donderdag 22 mei 2014

Hoeveel kleding heeft een vrouw nodig?

Eindelijk ben ik eraan begonnen: het opruimen van mijn kleerkast en (mini)dressing. Al weken loop ik me te ergeren als ik 's morgens een outfit moet uitkiezen om te dragen. Niet dat ik niet genoeg kleren heb hoor, neen, eerder omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Te veel kleren in een te kleine ruimte, dat leidt onvermijdelijk tot rommel. En chaos. En een slecht humeur. En gekreukte kledingstukken omdat ze op mekaar gepropt hangen of liggen. En kwaadheid op mezelf. En op de moed die me in de schoenen zinkt als ik eraan wil beginnen, want ik weet niet hoe...

Ik weet nochtans heel goed waarom ik dit klusje al zo lang heb uitgesteld. Ik wou de confrontatie uit de weg gaan met de spullen in mijn kast die daar lagen en (onaangeroerd) bleven liggen. Sommigen amper gedragen, miskopen, te kleine broeken van voor mijn laatste zwangerschap toen ik nog een rank en slank figuurtje had. Dat allemaal onder ogen moeten zien is niet leuk natuurlijk, beseffen dat je veel geld hebt weggegooid aan dingen waar je niets (meer) aan hebt.

Waarom vinden de meeste vrouwen het toch zo moeilijk om kledingstukken weg te gooien die ze nooit meer dragen? Want ik ben niet alleen met dit probleem, ik hoor vriendinnen er ook regelmatig over klagen.
Iedereen kent de regel wel om orde in je kast te houden: één jaar niet gedragen, weg ermee of één erin, twee eruit. Mooie theorie, dat wel, maar wie past hem toe? Ik veel te weinig in ieder geval, dit is wel aan mijn kast te merken. En als ik dan toch een zak kleren heb uitgezocht die weg kunnen, dan haal ik er negen keer op tien nog terug iets uit voor hij écht weggaat.

De laatste tijd probeer ik ook wel eens wat kledij te verkopen op een tweedehandssite, maar vaak leidt dit tot vreselijke ergernis. Ik heb gemerkt dat er twee soorten mensen zijn die kopen op zo'n site. Fatsoenlijke, beleefde, eerlijke mensen en onbeschofteriken die eigenlijk vinden dat alles wat ze moeten betalen teveel is en die het niet verstaan dat ik niet alles gratis weggeef en dan nog zelf de verzendkosten betaal. Zij houden zich ook nooit aan hun woord, sturen onbeleefde mails in telegramstijl (een begroeting bovenaan de mail is zelfs al teveel moeite...). Ik hoop in ieder geval dat deze mensen in het dagelijks leven zich beter gedragen, maar dit durf ik te betwijfelen.
Gelukkig zijn er ook erg lieve mensen die je zelfs nog een vriendelijk mailtje sturen als ze hun pakketje hebben aangekregen. Dat doet deugd. Want eigenlijk is tweedehands toch echt win - win, zowel voor de verkoper als voor de koper en veel beter voor 't milieu.

Ik heb dus even mijn buik vol van verkopen op zo'n site. Gelukkig kan ik veel kleren geven aan een vriendin die ze dan verdeelt aan mensen die het nodig hebben en het niet zo breed hebben. Dat geeft toch altijd een beter gevoel dan zomaar weggooien...

Ik heb op het moment al één zak voor de kledingcontainer wegens veel te gedateerd en één zak voor de vriendin met nog prima kleding. Er komt al wat ruimte vrij, maar bijlange nog niet genoeg. Dit klusje zal nog wel een paar dagen duren denk ik. Ik heb me in ieder geval voorgenomen om véél minder kleding te kopen. Hier was ik al een tijdje mee bezig hoor, maar blijkbaar moet ik toch nog veel harder zijn voor mezelf.
'Ik heb niets om aan te trekken' ... dat is een zin die ik niet kan gebruiken de eerste tien jaar ;-)

Vinden jullie het ook zo moeilijk om kledij weg te doen en wat doen jullie ermee? Hier ben ik nu eens echt benieuwd naar.

14 opmerkingen:

  1. Ik gooi vrijwel niets weg, meestal idd kledingzak voor het goede doel, soms als het nog goed is en juiste maat familie. Verkopen doe ik zelden, veel werk en je krijgt er niets voor (echt goede kleding van een duur merk en dan ook nog ongedragen dat komt zelden voor)
    En opuimen, ja, dat geeft zo'n lekker gevoel! Bijna net zo lekker als nieuw kopen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het helemaal mee eens, alleen de drempel om er aan te beginnen is soms zo hoog...

      Verwijderen
  2. Oh ja ik vind dat ook moeilijk. Daarom heb ik nu maar even besloten in ieder geval niets bij te kopen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wijs besluit! Ik ga dat in ieder geval ook proberen.

      Verwijderen
  3. Ik doe dat elk jaar, de goede kleding gaat hier ook naar een vriendin die ze weer uitdeelt aan mensen die het niet zo breed hebben. En zelf krijg ik daar dus ook kleren van omdat wij niet altijd maar iets nieuws kunnen kopen. De rest wat niet goed meer is gaat OF weg, of ik knip er poetslappen van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk jaar je kast opruimen, dat lijkt me een goed idee om orde te houden. Poetslappen knippen van oude kledij is ook wel een goede tip, vind ik.

      Verwijderen
    2. Hihi, soms is het ondanks elk jaar opruimen toch weleens chaos hoor!

      Verwijderen
    3. Blij dat dat niet alleen hier zo is.

      Verwijderen
  4. Ik heb afgelopen week hetzelfde gedaan, alles op m'n bed gegooid en ruimen maar. 2 zakken naar de kledingactie van school, wat om te verkopen. En nu heb ik bijna niets meer hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijna niets meer? Dan heb je iets te vlijtig opgeruimd ;-)

      Verwijderen
  5. Het wisselt bij mij. Als ergens een gat in zit, kan ik het wel weggooien. Anders heb ik er moeite mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het echt versleten is lukt me dat ook goed, maar vaak gebruik ik die kleding dan eerst nog om in de tuin te werken.

      Verwijderen
  6. Ik doe kledin gemakkelijk weg. Naar de Kringloop, naar de container, naar vrienden... Ik heb er vooral moeite mee om iets nieuw te kopen waardoor ik te lang blijf rondlopen met kledij die ik eigenlijk niet graag meer draag. Ondertussen aanvaard dat het best oké is om mezelf af en toe te verwennen met iets nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Good Day Loan Seekers Oplossing voor uw financiële problemen, heeft u dringend geld nodig? Zoals persoonlijke contant geld, bedrijfskas, zakelijk geld, contant geld om de diepte te betalen, educatief geld, elk soort geld dat u op zoek bent naar rente lening. Onze lening varieert van 3% contacteer ons nu cincinnatifinancialcorporati02@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen