vrijdag 21 maart 2014

Over poetsen en zo meer

Bah, wat een weer vandaag! Of zijn we wat teveel verwend geweest de laatste tijd misschien?
Na dat heerlijk wroeten in de aarde met de zon op mijn bol, is het nu weer (dringend) tijd om mij een beetje te focussen op 't huishouden.

Neen, ik ben niet zo'n type dat haar eer haalt uit de graad van properheid van de vloer en 't aanrecht. En van alle ziektes die er bestaan in deze wereld is er eentje die ik waarschijnlijk nooit zal krijgen: de kuisziekte.

Desalniettemin wil ik ook niet in een varkensstal leven, en moet ik toegeven dat ik heel zenuwachtig kan worden van (te) veel rommel in huis.
In een eerdere post schreef ik wel eens over van die verzamelaars die hun huis bijna niet meer in of uit kunnen wegens te veel rotzooi. Dit schrikbeeld voor ogen houdt me wel in 't gareel als ik een beetje lui zou worden op poetsgebied.

De handen moeten dus uit de mouwen worden gestoken, en wel vandaag!
Neen, geen uitstelsmoesjes meer, zoals een hondje (smekende puppy ogen) dat dringend moet gaan wandelen, of  een bezoek aan de kapper dat héél erg nodig is wegens een uitgroei van wel DRIE centimeter. We vliegen er in, zin of geen zin.

Gelukkig heb ik voor mezelf enkele gewoontes ontwikkeld om 't huishoudelijk werk wat aangenamer te maken.
Ik deel ze graag met jullie:
  • Muziek, muziek en nog eens muziek: poetsen gaat veel sneller en je gaat het zelfs leuk vinden met de  juiste muziek erbij. Niet als achtergrond, neen volle bak The Chemical Brothers uit de luidsprekers en geloof me, het gaat vooruit!
  • Strijken is natuurlijk vreselijk saai, maar het wordt veel interessanter als je met de strijkplank voor de TV postvat en kijkt naar al die opnames waar je anders toch nooit aan toe komt. Je kan (als je alleen thuis bent) dan ook kijken naar programma's waar je je eigenlijk een beetje voor schaamt dat je er naar kijkt (zoals van die hele domme soaps). Zorg wel dat je de TV snel uitzet als er onverwachts iemand voor de deur staat. Je wilt uiteraard niet betrapt worden!
  • Koop een hond. Mensen denken altijd dat je veel meer poetswerk hebt met een hond in huis, maar eigenlijk is het net omgekeerd. Alle kruimels zijn al opgeruimd voor ze de grond bereiken. Een hond verbruikt trouwens ook geen stroom zoals een kruimeldief, en we moeten toch allemaal ons steentje bijdragen voor een lager energieverbruik.
  • Trakteer uzelf na iedere vervelende klus op een koffietje met een koekje. Alhoewel, misschien dat koekje toch beter niet élke keer, anders worden we moddervet en dan schiet het poetsen natuurlijk ook niet meer op.
Hebben jullie nog tips om het huishouden aangenamer te maken? Ik ben één en al oor en altijd bereid om bij te leren ;-)

11 opmerkingen:

  1. Huishouden en aangenamer? Kan dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tips? Eh... tja. Ik vind het altijd zo fijn als het klaar is en schoon, dat wel, en stoor me aan rommel en viezigheid. Maar dan werkt een huishoudelijke hulp ook best goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, ik zet ook altijd de muziek keihard aan. Het liefst een of andere house-mix of een playlist van mijn telefoon. (De telefoon in de kontzak en je hebt overal waar je komt de muziek aanstaan :)

    Verder maak ik vaak een lijstje van dingetjes die moeten gebeuren. Met elk dingetje dat ik kan afstrepen ben ik dichter bij het weekend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Muziek check, hond check, koffietje after check. Ik kan er helaas niet meer van maken. Een schoonmaakster nemen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben thuis momenteel, en dat kost me teveel geld. Trouwens, ik zou pas echt stress krijgen moest hier een poetsvrouw over de vloer komen. Ik zou alles beginnen opruimen en poetsen als een gek uit schaamte voor mijn rommel ;-)

      Verwijderen
  5. Niet strijken. Ik strijk echt nooit. Gewoon van het wasrek de kast in. Niemand die het merkt denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's misschien wel de beste tip: gewoon niet strijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Of gewoon kleren die niet hoeven gestreken te worden!
    Maar omdat die niet bestaan strijk ik ook wel voor TV is idd handig om je opgenomen series in te halen.
    Muziek doe ik ook, volle bak en ook het potje koffie :-)
    Ik ben trouwens huishoudhulp ;-) en er zijn héél veel mensen die opruimen voor ik kom hehe maar dat is niet nodig...voor mij toch niet.
    groetjes,
    Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eigenlijk vind ik strijken nog een van de leukste klusjes in 't huishouden. Zeker als ik dan al die stapeltjes fris gestreken zie liggen, alleen dan moeten ze nog in de kasten raken hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, héél herkenbaar! :) De kuisziekte zal ik ook, met zekerheid, NOOIT krijgen! Maar idem hier: te veel rommel in huis bezorgt me een héél onrustig gevoel. Mijn 'remedie': de volumeknop van de radio of CD-speler gevoelig hoger! :)

    BeantwoordenVerwijderen