maandag 24 maart 2014

Een vroeg verjaardagscadeau

Binnenkort mag ik weer een kaarsje meer uitblazen. Of ik hier nu blij mee moet zijn: ja en neen...
Ja, omdat ik blij mag zijn dat ik deze leeftijd al heb bereikt en nog in goede gezondheid ben, neen omdat het in onze maatschappij veel hipper is om jong te zijn (alhoewel ik het er hier absoluut niet  mee eens ben).

Leeftijd is trouwens erg relatief: voor mijn (puber)zoon bijvoorbeeld is iedereen boven de twintig al vreselijk oud.
Voor hem niet alleen trouwens. Onlangs hoorde ik een gesprek (dat niet voor mijn oren bestemd was) tussen enkele bakvissen. Ze roddelden het over een ander meisje. Eentje van hen vroeg: "Hoe oud is die eigenlijk?", waarop de rest in koor antwoordde: "oud!". In ken het 'beroddelde' meisje in kwestie toevallig, en ik zweer je: ze is geen dag ouder dan zestien! Sorry meisjes, ik ben dan misschien (in jullie ogen) oud (of out), maar ik heb nog steeds het gehoor van een 10-jarige ;-).

Maar eigenlijk mag ik niets zeggen over onze jeugd, als ik terugdenk aan mijn eigen apenjaren moet ik eerlijk bekennen dat ik er toen precies hetzelfde  over dacht. Als je zestien bent denk je nu eenmaal dat je eeuwig jong blijft en zelfs onsterfelijk bent. Zo hoort het ook trouwens: op die leeftijd hoef je nog niet teveel zorgen te hebben, moet je gespaard blijven van enge ziektes en hoor je te denken dat ongeluk enkel de anderen (lees ouderen) overkomt. Zo zou het toch moeten zijn, in de ideale wereld (alhoewel in de ideale wereld zou niemand ziek worden natuurlijk)...

Ouder worden heeft nadelen, hier moeten we niet over discussiëren, maar volgens mijn bescheiden mening heeft het ook een heleboel voordelen.
Ik heb even nagedacht en de voordelen die het voor mezelf heeft even op een rijtje gezet:
  • Ik laat me veel minder leven door anderen, durf voor mezelf op te komen en vooral: niet iedereen hoeft me persé tof te vinden. Als ik jonger was wou ik iedereen te vriend houden en neen durven zeggen was iets wat niet in mijn woordenboek stond.
  • Ik heb veel meer rust gevonden in mijn leven, ik heb niet steeds het gevoel dat ik dingen mis en dat alles meer en beter moet zijn. Ik ben blij met het leven dat ik leid en ik besef dat 'rijkdom' niet zozeer in materiële dingen zit.
  • Ik omring me met de mensen die ik graag heb en die mij ook waarderen zoals ik ben. Ik aanvaard dat elke mens zijn eigenheid heeft en dat ik niet het recht heb om mensen te willen veranderen. Ik respecteer het karakter en de mening van een ander, maar als dit te veel haaks staat op mijn eigen manier van zijn, dan hou ik afstand. Zonder mij hier schuldig over te voelen... Ik ben op het punt gekomen dat ik mensen rond mij wil die mij energie geven, in plaats van energie  'roven'. Dit klinkt misschien egoïstisch en hard, maar ik zie het anders: ik kan aanvaarden dat niet iedereen dezelfde waarden en normen heeft dan ikzelf, maar anderen moeten mij dan ook respecteren zoals ik ben.
Kortom, nu ik dit hier zo op 'papier' heb gezet, besef ik dat ik mezelf een heel mooi verjaardagscadeau heb gegeven: ik sta veel sterker in het leven nu, dan toen ik jonger en meer onzeker was.

By the way, van manlief kreeg ik dit weekend al een heel mooi cadeau. Een prachtige magnolia boom. Hopelijk zal deze boom ook jaar na jaar sterker worden en meer en meer (open)bloeien...



Wat vinden jullie de voordelen van ouder worden?


20 opmerkingen:

  1. Oja, en ouwe dames als ik (kuch) hebben wel steeds meer moeite met die woordverificatie die ik hier moet intypen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb daar ook moeite mee ;-), heb jij enig idee hoe ik dat moet afzetten die woordverificatie?

      Verwijderen
    2. Ik denk dat ik het al heb gevonden :)

      Verwijderen
  2. Alvast een fijne verjaardag!
    @ Mammalien: k heb daar soms ook moeite mee :-D
    Ik kan mij wel vinden hierin en de jeugd hehe ik trek nogal ogen als mijn 15- jarige soms afkomt met: OMG, heb je die gezien, die zag er mega-oud uit, wel zeker 40 ofzo?
    Heu? ik stap dit jaar op tram 4, geeft niks...je bent zo oud als je je voelt, nietwaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar! En ik voel me geen dag ouder dan 22 (behalve 's morgens vroeg dan ).

      Verwijderen
  3. Heel cliché, dat je er wijzer van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd!
    Ik herken mezezlf wel in je stukje, ik zou niet graag nog echt jong willen zijn, voel nu veel meer rust en 'wijsheid', heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alvast gefeliciteerd!
    Enneh om even te reageren op je poll: ik ben blij dat ik met de jaren de rust heb gevonden en niet meer met de malle molen hoef mee te draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook! Ben elke morgen zo blij dat ik niet meer hoef mee te doen met de 'ratrace': echt onbetaalbaar, dat gevoel!
      En... bedankt!

      Verwijderen
  6. Ook ik kan me in jouw woorden vinden!
    Zolang je het kind in jezelf niet verliest,
    blijf je jong!!! Alvast gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb toevallig vandaag gemerkt dat het een voordeel is om op iets latere leeftijd een jong kindje (15 mnd) te hebben en weer zwanger te zijn. Ik werd zomaar door iemand vandaag onder de 30 geschat!! *WAUW* terwijl ik 35 ben. Ik weet het, dat is nog steeds niet oud, maar het is ook geen 22 meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat ken ik. Met zo'n kleintje van 3 in mijn kielzog schatten ze me ook altijd jonger. Maarja, misschien zien we er ook echt nog héél jong uit hé ;-)

      Verwijderen
  8. Hm mij maakt leeftijd niks uit werkelijk niet, heb geen moeite met ouder worden.
    Daarbij wat doe je eraan? :-) het gaat vanzelf maar door en door :-)
    gefeliciteerd alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar heb je een punt: het gaat vanzelf maar door, hopelijk toch nog een heel tijdje...
      En bedankt!

      Verwijderen
  9. Wat ik vooral heel fijn vind is dat je naarmate je ouder wordt steeds meer innerlijke rust krijgt, je anders (wijzer) over de dingen gaat denken, andere interesses krijgt, veel meer zelfvertrouwen hebt en op een punt in je leven bent dat je je niets meer hoeft te laten vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen