woensdag 26 maart 2014

Dingen waar ik niet op bespaar

En tijdje geleden schreef ik over de manier waarop ik probeer te besparen.
De redenen om te besparen zijn voor mij:
  •  Geld besparen (uiteraard!).
  •  Mijn groeiende afkeer van de wegwerpmaatschappij.
  •  Mijn poging om een duurzamer bestaan te leiden.
  •  Het besef dat een leven met minder spullen om je heen veel rust brengt in je leven.
  •  Mijn steentje bijdragen om onze mooie planeet niet binnen de korste keren naar de haaien te laten gaan.
  • En 'last but not least': doordat ik bespaar op vele fronten en anders ben gaan leven kan ik nu (een tijdje?) thuis zijn bij mijn kids, en dat is een vrijheid die onbetaalbaar is voor mij! Besparen heeft dus veel meer kwaliteit gebracht in mijn leven, hoe contradictorisch dit ook mag klinken.

Zoals jullie zien ben ik dus een grote fan van besparen. Toch zijn er ook een aantal zaken waar ik niet wil op besparen, omwille van diverse redenen.
Ik zet ze hier even op een rijtje:

  • Tandpasta: ik ben de niet zo trotse eigenaar van een mond vol  'gevoelige' tanden en dus afhankelijk van een duur merk tandpasta, nl. S*nsod*ne, om zonder pijn nog hete koffietjes te kunnen drinken of koude ijsjes te kunnen eten.
  • Om mijn teergeliefde gevoelige tandjes te poetsen gebruik ik een elektrische tandenborstel (stroomverbuik) waar ook weer van die dure opzetborstels (voor gevoelige tanden uiteraard) bijhoren. Ik zou natuurlijk ook manueel kunnen poetsen met een goedkope tandenborstel, dit zou even goed zijn volgens bepaalde onderzoeken, maar ik vrees dat ik hiervoor de juiste poetstechniek niet onder de knie heb.
  • Mascara: over het algemeen zijn er heel veel goede beauty producten te vinden voor een lage prijs, alleen voor mascara heb ik nog geen fatsoenlijke low budget versie ontdekt. Geklonterde wimpers zijn echt NOT DONE in tegenstelling tot wat sommige reclames ons willen laten geloven (en zeker niet als je boven de 30, laat staan boven de 40 bent).
  • Schoenen: ik heb zoals heel veel vrouwen een zwak voor mooie schoenen, maar ik wil wel dat ze comfortabel zitten. Jammer genoeg zit er aan mooie, en kwalitatief goede schoenen vaak een duurder prijskaartje. Ik probeer uiteraard in de solden mijn slag te slaan, en ik koop (in tegenstelling tot vroeger) enkel nog schoenen als ik ze echt nodig heb. Voor mijn kinderen vind ik het nog belangrijker dat ze goede schoenen dragen: hun voeten zijn nog volop in de groei en hebben daarom voldoende ondersteuning nodig. Ballerina's , 'Vans' en consoorten komen er hier dus niet in, tot grote ergernis van dochterlief.
  • Onze viervoeter: voor de aankoop van ons hondje zijn we heel bewust op zoek gegaan naar een fokker die niet enkel kweekt uit winstbejag maar vooral uit liefde voor het ras. We wilden heel graag een Cavalier King Charles Spaniël, omdat deze honden gekend staan voor hun aanhankelijk en zachtaardig karakter. Jammer genoeg wordt dit ras ook vaak geplaagd door erge erfelijke aandoeningen... We hadden voor een fractie van de aankoopprijs ook een hond kunnen kopen in een zogenaamde 'broodfokkerij', maar ik kan deze vreselijke handel in dieren alleen maar afkeuren. Teven moeten onophoudelijk drachtig zijn in de meest erbarmelijke omstandigheden, er wordt gefokt met dieren die drager zijn van erfelijke aandoeningen (ze worden hier uiteraard vaak niet eens op gescreend), puppy's worden geïmporteerd uit Oost-Europese landen in de meest schrijnende omstandigheden. Neen, met zo'n handeltje wil ik niets te maken hebben. Onze Fleurtje is in haar eerste levensweken met heel veel liefde omringt geweest bij een dame die je ook na de aankoop nog begeleid en graag wil weten dat haar hondjes goed terecht  komen. Eigenlijk hadden we ook een hond uit het asiel kunnen nemen, dit was natuurlijk nog beter geweest... alleen wou ik met onze 3 kinders in huis het risico wat beperkt houden.
  • Onderhoud auto: mijn auto laat ik enkel nog in een 'merk' garage onderhouden. Dit omdat de ervaring mij leert dat je met een goed onderhouden auto op lange termijn veel minder kosten hebt. Ook kan je steeds minder en minder zelf doen aan de modernere auto's. Mijn auto weg doen zou natuurlijk de ultieme besparing zijn, maar zo ver ben ik nog niet, misschien ooit...
  • Eieren: ik wil geen eieren kopen van kippen die een rotleven leiden. Dan maar liever wat meer geld uitgeven aan diervriendelijke eieren. Dit in afwachting tot ik hier zelf wat dametjes heb rondlopen.
Nu ben ik eigenlijk wel wat benieuwd naar de dingen waar jullie niet op besparen. Laten jullie dat weten?


Groetjes,
Milla

    


19 opmerkingen:

  1. Wat een leuk artikel schreef je. Tussen alle bespaarblogs en - tips is het goed om ook aandacht te besteden aan waar je wél graag geld aan uitgeeft....!

    Waar ik niet op bespaar?

    - onderhoud camper
    - dagjes uit. Even een nuance: ik ga graag een dagje uit maar vind dat dat in principe, behalve reiskosten, niet zo veel hoef te kosten. Ik houd van wandelen en kamperen en dat laatste is met de camper vaak gratis.
    - elektrische apparaten die het dagelijks leven wat aangenamer en makkelijker maken, zoals diepvries, koelkast, mobiele telefoon, televisie, wasmachine, vaatwasser en (ook) elektrische tandenborstel.
    - het is nog niet echt aan de orde geweest gelukkig, maar ik zou niet snel besparen op zorgkosten. Wel op premie en verzekering, maar mocht er iets aan de hand zijn met mij of mijn meisje, dan wil ik niet beknibbelen op medicatie etcetera.
    - een aantal vaste goede doelen, met name sponsorprojecten voor kinderen in de derde wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bespaar eigenlijk ook niet op mijn hospitalisatie verzekering (in België zitten we, denk ik, met een iets ander systeem) en ik heb ook wel de nodige elektrische apparaten. Hierbij let ik wel op het stroomverbruik dat ze hebben.
      En... bedankt voor je antwoorden :)

      Verwijderen
    2. Ik geef graag geld uit aan vakanties, etentje, dagjes uit enzo, aan ervaringen dus. Ik eet alleen nog biologisch vlees en eieren en zoveel mogelijk andere voedingsmiddelen ook bio.
      Leuk blog!

      Verwijderen
    3. Groot gelijk heb je: ervaringen zijn vaak veel meer waard dan materiële zaken.
      Met jullie antwoorden te lezen merk ik dat mijn lijstje helemaal nog niet compleet was: ik probeer ook wel voor een deel biologisch of fair trade te kopen. Volledig is dit jammer genoeg niet haalbaar met een gezin bestaande uit vijf. Verder ben ik al heel lang semi-vegetariër (geen vlees of kip, wel af en toe vis). Als ik vis koop let ik er wel op dat deze duurzaamheidslabel heeft.

      Verwijderen
  2. Wat een leuke post.
    Waar ik absoluut niet op besparen wil is de kwaliteit van ons voedsel.
    Vlees eten we biologisch. Groenten ook zoveel mogelijk (of verbouwen we zelf :))

    Misschien een tip: ik koop mijn eieren altijd bij een plaatselijke boer. 100 % scharreleieren van kipjes die de hele dag tevreden kunnen rondtokken en niet duur.
    30 eieren voor € 4.
    Misschien zit er bij jou in de buurt ook een verkoper?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's inderdaad een hele goeie tip en een bewijs dat diervriendelijk niet persé duur hoeft te zijn.

      Verwijderen
  3. Ik kan me er op alle punten in vinden! Ik ben ook een thuisblijfmam inmiddels (wel weer op zoek) en ik merk dat spaarzaam leven me eigenlijk heel goed afgaat. Eten wordt niet meer weggegooid maar de volgende dag aangevuld met iets anders erbij. Dat soort simpele dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk onderwerp!
    Ik doe even mee:
    - Ik bespaar niet op eerlijk scharrel of biologisch vlees en goed brood.
    - Ook niet op goede kwaliteit opvang voor Vico en X.
    - En ook niet op hun school (scholen) straks (ja, deze basisschool vraagt 600 (zeshonderd) euro schoolgeld...maar dat hebben we ervoor over met al die vakleerkrachten.)

    Groetjes,
    Francesca

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kost de basisschool bij jullie 600 euro? In België is er een maximumfactuur voor de kleuter- en lagere school en die is véél lager dan dat bedrag. De middelbare scholen zijn wel duur, dan gaat het ook over dat soort bedragen, of meer zelfs naargelang de richting.
    Groetjes Milla

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik koop niet veel make-up, goedkope nagellak van de hema maar dure ooglijntjes en smeersels van het hypoallergene merk (en dat is het waard!). Ook schoenen mogen duur zijn. Ik houd vna warm en stook dus meer dan andere mensen en in de supermakrt koop ik soms het euro-goedkoopste merk en soms het fair-trade/duurdere. Een relatief goedkope beifstuk van de supermarkt is niet te eten, dan maar liever een keer in de maand naar de slager. Ik bespaar op de kosten van de kapper als het om haar kleuren gaat, moet het eens genkipt dan neem ik een durudere kapper. Auto mag wel naar de niet-merk garage, en is ook een kleintje tweedehands maar wel een a-merk. Vreemd he, hoe je soms keuzes maakt. Meestal denk ik er wel over na.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn haar zelf kleuren durf ik niet, maar ik bespaar dan om maar om de drie maanden naar de kapper te gaan en bijgevolg soms een tijdje met zo'n marginale uitgroei rond te lopen ;-)

      Verwijderen
  7. En ja, tijd kunnen kopen om bij je kindjes te zijn is heel wat waard, dan liever besparen op luxe bedacht ik mezelf ook toen ik stopte met werken. Wel een man die een goed salaris heeft, dus die luxe heb ik dan wel weer dat die keuze er ook was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terechte opmerking: met één minimumloon kom je er natuurlijk niet! Dus die keuze is er niet voor iedereen, zelfs niet met heel veel besparen. Ik heb zelf trouwens ook eerst 20 jaar gewerkt voor (tijdelijk?) thuisblijven een optie werd.

      Verwijderen
  8. Ik ben al heel lang thuisblijfmoeder en dat is nu al lang niet meer nodig voor het moederen. Wel voor de rust in het gezin, voor de rust in mezelf en de rust voor man, die na zijn werk alle tijd heeft voor de dingen die hij prettig vind. Voor ons werkt dit goed! Hij verdient niet echt veel, net aan modal, maar dat is een kwestie van keuzes maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ik ook nog lang thuis kan blijven. De rust is inderdaad heerlijk. Maar ik denk dat, als je nog alles op moet bouwen, zoals bij heel veel jonge mensen, het niet makkelijk is om van slecht één inkomen rond te komen.

      Verwijderen
  9. Goede punten! Het is zeker belangrijk om niet te besparen op bijvoorbeeld de onderhoudskosten van de auto. Dit kan veel problemen en kosten voorkomen in de toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goeie punten! Wij proberen ook te besparen op boodschappen etc en andere keuZes te maken en zo geld over te houden voor leuke dingen. Misschien als tip. In Duitsland is mascara, zonnebrand,douchegel,shampoo enz heeeeeel veel goedkoper voor a merken. Dan hoef je daar niet op in te leveren en bespaar je toch. Ik haal mijn dure mascara altijd bij de dm in Duitsland.

    BeantwoordenVerwijderen