dinsdag 11 maart 2014

Over elfjes en koekjestaart

Onze dochter was onlangs jarig. Op Wereld Vrouwendag nog wel, en wat was ze daar fier op! (En ik ook).
"Vorig jaar werd ik een tiener" zie ze. Ik vroeg haar: "Wat word je dan op elf jaar?"  Haar antwoord had ik al kunnen verwachten: een elfje. Klinkt wel lief vind ik, elfje.
We hebben ons elfje eens goed verwend op haar verjaardag, en het zonnetje was ook van de partij, dus dat kon niet beter!

Eén van haar wensen was zelf taart maken om te trakteren op haar verjaardagsfeestje. Het moest koekjestaart worden. Lekker makkelijk, en zo'n taart kan door de kinderen helemaal zelf versierd worden naar eigen smaak.




Dit heb je nodig:
  • 250 g zachte boter
  • 250 g bloemsuiker
  • chocolademelk (koud)
  • petit-beurre koekjes
  • hagelslag, smarties, chocolade vlokken, ... (voor de versiering)

Zo maak je het:
  • Meng de zachte boter met de bloemsuiker met behulp van een mixer.
  • Leg op een rechthoekige schaal een laag koekjes, die je eerst even kort in de chocolademelk hebt gedoopt.
  • Bestrijk de koekjes met het suiker-boter mengsel.
  • Herhaal dit tot een je zestal laagjes hebt.
  • Bestrijk de bovenkant en de zijkanten van de taart volledig met het suiker-boter mengsel.
  • Versier de taart naar smaak met hagelslag, smarties,...
  • Laat enkele uren opstijven in de koelkast.

 

De kinderen op het feestje vonden de taart heerlijk. Ikzelf vind deze taart nogal zwaar en zoet, dus voor de volwassenen bakte ik nog een  yoghurtcake met appeltjes.

Ons elfje wou ook op school trakteren met koekjestaart. Echter, voor op school is het veel makkelijker om te werken met individuele porties. We maakten dus 25 kleine koekjestaarten in een plastiek potje, wel absoluut niet milieuvriendelijk :-( , maar ik kon even geen betere oplossing bedenken.
De koekjes moesten we breken, want anders lukte het niet om ze in de potjes te proppen.

Het resultaat zag er zo uit:

9 opmerkingen:

  1. Ik vind het een leuke en originele traktatie! Die heb ik nog niet eerder gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In België is deze taart heel bekend. Ik vind het vooral tof dat kinderen de taart (bijna) helemaal zelf kunnen maken.

      Verwijderen
  2. Wat een leuke taart! Het lijkt een beetje op arretjes-cake volgens mij. Dat wordt hier in Limburg weer veel gemaakt.
    Leuk he, een dochter van 11, wij hebben ook zo'n 11-jarige dame. Nog van harte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Fijne leeftijd hé, elf, nog kind maar toch ook al groot en wijs.

      Verwijderen
  3. Oh wat een enige taart, ik had m ook nog niet eerder gezien , gefeliciteerd nog met je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen