zaterdag 10 mei 2014

Oeps... was het nu nootmuskaat of kaneel?

Daarstraks was ik deeg aan het maken voor pannenkoeken. Ik had dochterlief immers beloofd dat ik zelf wel pannenkoeken zou bakken toen ze in de winkel (weer) aan het zeuren was voor van die vieze kant en klare pannenkoeken. Bah, ik snap echt niet wat kinders lekker vinden aan die brol. Echt goor vind ik zulke pannenkoeken.

Maar belofte maakt schuld, dus die pannenkoeken moesten in ieder geval zelf gebakken worden.
Nu had ik nog duizend en één andere klusjes te doen en mijn hoofd stond helemaal niet naar pannenkoeken. Dochterlief is echter een meester in zielig kijken, en schuldgevoelens opwekken bij mijn tere moederhart, dus ontkomen deed ik er sowieso niet aan.
Rap een deegje maken op het gevoel, niks afwegen of afmeten... Geen probleem bij pannenkoeken, lukt altijd als je maar zorgt dat het deeg de juiste dikte heeft (wanneer het deeg als een koord van je klopper afloopt).
Ik doe altijd nog een beetje kaneel erbij, want dat vinden we hier allemaal heel lekker. En daar liep het mis dus! Er stond nog een potje nootmuskaat op het aanrecht dat ik gisteren gebruikte in de aardappelpuree, en zoals je weet lijken kaneel en nootmuskaat heel erg op elkaar. Die verdomde potjes zien er ook bijna precies hetzelfde uit. Zijn die producenten nu niet slimmer of ben ik dom? Ik schud dus flink wat van de bruine specerij in mijn deeg,... en dan schrik ik mij een ongeluk van de geur. Dit is niet de geur van kaneel, wat ben ik toch een uilskuiken!

Balen! Wat nu? Ik ga echt dat deeg niet opnieuw maken hoor, luie huisvrouw die ik ben. Ik schep gewoon het grootste deel nootmuskaat eraf met een soeplepel. Ik moet zeggen dat dit niet 100% lukte, want ik zag nog tal van die vreselijke bruine spikkeltjes in het deeg rondzwemmen. Oké, wat nu? We verdoezelen dat gewoon met extra veel vanille suiker en met échte kaneel.
Wat ben ik eigenlijk toch een slecht mensch hé, mijn kindertjes en mannetje zo bedriegen met mijn mislukte baksels.
Op hoop van zegen ben ik dan maar beginnen te bakken, een hele stapel pannenkoeken. Ik durfde zelf niet te proeven want ik ben een echt mietje op dat gebied.

Uiteraard deed ik alsof mijn neus bloedde toen mijn kindertjes en mannetje kwamen eten. Ik hoorde niemand klagen. Echt niet! Dan zelf toch ook maar eentje proeven misschien...
Ik moet toegeven dat ik wel wat nootmuskaat proefde, echt slecht was het niet hoor... maar om het nu aan te raden in pannenkoekendeeg? Neen, zover wil ik ook weer niet gaan.



Gelukkig ben ik niet de enige die van die rare dingen doet. Een paar weken geleden vertelde een vriendin me dat ze bij een cliënt, waar ze werkt als gezinshelpster, per ongeluk kaneel in de aardappelpuree had gedaan. En lekker dat die meneer dat vond, zei ze. Hij had nog nooit zo'n lekkere puree gegeten ;-)

Ik vind het fijn als je me ook op facebook leuk vindt: https://www.facebook.com/missmilla.athome

6 opmerkingen:

  1. hahahaha oepsie echt een leuke blunder :-) maar goed opgelost!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaa kaneel en nootmuskaat! hier werd de kaneel in de puree gedaan en dat is echt niet lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mama had zo haar best gedaan, waardoor ze geen commentaar durfde te leveren.
    Ik had het laatst ook bij mijn moeder. Zij was een beetje te scheutig geweest met de vissaus. Ik stug dooreten, want ze had haar best gedaan. Totdat mijn moeder zelf zei dat het niet lekker was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha geweldig hoe je dit beschrijft. Ik heb dit ook een keer gehad, maar dan met kerrie en kaneel. Ugh!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blij dat ik niet de enige ben die zo blundert af en toe ;-)

    BeantwoordenVerwijderen