop' aankopen:

  • Muurverf van de Acti*n: OMG, gek werd ik van deze verf. Misschien ligt het aan mij, maar na vier lagen kwam ik nog niet tot een acceptabel resultaat. Gevolg is dat ik alles nog eens moest overdoen met verf van mijn geliefde (kwaliteits)merk, dat toegeven, wel vier keer duurder is. De lakverf van de Acti*n is overigens wel van goede kwaliteit volgens mijn bescheiden ervaring. Eerlijk is eerlijk, als het goed is mag het ook gezegd worden!
  • En horloge van het Kruidv*t: na één week was het ding al stuk! Gelukkig deden ze in deze winkel helemaal niet moeilijk en mocht ik het direct ruilen voor een ander exemplaar.
  • Houten kerstversiering met lichtjes, die ik kocht aan de helft van de prijs in een tuincentrum. Er was blijkbaar een goede reden voor de afprijzing, want toen ik thuis het ding in het stopcontact stak bleken de lichtjes niet te werken. En natuurlijk stond er op de kassabon dat afgeprijsde artikelen niet geruild kunnen worden. De lampjes herstellen bleek onbegonnen werk, dus kon ik weer naar de winkel voor een nieuwe set lichtjes. Grrrrr...
  • Hondenvoer: ik wou eens een keertje het vertrouwde voer vervangen door een andere variant, die een pak goedkoper was. Weer duurkoop, want ons Fleurtje raakte maar niet verzadigd met dat voer. Het leek wel alsof ze de hele dag met honger rondliep. Toen ik de lijst met ingrediënten doornam snapte ik waarom: er zit voornamelijk graan in en veel te weinig vlees. Een hond is nu eenmaal een carnivoor hé. Nu snap ik trouwens waarom het véél goedkoper was!

Hebben jullie ook ervaring met 'goedkoop is duurkoop'?

18 opmerkingen:

  1. Mooi stukje heb je gechreven. Ik denk dat je hiermee het geworstel van veel mensen verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje. En waar: soms is goedkoop prima (lakverf van de Action), soms is het pet. En je kunt niet eens altijd goede testen vinden om kaf van het koren te scheiden (al doet een consumentenbond het aardig).
    Over de tuinverlichting: ook afgeprijsde producten moeten doen wat ze zouden moeten doen. Verlichting moet licht geven. Dus daarmee zou ik toch terug gaan (en vragen om eenzelfde product, of een tegoedbon voor het bedrag). Geld terug zal wel niet lukken, maar verlichting die geen licht geeft.... Nee dat kan echt niet - regeltjes op de kassabon of niet.
    En als ze je afpoeieren dan heel hard zeggen: "Dus als ik hier verlichting koop, kan het gewoon zijn dat die het niet doen. En dat vinden jullie acceptabel risico?" Heel hard, liefst op een zaterdagmiddag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, eigenlijk zou ik zo assertief moeten zijn om terug te gaan en dan inderdaad best op een drukke zaterdag ;-)

      Verwijderen
  3. Ik heb laatst een pak goedkoop (Fokker) kattenvoer gekocht, gelijk een zak van 6 kilo omdat dat nóg goedkoper was. Niet te eten, vonden de katten. Ik heb het nu gemengd met een beter weg te werken voer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ja, in twijfel ook altijd heel hard tussen Fair Trade en mijn eigen lege portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als we nu met z'n allen massaal Fair Trade zouden kopen zouden de prijzen vanzelf dalen door de wet van vraag en aanbod. Helaas is dit een utopie vrees ik.

      Verwijderen
  5. Herkenbaar, helaas... Mijn laatste miskoop was een doos vol kerstbollen voor geen geld. Toen ik het uitpakte, zag ik dat aan geen enkele kerstbol een koordje was om ze op te hangen! De koordjes waren apart in een zakje, mocht ik alles nog zelf knopen, haha! :D Maar kom, met een avondje prutswerk was ik er van af...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan had je gelijk een avondvullende activiteit erbij, gratis en voor niks ;-)

      Verwijderen
  6. Helaas weet ik wat je bedoelt. Ik heb wel eens iets goedkoop gekocht, alleen maar om het met lede ogen snel kapot te zien gaan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kwaliteit vaak wat meer kost heb ik ook al gemerkt, maar als 't zo goedkoop is is het ook zo aanlokkelijk hé.

      Verwijderen
  7. Vaak zijn het van die impulsaankopen he, waarvan je spijt krijgt. Ik in ieder geval wel...

    Je verwoordt precies mijn dilemma: bij bepaalde prijzen wéét je gewoon dat het niet op een goede manier geproduceerd kan worden. Dan breekt ook in mijn hoofd een "ruzie" uit tussen het onverzadigbare kind dat volgens mij iedereen heeft, en dat roept "HEBBEN HEBBEN", de vrek dit gilt "Ja maar het is zóóó goedkóóóp!!" en tja, soms is dan de verstandige degene die het onderspit delft, ook al fluistert deze "Ja maar eigenlijk heb ik het niet nodig en bovendien zijn hier mensen of dieren of planten heel ongelukkig van geworden, dat kan niet anders voor deze prijs..."

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik koop zoveel mogelijk bio en fairtrade. In ieder geval als we met z'n 2-en zijn. Met z'n 5-en is het allemaal best prijzig, en dat is dus nu :-) Vwb de lampjes: teruggaan en reclameren. Volgens mij moeten ze zelfs geld teruggeven omdat het ondeugdelijk materiaal is. Volgens (Europese) richtlijnen heb je 2 jaar garantie op producten m.i.v. aankoopdatum.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Katteneten, ik heb ook gezondigd aan goedkoper eten, maar daar hebben ze hun buikje niet met vol. Ik koop ook dure voeding voor hen, omdat ze krijgen wat ze nodig hebben aan mineralen, vitaminen en vlees. Duurder ja, maar ik doe er langer mee. Het zit hem ergens. Maar ik let wel op de centjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik voel je, maar ik denk als je zoveel mogelijk (ey, we doen ook allemaal maar gewoon ons best :-) ) let op je aankopen dan is dat ook al goed en hoeft het niet per se direct altijd fair trade te zijn. En met dat voer, ik haalde in het begin voor mijn hondje bij de L*dl goedkoop voer, tot dat ik me er eens in ging verdiepen en inderdaad, brokjes van niks. Nu gebruiken we al een aantal jaar wat duurder voer, na een goede uitleg van de verkoper en het beestje laat veel minder scheten (godzijdank) en haar vacht is niet meer schilferig....

    BeantwoordenVerwijderen