vrijdag 16 mei 2014

Hoe geweldig is dit?

't Is een huizenhoog cliché, maar er zit veel waarheid in: het geluk zit in de kleine dingen.
Gisteren was ik zo blij als een klein kind toen ik dit spotte in de tuin.


Geef toe, hier word je toch gelukkig van!

Ik had al een tijdje in de mot dat er een merel druk bezig was met het aanslepen van takjes en mos  onder 't afdak. Nu vond ik dat vrij bizar, want onder dat afdak is het verre van rustig. Ik hang er mijn wasjes op, er worden fietsen gedropt, en tot overmaat van ramp is mijn man er druk aan het timmeren geweest. Ik dacht dus dat dit ijverige vogeltje het wel snel voor bekeken zou houden en naar een andere broedplaats op zoek zou gaan. Ocharme...

Ik kon het toch niet laten om eens stiekem in het nestje te gaan piepen, waarvan ik had verwacht dat het leeg zou zijn. Maar neen hoor, er lagen vier eitjes in. Blauwe eitjes nog wel. Echt geweldig!
Het gevolg is dat ik nu niet meer onder mijn afdak durf te komen. De was moet maar op een andere plaats drogen, de fietsen moeten in de regen staan en manlief mag voorlopig geen lawaai meer maken bij het klussen. Het jonge leven in spé gaat voor!
We zijn allemaal in blijde verwachting, vooral de jongste hier in huis. Ik moet hem intomen om niet constant in 't nestje te willen kijken. Gelukkig hangt het te hoog en kan hij er onmogelijk bij, want ik denk dat mama merel niet echt blij zou zijn met zijn (goedbedoelde) aandacht.

Hoe lang zou het eigenlijk duren voordat mereleitjes uitgebroed zijn? Dadelijk maar even googelen... ik wil alles weten van mereltjes nu!

15 opmerkingen:

  1. Ja leuk hè? Hier zit in de haag rond het terras ook een merel op een nest. Ik heb nog geen eitjes gezien, alleen moeder merel. Zal nog eens voorzichtig gaan kijken of ik eitjes kan spotten ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zit dat nestje ook dicht bij jouw huis? Merels zijn blijkbaar geen verlegen vogeltjes.

      Verwijderen
  2. Wat leuk!
    Mijn ervaring is, dat merels niet echt onder de indruk zijn van gedoe rondom het nest. Maar erin kijken zou ik niet te vaak doen inderdaad...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kan ik misschien toch mijn was nog ophangen onder het afdak?

      Verwijderen
  3. Leuk en bijzonder inderdaad! Wij hadden ook een nestje, maar ik vrees dat onze kat de ouders heeft opgevreten, want er lagen allemaal dode vogeltjes in. Ik heb er gewoon buikpijn van...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, da's erg. Kan je je kat geen belletje om doen of zo, dan horen de vogels haar afkomen. Of zou dit lastig zijn voor een kat?

      Verwijderen
  4. Wat prachtig! Ben zelf ook in blijde verwachting nu, en dan voelt het toch wel bijzonder dit gevoel met een mereltje te delen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk is dat he. Zou er ook blij van worden als ik ze in mijn tuin zag. (Hoewel, met m;n huidige kater met jachtinstinct ook weer niet.. hmm)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Neen, dat lijkt me inderdaad niet zo gunstig voor een vogelnestje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk! Daar zou ik ook heel erg van kunnen genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Spannend! Ik durf hier niet in de nestjes te kijken.
    Mooie eitjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. h geweldig hè zo'n vogelnestje?!
    Hier hangt een nestkastje bij de voordeur en er zit bijna elk jaar een pimpelmees-paartje in.
    Zo ook dit jaar. Ze vliegen de hele dag af en aan om de jongen te voeren.
    Ik zit telkens voor het raam te gluren of ik ze al kan zien..haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat gewéldig je nestje! Bij ons liggen er inmiddels ook 4 eitjes in... en wat een geweldig hondje heb je, als ik ooit nog eens voor een hond ga is het dit hondje, in het bruin... die oortjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen