zondag 11 mei 2014

Blij

Moederkesdag vandaag. Platte commercie of een ode aan moeder de vrouw? Vul zelf maar in...
Ik, hebberig meisje dat ik ben, moet toegeven dat ik het wel fijn vind om op deze dag in de bloemekes te worden gezet.
Ik heb nog een levende herinnering aan mijn allereerste Moederdag, alweer 15 jaar geleden. We woonden toen nog in de stad, in een oud huis dat we helemaal eigenhandig hadden gerenoveerd (terwijl we er woonden, vreselijk!). Hard labeur was dat geweest! We waren nog erg jong en naïef, en als ik erop terug denk, misschien wel een beetje gek ook. We hadden heel veel kosten en weinig geld.
Maar het lukte ons! Toen ons huisje eindelijk af was, kwam ook ons eerste kindje.


We waren helemaal overdonderd en dolgelukkig met ons zoontje. Een braaf baby'tje eigenlijk. Nog steeds braaf hoor, maar nu is 't inmiddels een pubertje ;-).
Ik kreeg toen een teak houten tuinstel van manlief voor mijn eerste Moederdag. We hebben het nog steeds. Elk jaar wordt het zorgvuldig gepoetst en geolied. Ik wil dat het mooi blijft, want het herinnert mij aan die bijzondere dag...

Vijftien jaar, da's lang geleden, die eerste Moederdag. Intussen is er veel veranderd in ons leven. De naïviteit van toen heeft plaats gemaakt voor een meer realistische en doordachte kijk op het leven. De impulsiviteit van weleer is getemperd. Moet ik dat toejuichen of niet? Dat weet ik eigenlijk  niet, maar het gaat meestal onvermijdelijk gepaard met ouder worden...
Ons huis in de stad is al jaren vervangen door een huis in een dorp, ons stadstuintje werd een tuin met flinke afmetingen. Ons gezin werd uitgebreid met nog een dochter en een zoon, manlief veranderde van werk, ...

Veel veranderingen... 15 jaar geleden stonden er nog veel opties open, nu zijn die voor groot stuk ingevuld. We blijven hier wonen (dat is toch de bedoeling), er komen geen kinderen meer. De grote keuzes zijn gemaakt.
Gelukkig maar misschien, want met het ouder worden merk ik bij mezelf dat ik het alsmaar moeilijk ga vinden om keuzes te maken. Altijd denk ik: als ik dit doe, dan gebeurt er misschien dat ... uiteindelijk kom je dan niet meer tot beslissingen nemen.
Ik ben blij met de keuzes die ik heb gemaakt in mijn leven. Blij met mijn drie kinderen. Blij met mijn man. Blij met mijn hond en mijn kipjes.  Blij met mijn huis en tuin. En blij met alle leuke knutsels die ik elk jaar krijg met Moederdag. Alleen van onze puber krijg ik geen knutseltjes meer ;-)

4 opmerkingen:

  1. Wat een schattige foto!!! En ik heb duizend keer liever lieve kinderen en knuffels (en een beetej waardering...) dan grote cadeaus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De knutsels zijn zo leuk hè en dat verstoppen van het presentje ook. Verder heb ik echt niets met moederdag. Het is een feest om iedere dag moeder te zijn van mijn 2 pubers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, da's waar, maar pubers zijn soms ook wel 'heftig' vind ik.

      Verwijderen