donderdag 27 maart 2014

5 huishoudraadsels.. opgelost!

Als thuisblijfmam neem ik het grootste deel van het huishouden op mij. Logisch, ik heb nu eenmaal meer tijd voor al die klusjes dan de rest van het gezin. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik blij ben met alle hulp die ik krijg van manlief en de kindertjes.

Al geruime tijd stel ik mij een aantal vragen wat betreft 'HET HUISHOUDEN'.
Gelukkig is daar het internet als reddende engel! Na wat 'googelen' vond ik het antwoord op 5 prangende vragen.

Lezen jullie even mee?
  1. Waar blijft al dat stof toch steeds vandaan komen? Je wilt het eigenlijk niet weten, maar het grootste (tot 70 %) deel van het stof in huis komt gewoon van onzelf (ieuw!). Dus al die stofdeeltjes die je ziet rond dwarrelen op een zonnige dag, zelfs als je net de stofzuiger ter hand hebt genomen, zijn gewoon huidschilfers en haren. De rest van het stof komt van huisdieren, vezels uit kledij en alle textiel in huis (check de filter van je droogkast maar eens), en van zand en andere viezigheid die je binnenbrengt via je schoenzolen. Stof heeft de neiging om zich steeds te concentreren op zogenaamde 'hotspots'. Dit zijn de plaatsen waar stof in een soort cluster samenhangt: bijvoorbeeld onder de zetels, kasten en bedden. Op deze verborgen plekken een keertje extra stofzuigen kan helpen te voorkomen dat deze stofnesten op den duur uitgroeien tot de creaturen die we allemaal kennen uit de (lichtjes overdreven) reclame van Sw*ff*r. Maar dames,  wordt vooral geen slaaf van je stofzuiger hé, want van een beetje stof is nog (bijna) nooit iemand doodgegaan.
  2. Waarom gooien mannen hun sokken altijd naast, op, of achter de wasmand en niet erin? Op deze vraag vind ik echt nergens een bevredigend antwoord. Het zou in de genen zitten, volgens sommigen. Volgens anderen zou het er mee te maken hebben dat ze, ons vrouwen, willen bewijzen dat we ze toch niet kunnen veranderen. Daarom laten ze dan waarschijnlijk ook altijd de WC-bril omhoog staan. Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Weten jullie het misschien? 
  3. Hoe kunnen er zoveel haren van 1 (kleine) hond komen? Het is heel normaal dat een hond (of kat) het hele jaar door haar verliest. Haren hebben immers een cyclus: groeien, afsterven en uitvallen. Tussen de twee rui periodes (zomer- en wintervacht) door gebeurt dit gespreid. Tijdens de rui gebeurt dit in een tijdspanne van 3 of  4 weken (maar dan veel overvloediger). Ruien is dus volkomen normaal bij een gezonde hond. Kan je hier echt niet tegen en wil je toch een hond, schaf je dan een poedel aan want deze verliezen geen haren. Wil je meer over ruien weten kijk dan hier.
  4. Waarom is het ergens anders altijd veel netter, opgeruimder en lijkt alles er veel meer op rolletjes te lopen dan bij jezelf? Omdat ze geen, minder of grotere kinderen hebben/ Omdat ze meer gezag hebben over hun kinderen / Omdat ze gewoon veel vlijtiger zijn dan jijzelf / Of gewoon omdat je altijd veel kritischer bent voor jezelf dan voor een ander.
  5. Waarom zetten (kleine) kinderen altijd hun (vettige) vingertjes en mondje tegen de ruiten, TV en andere glanzende oppervlakten? Alles betasten is een fase in de ontwikkeling van kinderen om de wereld te ontdekken en kennis te maken met verschillende texturen. Kleine kinderen zijn (nog) heel lichamelijk ingesteld en steken ook geregeld dingen in hun mond. Zeker onder de drie jaar moet je heel waakzaam zijn, zodat ze niet kunnen stikken in kleine voorwerpen. Het is dus heel normaal om overal kleine (vettige) vingertjes te zien in je woonkamer, keuken, badkamer,... Maak je er niet te druk over, het wordt beter met de jaren. Alhoewel... thuis verandert gewoon de hoogte waarop de vingertjes staan ;-) en verder denkt mijn kleinste dat elk toestel een touch screen heeft, geloof ik.
En dan heb ik nog één vraag waar ik geen antwoord op vind (en die ook niet zozeer met het huishouden te maken heeft): waarom spelen zoveel volwassenen spelletjes op Facebook?
Weten jullie hierop het antwoord misschien, want ik begrijp er niets van?


   
  

9 opmerkingen:

  1. Zou het echt zoveel netter zijn op een ander? :-) bah ja bij mensen die nooit thuis zijn hehe
    Hondenharen mja hier zijn t kattenharen.
    De sokken daar mag ik niet over klagen, hier landen ze netjes in de wasmand. ( de wc-bril daarentegen...krijg het er niet in)
    Van dat touch-screen lol, mijne kleine man denkt da ook.
    En die facebookspelletjes...geen idee, k vraag mij da soms ook af, of hoe je uuuuren op die facebook kan vertoeven :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben niet zo een schoonmaak-miep geloof ik, dus je moet bij mij echt niet zomaar binnenvallen haha! Er wordt hier gewoon geleefd en yep er ligt wel eens wat op de grond, dat zuigen we weg en dan ligt het er de volgende dag weer.
    Op nummer 2 kan ik je ook geen antwoord geven, ik heb hier ook zo een monster, overal écht overal vind ik vieze onderbroeken en sokken van hem. Ik heb een keer alles opgespaard tot hij echt niks meer in de kast had. Toen had hij een probleem dus, mocht ie zelf oplossen (het heeft niet geholpen). En spelletjes op FB speel ik ook niet hoor, zie ik zo de lol niet van in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarschijnlijk lijkt het altijd netter ergens anders omdat we altijd denken dat 't gras groener is aan de overkant. Mijn ervaring leert me echter dat de huishoudens die het meest op rolletjes lijken te lopen vaak ook de meest ongelukkige huishoudens zijn. Steeds die schijn op moeten houden naar de buitenwereld toe lijkt me zo vermoeiend... Neen, dan heb ik veel liever mensen waar ook soms stof op de kasten ligt, waar je moet laveren langs het speelgoed en waar te de kinderen af en toe ook stout zijn. Daar wordt tenminste echt geleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spelletjes spelen op Facebook? Zal ik je eens wat vertellen? Ik zit niet eens op FB. Ik vind er niks aan. Hier is het huishouden ook niet sic en span, maar ik hou wel van opgeruimd. En ja, daar ben ik dan zo'n vpbeetje de hele dag mee bezig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een te grote rotzooi mag het bij ook niet zijn hoor, daar kan ik niet tegen. Maar met kids in huis is er altijd wel ergens rommel... Ik probeer gewoon niet teveel spullen te hebben, dan is opruimen al een stuk minder stresserend.
      Ik zit wel op FB (niet meer dan 10 minuten per dag) maar ik begrijp je wel hoor. Ik zou mijn account soms ook willen verwijderen, maar toch doe ik het niet. Ik weet zelf eigenlijk niet waarom.

      Verwijderen
  5. Goede vragen! Ik heb er ook eentje: waar blijven toch al die sokken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee! Eentje vind ik meestal wel terug, maar de tweede van het paar blijft vaak spoorloos ;-).

      Verwijderen
  6. Hihi, spelletjes op facebook, daar wil ik NIETS van weten. Ik doe het niet en het interesseert me weinig dat mijn vrienden level zus of zo hebben gehaald :-)
    Punt nummer 1, ik wist het wel, maar verdring het steeds weer en vraag me dat dan ook elke keer af als ik de slaapkamer weer eens goed bekijk in het zonlicht... mhmh.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij dat ik niet de enige ben die niks van die spelletjes snapt...

      Verwijderen