donderdag 8 mei 2014

Over omgaan met geld

Omgaan met geld: iedereen doet het op zijn eigen manier.
Vast staat in ieder geval dat niet iedereen evenveel te besteden heeft. Het valt me echter op dat hoe mensen omgaan met hun geld niet noodzakelijk te maken heeft met het bedrag dat ze te besteden hebben, maar ook heel erg bepaald wordt door de manier waarop ze in het leven staan. (Ik laat hier even de echt schrijnende financiële situaties buiten beschouwing, want als er niet eens genoeg geld is om aan de levensnoodzakelijke basisbehoeften te voldoen is er weinig keuze hoe je omgaat met geld. Het gaat dan vooral om overleven.)

Ik deel voor het gemak de manier van geld uitgeven hier in 3 (simpele) categorieën in:
  1. Volgens sommigen moet geld rollen, want je leeft ten slotte maar één keer. Je leven kan op elk moment gedaan zijn en je kan het dan toch maar gehad hebben... Elke cent die binnenkomt wordt ook uitgegeven.
  2. Anderen vinden dan weer dat je beter spaarzaam kan zijn. Je weet immers nooit dat er ooit slechtere tijden aanbreken. Zelfs al hebben ze al lang meer dan genoeg geld, dan nog gunnen zichzelf zelden of nooit een pleziertje. Geld wordt echt alleen uitgegeven als het strikt noodzakelijk is, en het geld zien groeien is bijna een hobby geworden.
  3. Je hebt dan ook nog een groep mensen die zeker niet zuinig zijn, maar toch ook het geld niet zomaar uitgeven zonder er goed over na te denken. Zij vergelijken prijzen en denken na over de kwaliteit van een eventuele aankoop. Zij hebben wel een buffer(tje), want dit geeft hen een veilig gevoel, maar ze durven ook te genieten van hun geld.
Hoe ga ik zelf nu met geld om?

Wel, ik denk dat ik eerder tot die derde categorie mensen behoor. Ik probeer bewust met geld om te gaan, en op sommige gebieden kan ik echt zuinig zijn. Ik wil echter ook zeker geen vrek zijn die helemaal gefocust is op besparen, en die nooit eens een rondje trakteert.
Geld is soms ook een middel om je leven aangenamer te maken. Ik geniet graag van een uitstapje, heb een goede fiets, een (2de hands) auto, een hond, mijn kids krijgen regelmatig nieuwe kleren en mogen op kamp of hobby's doen die geld kosten.
Soms zou ik best wel wat zuiniger willen leven en wat meer discipline willen hebben zoals de mensen van categorie 2.
Anderzijds heb ik ook bewondering voor de mensen uit categorie 1: pluk de dag, leef in het nu, we zien wel wat er komt...  De realist (of pessimist) in mij denkt dan echter direct aan allerlei onheil en de rampscenario's doemen al op in mijn gedachten. Ik ben blijkbaar een veel te grote angsthaas om tot categorie 1 te behoren. En eerlijk, ik geloof ook dat het niet erg verstandig is om teveel aan korte termijn denken te doen.

Een tijd geleden, toen ik nog werkte, ging ik ook wel op een veel minder bewuste manier met geld om dan tegenwoordig. Ik dacht zelden of nooit na over wat ik kocht. Kon ik het betalen, dan kocht ik het als ik vond dat ik het nodig had. En toegeven, ik vond al snel dat ik iets nodig had ;-). Er was toen ook wel meer geld te besteden natuurlijk.
Nu is er minder te besteden en dus moest ik (willen of niet) wel bewuster met geld omgaan.
In het begin was ik hier bang voor, ik dacht dat het niet zou lukken. Inmiddels heb ik een aantal gewoontes in mijn leven ingebouwd (zie mijn bericht over besparen) en ik merk dat je op heel veel manieren geld kan besparen zonder dat je er nadeel van ondervindt en zonder dat het 'pijn' doet. Het is gewoon een kwestie van bewust omgaan met je budget en na een tijdje ben je dit zo gewoon, dat je nooit meer zomaar geld over de balk gooit 'uit gewoonte'.

Het goede nieuws is dat veel bespaarmaatregelen ook goed zijn voor het milieu. Dus da's dubbele winst! En met minder spullen om je heen voel je je vanzelf 'lichter', een aangenaam gevoel...

Tot welke categorie van uitgevers behoren jullie?

8 opmerkingen:

  1. Ik behoor overduidelijk tot type 3. Grappig om te lezen dat jij ook bewuster met geld omgaat sinds je niet meer werkt. Maar ja, dan moet je ook wel he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa dat moet! Maar de extra tijd die ik nu heb, daar geef ik graag wat 'luxe' voor op. Alhoewel... de grootse luxe is voor mij: een rustiger leven, véél minder stress en meer tijd.
      En als je slim bespaard, voel je de besparingen helemaal niet zo hard...

      Verwijderen
  2. Absoluut een categorie 3 hier.
    Ik kan gewoonweg nog niet vrekken en zal bijvoorbeeld nooit besparen op vlees (kiloknallers) of goede schoenen. Andere zaken kan ik heel eenvoudig gewoon niet of tweedehands kopen. Denk bijvoorbeeld aan kleding of speelgoed.
    Verder doen we niet mee aan elke gril die voorbij komt waaien wat ook veel geld scheelt.
    Ook probeer ik door meer zelf te doen op de kosten te besparen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan zelf het huis schilderen, een moestuintje aan te leggen en weinig kan en klaar te kopen.
    Ik vind het een verrijking om bewuster met ons geld om te gaan, hoewel we op deze manier niet goed voor de economie zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op goede schoenen bespaar ik ook niet, wel probeer ik al eens in de solden mijn slag te slaan.
      Verder proberen mijn man en ik ook zoveel mogelijk klusjes zelf te doen. En zoveel mogelijk zelf koken ipv uit eten of afhaal eten.

      Verwijderen
  3. Ik wil in groep 3 zitten, maar neig helaas ook een beetje naar groep 2.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In mijn studententijd behoorde ik tot de eerste categorie, tot ik mijn man ontmoette. Die zat in de overtreffende trap van de eerste categorie, dat was een eye-opener, waardoor ik hierin bewust anders met geld om ben gaan gaan. Sinds we kinderen hebben ben ik nog bewuster met geld bezig. Net niet goed genoeg voor categorie 2, maar zowel manlief als ik passen nu samen in categorie 3. We zijn bewust zuiniger gaan leven, maar zoals jij ook al zegt, geld kan ook een middel zijn om het leven aangenamer te maken. Je mag tenslotte ook genieten van het geld waar je hard voor werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt mij dat iedereen in de studenten tijd in categorie 1 valt. Het is moeilijk om leuk te willen leven en overal stil bij te moeten staan. Zo werkt het gewoon niet.

    BeantwoordenVerwijderen