woensdag 12 maart 2014

Pittige bloemkoolsoep

Wat doen we met die eenzame bloemkool die daar maar een beetje ligt te verpieteren in de koelkast? Een soepje van maken natuurlijk!
Ik ben dol op soepjes: ze zijn voedzaam (en goed voor de lijn!), makkelijk en meestal ook goedkoop. Met wat brood erbij kunnen ze zelfs af en toe een warme maaltijd vervangen. Het is ten slotte toch vastentijd.

 

Dit heb je nodig:
  • een bloemkool
  • 2 kleine uien
  • 2 aardappelen
  • 1 1/2 liter water en 3 groenten bouillonblokjes
  • wat olijfolie
  • peper en zout
  • gemberpoeder
  • 200 ml light room
  • bieslook voor de garnering
  • eventueel wat gerookte zalm

Zo maak je het:
  • snij de uien in stukjes en fruit in wat olijfolie
  • voeg de aardappelen (in kleine blokjes) en de bloemkool (in roosjes) toe en laat nog even stoven
  • voeg het water en de bouillonblokjes toe, kruid met wat gemberpoeder (oppassen want dit is redelijk pikant)
  • kook de soep gaar
  • kruid met peper en zout
  • mix de soep fijn
  • voeg 200 ml (light) room toe
  • werk af met bieslook, en eventueel met broodcroutons

Ik serveerde de soep met zelfgebakken volkorenbrood en strooide nog wat restjes gerookte zalm (in kleine stukjes gesneden) in de soep. De zalm kan je eventueel ook vervangen door grijze garnaaltjes.

 
Smakelijk!

6 opmerkingen:

  1. Mmm, dat lijkt me een heerlijk receptje, ga ik zeker eens maken. Lekker met zelfgebakken brood erbij, daar hou ik van!
    Dank je voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker receptje, die bewaar ik.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er een heel smakelijk soepje uit! Ik heb ook wel eens last van 'verpieterende ijskastgroenten' dus ik ga je tip hier zeker onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er lekker uit zeg. Ik wist niet dat je van bloemkool ook soep kon maken! Dank voor het recept dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat tot voor kort ook niet ;-), maar in de vorm van soep eten mijn kids wel kool, en anders halen ze hun neus er voor op.

      Verwijderen