donderdag 6 maart 2014

Jongens en de zon...

Met dit heerlijk zonnetje van de laatste dagen begin ik al te dagdromen over de zomer. Dan zie ik in gedachten mijn kleinste kapoen al ronddartelen over het gras en plonzen in het opblaasbadje.
Grote zus houdt ook van de zomer. Mijn twee jongsten zijn echte 'buitenkinderen'.
Puberjongens hebben niet zoveel meer met de buitenlucht, hun wereld speelt zich liefst zoveel mogelijk online af (zucht).

Ik hou ook wel van de zomer, alleen kan ik dan nooit buitenkomen zonder een factor 50+ op mijn lijf. Ik heb namelijk een erg gevoelige huid, en als ik mijn voorzorgen niet neem zie ik er binnen het half uur uit als een kreeft (auw!). Al dat insmeren vind ik soms wel vervelend, maar verbranden is nog erger. Er zit nu eenmaal niets anders op...

Mijn kids heb ik van kleins af al gebrainwasht dat ze zich moeten beschermen tegen de zon. Zeker op kinderleeftijd is dit zeer belangrijk om later huidkanker en vroegtijdige huidveroudering te voorkomen. Ja, je eerste rimpeltje rond je dertigste heb je eigenlijk al opgelopen op je tiende op de speelplaats...

Grote broer en zus kunnen inmiddels zichzelf al insmeren, maar die kleine pagadder natuurlijk niet. Hij maakt zich ook altijd zo snel mogelijk uit de voeten als ik weer eens met de tube zonnebrandcrème kom aangelopen. Frustrerend, voor hem en voor mij...

Gelukkig heb ik hier nu een oplossing voor gevonden, denk ik. Zo kon ik onlangs voor minder dan 20 euro en heel mooi zwemsetje op de kop tikken. Het bestaat uit een soort zwempakje voor jongens en een petje met randbescherming. De stof is gelijk met een factor 50+, zelfs in natte toestand. Dan moet ik voortaan alleen nog maar een deeltje van zijn armen en benen insmeren, en zijn gezichtje :)
Het setje was ook in (roze) meisjesversie te verkrijgen.
Ik denk trouwens dat ik nu ook wel wat ga uitsparen aan zonnecrème, da's altijd mooi meegenomen natuurlijk.


Toch fijn dat je tegenwoordig zoveel coole spulletjes vindt voor jongens. Dat was vijftien jaar geleden wel anders bij de geboorte van mijn oudste zoon. Toen moest je al diep in je geldbeugel tasten, als je je kleine boy origineel voor de dag wou laten komen (en niet altijd in het donkerblauw, bruin of grijs).

Nu ga ik stoppen met schrijven en verder dagdromen over een mooie zomer... daag.

4 opmerkingen: